Sylar Pictures, Images and Photos

Search

Pancutan Air Ceriakan Laman

Oleh Rohaniza Idris
roha@bharian.com.my

Bharian


MENARIK: Penyejuk alam pelengkap landskap

Kolam mini dihias aksesori pilihan penyeri landskap

KEBELAKANGAN ini pancutan air dan kolam kecil menjadi pilihan pengguna dalam menghias taman rumah sama ada banglo, teres, apartmen mahupun rumah tradisional.

Ini kerana hiasan berkenaan menjadi elemen penting untuk melengkapkan keindahan landskap selain menceriakan lagi laman kediaman.

Pengurus Jualan Pheonix Ocean Trading, Shirley Hong, berkata perkara utama yang perlu di ambil kira sebelum membeli pancutan air dan kolam kecil pasang siap adalah keluasan laman.

Katanya, saiz pancutan air atau kolam kecil pasang siap perlu disesuaikan dengan saiz dan keluasan laman. Jika tidak, fungsinya sebagai pelengkap landskap atau menyeri laman tidak dapat ditonjolkan.

"Jika saiz pancutan air terlalu besar sedangkan lamannya kecil, hiasan laman akan nampak berserabut dan tidak menyerlahkan keindahan taman.

PANCUTAN air daripada batu pasir corak bertingkat.

"Begitu juga sebaliknya, jika laman luas tetapi pancutan air terlalu kecil sehingga kewujudannya tidak kelihatan atau lebih sekadar aksesori biasa," katanya.

Justeru, sebelum membeli pancutan air atau kolam kecil pasang siap, pengguna perlu tahu saiz laman dan kedudukan sudut laman yang mahu diletakkan hiasan berkenaan, sama ada ia untuk hiasan di luar atau di dalam rumah.

Harga bukan ukuran tetapi kini pengguna ada pilihan sama ada mahu membeli pancutan air daripada batu pasir atau fiber. Fiber lebih mahal namun mudah dibersihkan manakala pancutan air batu pasir murah juga mudah kotor atau ditumbuhi lumut.

Kebiasaannya, jika anda mahu membeli pancutan air pasang siap, pembekal atau penjual akan menawarkan perkhidmatan pemasangan dan penyelenggaraan mengikut pakej ditawarkan.

CENDAWAN seramik antara hiasan pilihan untuk kolam kecil dan penentu air.

Ada sesetengah pakej menawarkan pokok dan ikan hiasan untuk kolam kecil dan pancutan air pasang siap yang kini banyak di pasaran.

Namun, pancutan air dan kolam kecil yang mempunyai ikan dinasihatkan diletakkan di luar rumah kerana ia mudah kotor dan perlu penjagaan rapi berbanding pancutan air yang disertakan dengan aksesori tiruan.

Antara pokok yang sesuai ditanam bersama pancutan air adalah Scindapsus Aureus (kelampayang besar atau pokok duit), kiambang, teratai dan melati air.

Hiasan tiruan yang cantik termasuklah, burung flaminggo seramik, cendawan seramik, bunga teratai dan kiambang plastik.

Tip membina kolam di laman rumah

  • Tentukan dulu lokasi yang akan dibina kolam pancuran ini. Lokasi perlu mengambil kira pelbagai aspek termasuk kolam boleh dinikmati dari sudut dan arah yang tepat seperti arah teras, ruang duduk, ruang kerja atau di luar rumah.

  • Penentuan jenis dan material. Jangan sampai kehadiran kolam memberi kesan sempit dan menyemakkan mata sehingga mengganggu pandangan dari arah lain.

  • Setiap pancuran memerlukan tempat untuk menampung tumpahan air dari alat pancuran berkenaan. Pastikan bentuk kolam dan kedalaman mampu menampung curahan air itu.

  • Sistem putaran air sangat menentukan kelancaran air pancuran. Gunakan pam yang sesuai dengan keluasan kolam bagi memastikan putaran air berjalan lancar

  • Usahakan supaya air kolam sentiasa bersih terawat. Kotoran pada air dapat mengganggu kelancaran putaran air. Boleh juga diletakkan ikan hiasan seperti

  • Sebaiknya, kolam tidak ditanam tanaman hias air yang mengotori atau menghalang gerakan air pada pancuran.

    FAKTA: Pokok Scindapsus Aureus atau Kelampayang Besar atau Pokok Duit

  • Bagi masyarakat Cina, scindapsus aureus dikenali tumbuhan membawa tuah sesuai dengan namanya pokok duit.

  • Pokok ini sejenis tumbuhan memanjat dengan menggunakan akar angin dan akar melekap. Pokok ini boleh jadi besar jika keadaan hidupnya baik.

  • Ada kepercayaan, tuan punya pokok akan menjadi kaya jika daun pokok ini menjadi besar. Nama tempatan pokok ini iaitu pokok duit.
  • 0 Comments:

    Post a Comment