Sylar Pictures, Images and Photos

Search

Telefon

SEJARAH telefon bermula pada 1876 apabila Alexander Graham Bell berjaya mencipta telefon bagi menghubungkan masyarakat ke seluruh dunia. Kini selepas lebih seabad kematian penciptanya, perkembangan telefon telah berkembang amat pesat.

Teknologi telekomunikasi masih mengalami perubahan mendadak dan berkembang begitu pesat dan inovasinya diperbaharui generasi baru sehingga membolehkan manusia berhubung antara satu sama lain walaupun berada di bulan tanpa bantuan kabel.

Berdasarkan sejarah, di negara ini sistem telekomunikasi tanpa wayar analog (ETACS) diperkenalkan pada 1989.

Sejak itu rakyat Malaysia menjadi antara pengguna sistem mudah alih ETACS terbesar dunia yang mana ruang liputannya melebihi 90 peratus kawasan penduduk.

Telekom Malaysia (TM) mula memperkenalkan perkhidmatan telefon bergerak ATUR (Automatic Telephone Using Radio) 450 pada Mei 1985 dan sejak itu telefon bimbit menjalani evolusi yang begitu pantas dari segi teknologi dan reka bentuk.

Terdapat dua sistem digital pertama yang mula beroperasi pada 1992, iaitu GSM (Global System for Mobile Communications) di Eropah dan D-AMPS (Digital Advanced Mobile Phone Service) di Amerika Utara.

Berdasarkan rekod sepanjang tahun 2004 sahaja, sebanyak 9.5 bilion khidmat pesanan ringkas (SMS) dengan purata RM5 bilion dihantar pengguna telefon bimbit di Malaysia sepanjang tempoh tersebut, manakala 3.4 bilion pula direkod sehingga suku pertama tahun 2005.

Kini dengan pelbagai jenama telefon di pasaran - daripada syarikat multinasional kepada tempatan - pengguna boleh memilih telefon mengikut mengikut keperluan, kemudahan dan kemampuan masing-masing.

Jika dulu telefon bimbit hanya digunakan untuk membuat dan menerima panggilan tetapi kini ia dilengkapi dengan pelbagai aksesori canggih.

Pengguna boleh memilih telefon dengan fungsi kamera digital sehingga lapan megapiksel, rakaman video, panggilan video, sambungan kepada Internet bagi memudahkan pemiliknya berhubung dan menerima maklumat terkini.

Malah, telefon pada masa ini boleh dikatakan keperluan yang perlu ada pada setiap manusia dan bukan lagi sebagai barangan mewah seperti dekad yang lepas.

Apa pun terima kasih kepada Bell kerana mencetuskan ciptaan komunikasi sebagai permulaan kepada pelbagai inovasi lain.

Artikel lama

0 Comments:

Post a Comment