Sylar Pictures, Images and Photos

Search

Hong Kong

HONG KONG yang pernah satu ketika digelar sebagai batuan gersang, kini menjadi antara wilayah paling padat penduduk di dunia dengan 6,200 orang untuk setiap ki lometer persegi.Selepas diserahkan kepada China pada 1997 oleh British, Hong Kong seperti Macau menikmati kuasa autonomi. Dasar satu negara dua sistem membolehkannya memiliki sistem kewangan, polis, imigresen dan undang-undang sendiri.

Ketika ini, Hong Kong menjadi antara kota paling banyak bangunan pencakar langit iaitu melebihi 7,000 bangunan, di tempat kedua selepas New York. Kebanyakannya mengguna pakai seni bina moden dan dibina dalam tempoh dua dekad. Empat daripada 18 bangunan tertinggi dunia dibina di Hong Kong - dibina sebelah menyebelah di Victoria Harbour, antara Central dan Causeway Bay, pemandangan yang kini menjadi tarikan pelancongan utamanya.

Setiap malam langit Hong Kong akan disinari pesta bunyi dan cahaya menerusi pertunjukan A Symphony of Lights, daripada ribuan lampu yang dipasang di 44 bangunan pencakar langit di kedua-dua bahagian Victoria Harbour.Untuk menyaksikannya, pengunjung boleh mengunjungi siar kaki antara Avenue of Stars dan Pusat Kebudayaan Hong Kong di Tsim Sha Tsui atau di kawasan promenade di Wan Chai. Alternatif lain, pengunjung boleh memilih sama ada untuk menyusuri Victoria Harbour dengan perkhidmatan feri dan kapal persiaran untuk mengenali lebih dekat wajah kota ini.

Star Ferry’s Harbour Tour umpamanya menawarkan pe layaran romantis dengan feri Shining Star yang beroperasi sejak 1920-an. Menghirup kopi panas di dek terbuka feri dua tingkat ini seakan mengimbas kembali Hong Kong di era 60-an.Cara lain adalah menyaksikannya dari tanah tinggi, The Peak. Untuk ke sini, pengunjung boleh menggunakan kereta tram menggunakan laluan kereta api yang beroperasi sejak 1888. Puncak ini juga menempatkan kompleks beli-belah, dek pemandangan dan tarikan utamanya iaitu muzium patung lilin terkemuka Madame Tussaud.

Muzium ini menempatkan kira-kira 100 patung lilin me liputi tokoh politik, pemimpin, selebriti serta ahli sukan tempatan dan antarabangsa. Dari The Peak juga, pengunjung boleh meneruskan per jalanan ke Repulse Bay, antara pantai paling terkenal dan sering menjadi tumpuan di Hong Kong.Tarikan Hong Kong tidak terhad pada gaya hidup me tropolitan di celah hutan konkritnya. Pulau Lantau misalnya menempatkan kota impian kanak-kanak dari serata dunia, Disneyland Hong Kong.Sarat dengan karakter animasi popular, daripada Mickey Mouse, Sleeping Beauty hingga kepada Lilo & Stich, taman ini memiliki empat bahagian utama iaitu Main Street USA., Fantasyland, Adventureland dan Tomorrowland.

Berdekatan dengan Disneyland, pengunjung juga boleh menaiki MTR untuk ke Tung Chun yang popular dengan ‘gedung kilang’ yang menempatkan pelbagai jenama an tarabangsa.Jika berkunjung ke Tung Chun, luangkan masa untuk menaiki kereta kabel Ngong Ping 360 untuk menyaksikan landskap semula jadi Hong Kong dari udara. Perjalanan 5.7 km kira-kira 25 minit menyajikan pe mandangan indah persisiran pantai selatan Hong Kong.

Tiba di hentian Ngong Ping, pengunjung boleh meluangkan masa untuk melawat perkampungan tradisional lengkap dengan tarikan rumah teh dan patung gangsa Buddha, Tian Tan.Untuk mereka yang kaki membeli-belah, Hong Kong me nyediakan pelbagai pilihan, daripada pasar malam ala Petaling Street seperti Ladies Market, Temple Street dan deretan kedai di Mongkok serta Tsim Sha Tsui.Hong Kong mungkin lebih padat dan sesak daripada apa yang dilihat di kaca televisyen, tetapi memiliki pelbagai tarikan unik, sekiranya anda meluangkan masa untuk me nerokainya.

>Info
>Lebih 90 peratus warga Hong Kong menggunakan pengangkutan awam.

>Kad Octapus seperti Touch N Go di Malaysia boleh digunakan di mana-mana pengangkutan awam termasuk MTR dan kedai serbaneka 7 Eleven.

>Mencari makanan halal tidak begitu sukar jika anda membuat kajian sebelum tiba di Hong Kong. Cara paling mudah adalah mengunjungi masjid atau pusat Islam. Ada juga restoran halal milik Melayu Singapura dan Indonesia ber operasi di Tsim Sha Tsui.

>Semua papan tanda turut memaparkan bahasa Inggeris untuk kemudahan pelancong. Malah, ramai warga Hong Kong turut menguasai bahasa itu.

CARA KE SINI

AirAsia menawarkan tambang terendah pada harga se rendah RM100 (tidak termasuk cukai) untuk penerbangan sehala ke Hong Kong. Penerbangan harian ke Hong Kong pada 7 pagi setiap hari kecuali jam 7.35 pada Jumaat. Penerbangan dari Hong Kong ke Kuala Lumpur pula dijadualkan pada jam 11.35 pagi setiap hari kecuali 12.05 pada Jumaat.

Untuk maklumat lanjut, layari www.airasia.com.

RUJUKAN PERCUTIAN
Lembaga Pelancongan Hong Kong
www.discoverhongkong.com

0 Comments:

Post a Comment