Search

Batu Permata

Turquoise merupakan sejenis batu berwarna biru, biru kehijauan, hingga hijau. Mengikut lagenda, turquoise dibawa ke Eopah oleh para pedagang Laventine. Pada zaman jajahan pemerintahan Victoria, turquoise berwarna biru langit sangat populer sebagai perhiasan, di mana mengikut kepercayaan, jiwanya akan menyatu dengan alam semesta ketika mengenakan perhiasan batu biru ini.

Obsidian. Biasanya dinamakan kaca gunung berapi (volcanic glass), rupanya seakan-akan rupa kaca yang berwarna hitam. Obsidian ini terjadi daripada lava yang cepat sejuk. Batu ini cantik rupanya tetapi sedikit sahaja barang yang yang boleh diperbuat daripadanya. Ia akan pecah dalam bentuk yang ganjil sekiranya seseorang hendak membentuknya.

Garnet. Sejenis batu batan yang cantik dan ia boleh digilap dengan mudah. Rupanya berbintik-bintik kerana ia sentiasa mengandungi galian-galian hitam yang lain. Batu Garnet juga boleh dijadikan ubat seperti ubat nyamuk dan ubat penyakit kulit.

Amethyst. Menurut Lagenda, meminum air dengan menggunakan Amethyst atau minum dari cawan yang terbuat darinya, akan mencegah terjadinya keracunan. Aquamarine. Aquamarine sering digunakan untuk suatu harapan baik didalam menjalani percintaan dan berbelas kasih. Dikatakan dapat menolong meredakan depresi dan kesedihan. Selain dari itu, ianya dipercayai dapat membangkitkan kembali rasa cinta pada pasangan yang telah lama menikah dan membantu mendapatkan teman-teman baru. Ia juga dapat membantu mata atau pengelihatan.

Citrine. Citrine dikatakan dapat membantu orang untuk berhubungan dengan arwah/Spirit, Ia juga boleh membantu asimilasi dari makanan, membantu orang yang tidak cakap dalam berkomunikasi secara terbuka serta mengembangkan ketenangan mental.

Onyx. Dikatakan boleh membantu koordinasi tubuh, memberi perlindungan dari pengaruh buruk lingkungan sekitar serta dapat mengendalikan diri. Onyx Hitam digunakan untuk merubah suatu kebiasaan buruk. Onyx Mexico (chalcedony putih dan coklat) menolong agar tidur nyenyak.

Mutiara. Mutiara menolong seseorang untuk lebih mengenal diri sendiri dan meningkatkan penghargaan terhadap dirinya. Mutiara membuat pemakainya dapat merasakan cinta dari orang yang memberi mutiara tersebut serta meningkatkan feminitas. Kegunaan lain yaitu membantu terbentuknya antibodi dan melawan infeksi serta membantu ketidakmampuan seseorang dalam mendidik orang lain.

Quartz. Merupakan sejenis batu mendak. Ia terjadi daripada batu pasir tetapi pasirnya tidak terasa. Ia merupakan batu batan yang keras, terlampau keras hingga dijadikan bahan untuk membuat jalan raya. Terdapat beberapa jenis Quartz seperti Druzy Quartz, Rutilated Quartz, Smokey Quartz/Kwarsa Coklat dan White Quartz/Kwarsa Putih.

Ruby. Ruby dikatakan dapat mengatasi rasa takut. Ia juga akan membuka hati seseorang untuk menerima cinta dalam hidupnya. Ruby juga dipakai untuk menghindari schizophrenia.

Sapphire. Sapphire dikatakan dapat menenangkan fkiran serta meningkatkan motivasi dan orientasi tujuan hidup. Batu ini juga dapat meningkatkan kadar kandungan potassium, magnesium, kalsium dalam badan.Peridot. Peridot membantu fungsi dari kelenjar adrenal, memberikan keseimbangan energi fisik dan membantu orang yang terlalu sering mengalami ketegangan emosional/stress.

0 Comments:

Post a Comment