Sylar Pictures, Images and Photos

Search

Berpada-pada Bila Berhibur

REALITI kehidupan hari ini, masyarakat dunia tidak dapat lari daripada berdepan dengan pelbagai cabaran. Malah, cabaran masa kini lebih hebat dan menguji kecekalan.

Jika dulu, menyampaikan sesuatu berita mungkin meng gunakan khidmat wakil utusan atau dengan burung, tetapi kini maklumat dapat dicapai dengan hujung jari dalam masa singkat, walaupun jauh jaraknya.

Sedar atau tidak dalam kepelbagaian cabaran itu, mereka yang memusuhi Islam tidak pernah berputus asa daripada memikirkan strategi untuk menghancurkan umat Islam.

Mereka tidak lagi menggunakan senjata untuk memus nahkan perpaduan dan kehidupan orang Islam, sebaliknya dengan kaedah lebih licik.

Antara strateginya adalah menghidangkan segala bentuk hiburan dengan sebanyak-banyaknya sehingga menyebabkan kelekaan.

Apabila sudah leka dan dibuai keseronokan, mereka dengan sendirinya menjadi semakin gemar kepada hiburan serta keseronokan, malah seboleh-bolehnya mahu berhibur se panjang hari, sehingga membantutkan segala pekerjaan.

Lantaran terikut-ikut dengan gelodak keseronokan, gejala sosial menjadi-jadi terutama membabitkan muda-mudi, per gaulan sudah tiada sempadan, penyalahgunaan dadah seperti tidak terkawal, ragut dan lepak sudah menjadi lumrah.

Benar, naluri manusia memang cenderung kepada hiburan kerana hiburan menyeronokkan dan menenangkan hati.

Tetapi bentuk hiburan bagaimana yang memberikan ke tenangan? Apakah lagu, lawak jenaka dan seni budaya yang dipersembahkan dalam pelbagai gaya ini memberikan ke tenangan? Nilailah sendiri.

Jika direnung sejenak, inilah bentuk hiburan yang popular pada hari ini dan ia begitu berpengaruh. Ada antaranya dimeriahkan dengan keterlaluan sehingga ada yang sanggup mengetepikan agama dan sopan santun ketimuran.

Malang sekali jika dalam berhibur, kepatuhan kepada agama diambil ringan, waktu solat diabaikan serta berpakaian pula hanya untuk menunjuk-nunjuk. Dari sini mulalah berputik masalah, akhirnya melebar kepada keruntuhan moral.

Apakah corak hiburan yang dipopularkan hari ini tidak selari dengan tuntutan syarak?

Sebagai umat Islam, lunas syariat perlu diambil kira, tidak terbabit dengan pergaulan bebas sehingga menyebabkan berlaku kemungkaran, menghindari muzik dan tari menari melalaikan serta merangsang syahwat, berpakaian sopan dan menutup aurat.

Bentuk hiburan yang keterlaluan akan melalaikan diri daripada melaksanakan ibadat dan tanggungjawab terhadap Allah, malah boleh membawa kepada syirik sekiranya seni kata lagu misalnya mengandungi unsur pemujaan syaitan.

Fitrah manusia suka kepada keseronokan, hiburan tetapi awas, jangan sampai lupa mengingati Allah, jangan pula kerana terlalu seronok harga diri tergadai.

Berhibur secara keterlaluan akan mengundang malapetaka, tiada lagi erti ketenangan, malah hati menjadi semakin keras, lupa untuk bersyukur kepada Allah, sehingga tanggungjawab juga diabaikan. Justeru, berpadalah apabila berhibur.

Sejarah menunjukkan keruntuhan kerajaan seperti Abba siyah, Uthmaniyah dan Kesultanan Melayu Melaka dise babkan kemewahan hidup yang melalaikan, sehingga berasa kehidupan begitu selesa dan terlalu menyeronokkan.

Ini menunjukkan mereka yang asyik dengan keseronokan saja akan mengundang kemaraan musuh serta membuatkan diri dan negara terjajah.

Bahkan, disebabkan keseronokan itu juga mereka lupa kehidupan di akhirat, sedangkan akhirat sudah pasti seperti dijelaskan dalam firman bermaksud:

“Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan per mainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan. Dan demi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir.” (al-An’am:32)

sumber

0 Comments:

Post a Comment