Sylar Pictures, Images and Photos

Search

Berbekam II

Amalan Rawatan Berbekam
Perubatan berbekam merupakan perubatan wahyu kerana kaedah rawatan ini telah menjadi amalan Rasulullah SAW. Bahkan pesanan berbekam ini diterima oleh Rasulullah SAW dari para malaikat semasa perjalanan Isra' Mikraj. Sebagai orang Islam kita seharusnya menerima kaedah rawatan ini mempunyai hikmah yang besar ketentuannya.
Rasulullah SAW bersabda : "Sebaik-baik pengubatan yang kamu pergunakan menjadi ubat ialah berbekam". (Hadis Riwayat Bukhari & Muslim)
"Selama aku berjalan pada malam Isra" bersama malaikat, mereka selalu berkata: Hai Muhammad, suruhlah umatmu berbekam" (Hadis Riwayat Ibnu Majah)
Hukum Berbekam
Berbekam adalah diharuskan kepada kita. Menurut Imam Al-Ghazali, berbekam termasuk dalam fardhu kifayah.
Mengapa Perlu Berbekam
Selepas tiga bulan, sel darah merah di dalam tubuh kita akan mati, ia mengandungi lebihan asid urik, urea, mengandungi toksin dan sel darah merah yang rosak. Sel darah kotor ini akan berkumpul di lapisan bawah kulit sebelum dikumuhkan. Sel darah ini akan digantikan oleh sel darah merah baru yang mengandungi oksigen dan nutrien yang diperlukan oleh sel tubuh.
Sel darah yang rosak (darah kotor) yang gagal dikumuhkan adan masih hadir dalam sistem aliran darah menyebabkan faktor utama mengakibatkan kapilari tersekat dan tersumbat. Kesannya akan mengganggu pelbagai sistem badan dan menyebabkan kegagalan sistem limfa, ginjal hati berfungsi dengan sempurna yang akjirnya akan menyebabkan pelbagai penyakit kronik.
Gejala awal yang dapat dirasi oleh tubuh kita ialah terasa lesu, letih, kebas pada anggota kaki tangan, tidak bermaya, pening, cepat bosan, mengantuk dan mudah pitam. Kemudian penyakit kronik akan mula mengancam.
Rasulullah SAW bersabda : " Berbekamlah... jangan membiarkan darah yang berlebihan melimpah, maka ia akan membunuhmu". (Hadis Riwayat Bukhari & Muslim)
sumber

0 Comments:

Post a Comment