Sylar Pictures, Images and Photos

Search

PATI VS PADI

Isu Kebanjiran Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) mesti diberi perhatian serius. PATI yang dimaksudkan di sini termasuklah semua pendatang yang masuk ke dalam negara Malaysia tanpa dokumen yang sah dan mengikut saluran atau prosedur yang betul. Meskipun mereka mungkin memiliki pas masuk atau Visa atau Pasport, namun jika ia adalah dokumen yang tidak benar atau lebih tepat lagi sebagai palsu, maka mereka ini juga merupakan PATI. PATI yang dimaksudkan di sini bukan sahaja datangnya dari Indonesia, tetapi juga Bangladesh, Vietnam, Myanmmar, Kemboja, Pakistan, China, Thailand, Filipina, India, Nepal, Sri Langka dan dari mana-mana negara sahaja.

Bagi Pendatang Asing Dengan Izin (PADI) pula, kedatangan mereka dialu-alukan, tetapi mestilah secara terkawal atau lebih mudah lagi mempunyai kuota. Misalnya untuk sesuatu masa, hanya sejumlah tertentu sahaja rakyat dari negara tersebut boleh berada di Malaysia.

Mungkin ramai antara kita hanya melihat kebanjiran pendatang asing banyak mengundang masalah sosial seperti jenayah semata-mata. Akan tetapi, ada beberapa perkara lagi yang perlu difahami oleh semua rakyat Malaysia perihal kesan akibat kedatangan pendapatan asing tanpa had ini. Semoga apa yang bakal dikatakan oleh penulis nanti dapat menyedarkan sekalian pembaca bahawa adalah menjadi tanggunjawab kita menjaga kepentingan negara demi generasi sekarang dan akan datang.

Berikut adalah senaraian perkara untuk makluman, renungan dan kefahaman bersama.

1. Jenayah

Kehadiran Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) akan mengundang berlakunya jenayah. Samada jenayah kecil atau besar, ia tetap diklasifikasikan sebagai perbuatan jenayah. Bayangkan bagaimana pihak keselamatan, khususnya pihak polis hendak menjejak perbuatan jenayah oleh PATI. Tanpa sebarang rekod, maka amatlah sukar untuk pihak berkuasa memberkas para penjenayah tersebut.

Bagaimana pula jika PATI yang datang ke Malaysia sememang penjenayah di negara asal mereka? Sungguh malang negara ini jika ia menjadi takungan para penjenayah PATI tersebut.

2. Sosial

Apa yang dimaksudkan di sini adalah dari segi kemasyarakatan. Naluri manusia tidak dapat disekat. Lelaki memerlukan perempuan dan begitulah sebaliknya. Naluri semula jadi manusia mana mampu ditahan.

PATI akan mencari sesuatu untuk memenuhi tuntuan rohani. Ada yang memilih jalan 'halal' iaitu berkahwin. Ada yang membuat hubungan terlarang seperti hubungan bebas sama ada berlainan jantina atau sesama jantina. Yang lebih parah apabila warga tempatan menjadi pilihan. Bayangkan wanita tempatan menjadi mangsa cinta oleh PATI? Wanita itu mungkin bukan kenalan anda. Tetapi apa akan jadi jika wanita itu saudara mara anda atau sahabat anda?

Berkahwin, melahirkan zuriat. Pengakhirannya, si bapa tidak diketahui keturunan asalnya dan lebih malang lagi apabila ditakdirkan umurnya pendek.

3. Kesihatan

PATI yang memasuki Malaysia tidak diketahui tahap kesihatan mereka. Apa yang nyata, amalan kesihatan di negara asal mereka tidak sama dengan apa yang diamalkan di Malaysia. PATI yang masuk dengan penyakit berjangkit seperti TB akan memberi ancaman serius kepada warga Malaysia. Mereka umpama penyebar yang bergerak dari satu lokasi ke lokasi lain dengan membawa dan menyebar penyakit yang dibawa dari negara asal.

Begitu juga jika yang memasuki Malaysia adalah pembawa HIV. Maka akan bertambahlah lagi risiko penyakit kepada rakyat Malaysia.

4. Keselamatan

Keselamatan yang dimaksudkan di sini keselamatan negara dan bukan berkenaan jenayah biasa.

Beberapa dekad yang lalu, sebelum berlakunya perang dunia kedua, orang Jepun yang kononnya peniaga di Tanah Melayu semasa itu rupa-rupanya adalah pengintip. Apabila perang meletus dan Tanah Melayu diserang, barulah terserlah wajah sebenar mereka.

Maka tak mustahil jika ada antara PATI yang datang ke Malaysia adalah pengintip. Betapa mudahnya sistem pertahanan kita dicerobohi sebegitu sahaja. Segala selok belok jalan dan lorong, pejabat dan pentadbiran diketahui secara lebih terperinci. Apatah pula jika rakyat kita sendiri leka bercerita tanpa sedar kepada PATI.

5. Pengaliran Wang

Mengikut maklumat, sebanyak RM5 hingga 7.5 billion telah dihantar ke luar negara pada tahun 2005 oleh para pendatang asing. Jumlah sebanyak itu adalah satu jumlah yang amat besar. Jumlah sebanyak itu seharusnya digunakan untuk infrastuktur dalam negara.

Menurut maklumat juga, lebih kurang 24,000 daripada 49,000 banduan di penjara tediri daripada warga asing. Siapa yang menanggung makan minum meraka kalau bukan daripada wang kerajaan, yakni wang kita selaku pembayar cukai. Umpama memikul biawak hidup, secara tepatnya.

6. Kemudahan Awam

Ternyata sekali bahawa faedah berbentuk kemudahan awam hasil cukai yang dibayar oleh warga Malaysia turut dinikmati oleh PATI. Malahan, ada kalanya rakyat negara ini sendiri tidak berpeluang menikmati sepenuhnya kemudahan-kemudahan yang disediakan untuk para pembayar cukai. Kemudahan awam yang dimaksudkan termasuklah perhentian bas, telefon awam, pengangkutan awam, hosiptak dan klinik serta tempat kediaman dan pelbagai lagi.

7. Peluang Pekerjaan

Rakyat Malaysia memilih pekerjaan? Sebenarnya alasan ini tidak tepat kerana rakyat Malaysia rela melakukan apa sahaja pekerjaan dengan syarat gaji yang ditawarkan adalah setimpal. Apa yang berlaku adalah kerana gaji yang diberikan tidak setimpal bagi rakyat negara ini yang benar-benar memahami nilai wang di Malaysia berbanding PATI di mana nilai matawang mereka jauh lebih rendah berbanding Malaysia. Ini mendorong mereka berpusu-pusu memasuki Malaysia dengan apa cara sekalipun dan sekali gus, memenuhi keperluan tenaga kerja yang dikosongkan oleh rakyat Malaysia

8. Pemakanan : Halal atau Haram

Tidak semua pendatang asing beragama Islam. Apatah lagi jika mereka adalah PATI. Ini jelas dilihat di kedai mamak apabila diminta mengucap dua kalimah syahadat, ada yang tidak tahu. Begitu juga jika mereka bekerja di tempat memproses atau menyedia makanan. Sanggupkah kita memakan makanan yang musykil status halalnya? Tidak hairanlah jika kita sering menerima maklumat berkenaan sesebuah kilang pembuatan atau penghasilan makanan yang amat kotor lagi menjijikkan. Sedangkan makanan yang dihasilkan itulah merupakan makanan utama umat Islam di negara ini.

Justeru, apakah perkara yang perlu kita lakukan selaku warga Malaysia yang prihatin, bertanggungjawab dan berkesedaran?

Mudah sahaja. Di samping penguatkuasaan yang dijalankan oleh pihak pemerintah, adalah menjadi tanggungjawab kita untuk melaporkan kepada pihak berkuasa. Andai kata anda adalah salah seorang pegawai keselamatan negara atau ada hubung kait dengan pegawai keselamatan, maka sampaikanlah mesej ini.

Jika diketahui bahawa sesuatu tempat disyakki dipenuhi PATI, maka laporkan kepada pihak Imigresen. Jika tiada tindakan sususulan, laporkan kepada BPR. Tidak kira sama ada yang terlibat adalah orang biasa, jiran, rakan atau orang berpangkat, laporkan. Tiada kompromi kerana terlalu banyak alasan serta risiko yang dihadapi oleh rakyat Malaysia dengan kedatangan PATI tersebut.

Beberapa hari yang lalu, kita digemparkan dengan penahanan beberapa orang berpangkat besar dalam Jabatan Imigresen yang disyakki terlibat dalam urusan kemasukan pendatang asing ke Malaysia tanpa prosedur yang betul. Jika terbukti mereka bersalah, maka mereka layak dikenakan seberat-berat hukuman kerana mereka adalah pengkhianat negara. Harapkan pagar, pagar makan padi.

Ingatlah, negara ini hanya menerima Pendatang Asing Dengan Izin sahaja dan itu memang jelas. Sebarang kemasukan selain dengan izin, maka mereka adalah Pendatang Asing Tanpa Izin dan perlu dibanteras sekeras-kerasnya.

Akhir sekali, saya berseru kepada para pembaca, jika perlu, sebarkanlah artikel ini kerana masih ramai antara kita tidak nampak kesan kebanjiran PATI kepada Malaysia.

Ingatlah, Negara Kita Tanggunjawab Kita.

Shukri, H.

Sumber dari email

0 Comments:

Post a Comment