Search

PARIS 30 Dis. - Negara-negara Islam semalam mengutuk Israel kerana melancarkan serangan udara ke atas Genting Gaza, ketika diplomat Eropah sedang mengusahakan cadangan untuk mengadakan mesyuarat tergempar bagi membincangkan krisis di Genting Gaza, yang telah mencetuskan protes anti-Israel di benua ini.

Kenyataan Kementerian Luar Perancis menyatakan bahawa Menteri-menteri Luar Kesatuan Eropah (EU) akan bersidang di Paris hari ini untuk melihat langkah yang boleh diambil oleh EU bagi meredakan krisis tersebut dengan usaha bersama masyarakat antarabangsa, terutamanya Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), ban Ki-moon.

Ketika angka korban di Gaza akibat bedilan tentera Israel meningkat kepada 374, usaha rundingan antara Syria dan Israel juga turut ditangguhkan.

Rayuan dunia Arab ditolak oleh sekutu paling rapat Israel, Amerika Syarikat (AS) yang terus mendesak Hamas agar bersetuju terhadap "gencatan senjata yang kekal."

"Bagi menghentikan keganasan, Hamas perlu berhenti melancarkan roket ke arah Israel dan bersetuju menghormati gencatan senjata yang kekal dan berpanjangan," kata jurucakap White House, Gordon Johndroe.

Setiausaha Negara AS, Condoleezza Rice meminta pemimpin dunia dan para diplomat termasuk Ban Ki-moon; Perdana Menteri Israel, Ehud Olmert; Ketua Dasar Luar EU, Javier Solana serta rakan sejawatan dari Britain dan Arab Saudi untuk membantu memulihkan gencatan senjata di wilayah itu.

Raja Jordan, Raja Abdullah II dalam perbualan telefon dengan Presiden AS, George W. Bush menyatakan bahawa usaha antarabangsa perlu dilancarkan bagi menghentikan serangan Israel ke atas Gaza dan menamatkan penderitaan penduduk Palestin.

Negara Islam lain seperti Indonesia, Afghanistan, Malaysia dan Pakistan turut mengutuk Israel.

- AFP

utusan


Kemampuan kita sekarang sebagai golongan majoriti, hanya mampu mengutuk dan mengadakan perbualan telefon dengan bush

NAMPAK kelakar apabila seseorang berjalan laju dengan menghayun pinggul ke kiri dan ke kanan begitu pantas sekali. Baik berjalan pantas atau berjalan seperti kebiasaan tetap punya faedah tersendiri daripada sudut kesihatan.

Tidak perlu meluangkan masa terlalu lama untuk berjalan. Berjalan selama 30 minit sehari sudah cukup untuk menyegarkan minda.

Banyak kelebihan lain jika rajin berjalan kaki misalnya ia membantu dari segi:

- mengurangkan tekanan darah dan kolesterol

- mengurangkan berat badan

- meningkatkan fleksibiliti sendi dan otot

- menguatkan otot dan tulang

- meningkatkan sistem ketahanan tubuh

- pernafasan lebih baik

- tidur lebih lena

- mengekalkan kimia tubuh yang seimbang

- membina keyakinan dan kesejahteraan mental

Jika rasa tiada masa untuk melakukan senaman mudah ini, fikirkan sesuatu yang kreatif dengan masa anda. Anda boleh berjalan ke destinasi yang dituju atau mengajak teman melakukan senaman ini bersama.

Anda boleh memilih persekitaran menarik kerana sambil berjalan, anda boleh menikmati keindahan persekitaran di sekeliling.

Mee Bandung

Untuk beberapa tahun,Ahmad Sufian telah mengadakan hubungan sulit dengan orang gajinya,Sutina ...Suatu hari, Sutina memberitahu Ahmad Suffian yang dirinya mengandung ...

Ahmad Suffian yang tidak mahu merosakkan perkahwinannya, telah mengambil keputusan untuk menghantar Sutina balik ke Bandung untuk melahirkan anak mereka di sana ...

Beliau berjanji akan menanggung segala kos untuk anak tersebut sehingga anaknya nanti berusia 18 tahun ...

Supaya rahsia mereka berdua tidak terbongkar, Ahmad Suffian menyuruh Sutina supaya menghantarkan sekeping poskad dengan menulis perkataan "Mee Bandung" dibelakangnya setelah anak mereka lahir nanti .. Ahmad Suffian akan menguruskan segala perbelanjaan untuk
anaknya setelah mendapat poskad itu nanti ...

Suatu hari, 9 bulan selepas itu, ketika Ahmad Suffian pulang dari kerja, isterinya Norzalina menegur Ahmad Suffian dengan muka yang keliru ...

"Bang ... abang dapat poskad yang peliklah hari ni," kata Norzalina.

"Oh, tak pe ... bagi poskad tu kat Abang. Nanti abang jelaskan," kata Ahmad Suffian.

Norzalina pun memberi poskad itu kepada Ahmad Suffian dan melihat Ahmad Suffian membaca poskad tersebut, sebelum muka Ahmad Suffian bertukar menjadi biru, ungu dan terus pengsan!!

Poskad itu berbunyi ...

"Mee Bandung, Mee Bandung, Mee Bandung, Mee Bandung - 2 ada telur, 2 tiada telur. Tolong hantarkan kuah lebih ya!"

Seorang wanita memohon jawatan tukang sapu di MSC Cyberjaya. Pegawai di situ telah mengadakan temuduga dan meminta wanita itu menunjukkan caranya membersih lantai.. Lalu dia mengatakan “Anda diterima bekerja, berikan email anda, kami akan mengirim maklumat yang diperlukan.” Wanita itu menyatakan yang dia tidak memiliki komputer dan juga email. Penemuduga terus mengatakan bahawa tanpa email.. wanita itu tidak boleh diambil sebagai pekerja.

Wanita itu menerima keputusan itu dengan rasa kecewa dan hanya memiliki RM10. lalu dia pergi ke Supermarket terdekat dan membeli 10 kg sayur. Lalu dijualnya sayur tersebut dari pintu ke pintu dan habis dalam masa 2 jam saja. Dia mendapat untung sekali ganda.. Lalu diulanginya kerja tersebut dan menjadikannya sebagai pekerjaan tetapnya.. Setelah beberapa waktu.. dia mampu membeli Lamborghini dan mengembangkan perniagaannya dengan membuka beberapa supermarket di sekitar Kuala Lumpur.

Suatu hari.. dia terlintas untuk mengambil insuran untuk diri dan keluarganya… Dipanggilnya penjual insuran datang kepejabatnya…. Setelah bersetuju… Penjual insuran berkata.. “Minta email Puan…” “Oh.. maaf saya tidak ada komputer dan email” jawab wanita itu.

Penjual Insuran terkejut dan berkata “Aneh.. Puan mempunyai perniagaan yang besar, tapi tidak mempunyai komputer dan email. Bayangkan apa yang Puan boleh lakukan jika Puan memiliki komputer dan email.” Wanita itu menjawab: “Jadi tukang Sapu di MSC Cyberjaya”

Kanser
Produk Pengguna dan Makanan yang signifikan mendatangkan kanser

1. SATAY bersama dengan timunnya, sebabnya memakan satay bersama karbon yang terhasil selepas pembakaran akan mendatangkan kesan karsinogen! Karsinogen adalah Suatu keadaan yang menyebabkan barah , Timun adalah anti-karsinogen.

2. Jangan makan udang selepas mengambil Pil Vitamin C. Yang mana anda akan mati keracunan Arsenik dalam beberapa jam sahaja.

3. "Bah Kut Teh" (daging babi)
Cuba tuangkan Coke (minuman bersoda) atas kepingan daging babi tu dan tunggu sekejap, anda boleh nampak ulat berenyut-renyut keluar dari sana.
Fakta diperolehi dari "Health Corporation of Singapore".

4. Barah -akibat penggunaan bahan dalam shampoo.
Jika kandungan dalam shampoo anda mengandungi Sodium Laureth Sulfate atau ringkasnya SLS. Bahan ini akan menyebabkan barah dalam jangka masa yang panjang. Shampoo yang disahkan mengandungi bahan ini ialah:- Palmolive, Paul Mitchell, L'Oreal, Hemp Shampoo terbaru keluaran body shop, Nature Force dan lain-lain lagi. Shampoo Clairol's Herbal Essence adalah satu-satunya yang mengandungi Sodium Laureth Sulfate secara tunggal.


Meskipun pertanyaan telah dibuat terhadap syarikat ini dan jawapan dari mereka ialah, "Ya memang kami dah tahu masalah ini tetapi kami tidak boleh melakukan apa-apa kerana kami memerlukan bahan yang boleh mengeluarkan busa yang banyak". Dalam pada itu, Pasta Colgate & Dee Dee (untuk kanak-kanak) turut mengandungi bahan yang sama untuk penghasilan busa.

5. makanan jenis mee segera (tak kiralah maggi, koayteow dsb)
Pastikan berhenti makan dulu sekurang-kurangnya 3 hari selepas mengambil mee segera sebelum mengambil paket yang seterusnya.


Maklumat yang dikongsi bersama dengan seorang doktor, Terdapat kandungan Salutan Wax ke atas mee segera, inilah yang menyebabkan mee segera tidak melekat antara satu sama lain apabila dimasak.


Telah dinyatakan terdahulu melalui seorang aktor (sekarang ni dikenali sebagai TCS). Beberapa tahun lalu, yang mana kariernya membuatkan beliau sangat sibuk untuk memasak, jalan mudah mengambil mee segera setiap hari. Kemudiannya beliau disahkan menghidap barah. Barahnya disebabkan wax dalam mee segera. Doktor memberitahu yang badan manusia memerlukan 2 hari untuk membersihkan wax dari sistem badan.


Seorang mangsa yang serupa ialah Pramugara dari SIA yang mana setelah berpindah dari rumah ibunya ke rumahnya sendiri, Dia tidak memasak tetapi kerap makan mee segera. Dia didapati menghidap barah dan mati selepas itu. Sekarang ini tindakan memakan mee segera bolehlah diistilahkan sebagai "makan untuk mendapat barah" Kalau istilah James Bond ==>Licence to kill!

6. Bawang Goreng segera.
Seorang kawan melawat ke sebuah perusahaan kecil membuat bawang goreng, dan melihat terdapat banyak straw minuman, yang bewarna dan tidak bewarna diasingkan. Apa yang mengejutkan ialah Straw yang tidak bewarna dicampur bersama gorengan bawang yang bertujuan apabila plastik straw tersebut dipanaskan, ianya melebur lantas menyaluti bawang tersebut. Sebab itulah kalau bawang goreng segera yang dibeli terdedah kepada udara tak akan lembik tapi kalau kita buat sendiri lembik dalam masa yang singkat sahaja.


Sebarkanlah maklumat ini kepada orang-orang yang anda sayangi dan pengguna yang masih belum disedarkan lagi.

Darah Tinggi

DARAH TINGGI - BANTULAH DIRI ANDA

Apa yang anda tidak tahu mungkin membahayakan

Penyakit Darah Tinggi sering terjadi di kalangan masyarakat kita. Walaubagaimanapun, masih ramai yang mengidap penyakit ini tidak menyedarinya.

Lazimnya penyakit ini berlaku secara senyap tanpa sebarang tanda atau gejala selama beberapa tahun. Anda merasa sihat walaupun tekanan darah anda tinggi. Ini menyebabkan kesan-kesan yang buruk.

Apa itu Tekanan Darah Tinggi?

Tekanan darah anda biasa (normal) apabila bacaannya :

Tekanan Darah adalah = tekanan sistolik

Tekanan diastolik

Contohnya:

120 / 80mm Hg

dibaca seperti - 20 per 80

Tekanan darah anda tinggi apabila bacaannya:

Adalah melebihi 140/90mm Hg, dan kekal tinggi walaupun masa berehat.

Tanda? Tanda? Tanda? Tanda?

Darah tinggi tidak ada tanda, Cuma dikesan apabila tekanan darah diperiksa.

Komplikasi

  • Serangan penyakit jantung
  • Angin ahmar
  • Hilang penglihatan
  • Penyakit buah pinggang

Darah Tinggi - Apa Patut Saya Lakukan?

Anda perlu kawal tabiat makan dan kekalkan berat badan yang unggul.

  • Kurangkan garam dalam makanan
  • Kurangkan lemak/kolesterol dalam makanan
  • Kurangkan pengambilan alkohol
  • Makan ubat seperti apa yang diarahkan oleh Pegawai Perubatan.
  • Amalkan tabiat bersenam.
  • Sentiasa tenangkan fikiran.
  • Buangkan tabiat merokok.
  • Buangkan amalan minum arak/alkohol.
Sumber rujukan;

sabah.org.my



TEKANAN DARAH TINGGI

PENGENALAN
Tekanan darah tinggi atau hipertensi memberi gambaran di mana tekanan darah terhadap dinding arteri. Jantung menghasilkan tekanan bilamana ia mengepam darah keseluruh badan. Tekanan darah dapat diukur dengan menggunakan alat yang dipanggil sphygmanometer.
www.familiazam.com
Terdapat dua bacaan dalam pengukuran tekanan darah iaitu BP 140/90 mmHg. Nilai tinggi (140) dipanggil tekanan darah sistolik dan nilai rendah (90) pula ialah tekanan darah diastolik. Tekanan darah sistolik ialah tekanan darah dalam arteri (salur darah) bila jantung mengepam darah. Manakala tekanan darah diastolik pula ialah tekanan darah dalam arteri bila jantung berhenti mengepam di antara dua denyutan.
Hipertensi atau darah tinggi merupakan di antara penyakit yang dialami di kalangan golongan dewasa di pertengahan umur dan warga tua di Malaysia. Ia lebih banyak dialami oleh lelaki berbanding wanita.
www.familiazam.com
TANDA-TANDA
Penyakit tekanan darah tinggi biasanya tidak menunjukkan tanda-tanda awal,sebaliknya akan mendatangkan komplikasi.
www.familiazam.com
KOMPLIKASI
- Angin ahmar ( stroke ).
- Serangan jantung.
- Kegagalan jantung di mana pengepaman jantung menjadi lemah.
- Kegagalan buah pinggang.
www.familiazam.com
SEBAB
Sembilan puluh lima peratus kes terjadinya penyakit ini adalah tidak diketahui.Terdapat beberapa faktor yang boleh meningkatkan risiko mendapat penyakit ini:
www.familiazam.com
- Usia. Kebanyakkan arteri akan menjadi kaku bila usia meningkat di mana ini akan meningkatkan halangan aliran darah dan mengakibatkan tekanan lebih tinggi.
- Keturunan.
- Degupan jantung bertambah, sentiasa berdebar-debar
- Jantina. Lelaki lebih ramai menghidapinya berbanding wanita.
- Merokok.
- Pengambilan berlebihan alkohol, garam. Kegemukan, kurang senaman.
- Stres yang berlebihan.
- Diabetes.
- Penyakit buah pinggang.
- Penyakit adrenal.
- Kesan pengambilan ubat-ubatan seperti ubat pencegah kehamilan.
www.familiazam.com
LANGKAH YANG PERLU ANDA AMBIL
- Berhenti merokok.
- Kurangkan atau berhenti mengambil alkohol.
- Kurangkan pengambilan garam.
- Bersenamlah selalu.
- Kurangkan stres atau tekanan.
- Jika anda menerima rawatan bagi penyakit tekanan darah tinggi, sila ambil ubat-ubat tersebut mengikut peraturan dan jangan berhenti tanpa merujuk kepada doktor.
- Jika anda telah disahkan menghidap penyakit darah tinggi selalulah berjumpa doktor. Mengawal tekanan darah anda akan dapat mencegah terjadinya komplikasi.
www.familiazam.com
PETUA MENCEGAH
- Jika terdapat ahli keluarga anda menghidap darah tinggi atau usia anda melebihi 30 tahun, periksa selalu tekanan darah anda.
- Jangan merokok
- Jauhi alkohol.
- Makan makanan rendah lemak dan rendah garam.
- Lakukan senaman selalu, terutamanya aerobik, seperti menunggang basikal dan berjoging.
- Elakkan tekanan atau belajar bagaimana mengendalikannya.
- Mengekalkan berat badan yang normal lagi sihat.
www.familiazam.com
sumber rujukan;

www.familiazam.com



PENUNJUK perasaan di Amman, Jordan melekatkan kasut di poster Bush.

Pembuat sepatu Turki terima tempahan dari seluruh dunia

ISTANBUL: Peristiwa Presiden George W Bush dilempar kasut oleh wartawan Iraq Muntazer al-Zaidi menyebabkan beliau dipenjarakan, manakala Bush pula mendapat malu. Bagaimanapun lain pula halnya di Turki apabila kejadian yang berlaku berjaya meningkatkan industri kasut di negara itu secara mendadak.

Ramazan Baydan pemilik Syarikat Baydan Shoe yang beribu pejabat di Istanbul, kini menerima tempahan dari seluruh dunia selepas mengesahkan bahawa syarikatnya adalah pengeluar kasut kulit berwarna hitam yang dilemparkan Zaidi kepada Bush pada satu sidang akhbar minggu lalu.

Beliau terpaksa mengambil khidmat 100 orang pekerja tambahan untuk memenuhi tempahan 300,000 pasang kasut Model 271, jumlah tempahan yang empat kali ganda melebihi jualan tahunan syarikat itu, sebagai sokongan kepada tindakan wartawan berkenaan.

Baydan berkata tempahan paling besar diterima dari Amerika dan Britain, selain negara Islam yang berjiran.

"Kami menerima tempahan 120,000 pasang kasut dari Iraq, manakala sebuah syarikat di Amerika menempah 18,000 pasang. Sebuah firma Britain juga menawarkan untuk menjadi pengedar bagi kasut itu untuk jualan di Eropah," katanya.


Baydan berkata kasut model 271 itu sudah berada di pasaran sejak 1999 dan dijual dengan harga kira-kira £28 (RM196) di Turki.

Peningkatan mendadak terhadap tempahan kasut model itu juga dicatatkan di Syria, Mesir dan Iran, manakala persekutuan pembuat kasut di negara berkenaan menawarkan Zaidi dan keluarganya bekalan kasut untuk seumur hidup.

Baydan turut merancang menukar nama model kasut 271 itu kepada model 'the Bush Shoe' atau 'Bye-Bye Bush'.

"Kami sudah menjual kasut model ini sejak beberapa tahun lalu, tetapi syukurlah, dengan peristiwa 'kasut terbang' itu, kini tempahan yang diterima sungguh di luar jangkaan. Kami juga menimbang untuk menyiarkan iklan televisyen," katanya.

Zaidi masih ditahan di lokasi rahsia, manakala laporan menyatakan beliau dibelasah teruk. Beliau berdepan hukuman penjara jika sabit kesalahan, tetapi dikatakan sudah menghantar surat memohon maaf dan pengampunan.

Bharian

Boleh jadi satu industri rupanya hasil jasa pelempar kasut....

Surat Untuk Cikgu..

Kehadapan cikgu Melawati dari sk sulawati..

Cikgu, nama saya adi. Saya budak kelas 1 Melati.. Saya nak komplain pasal cikgu yang dah ambil hati abah saya.

Abah saya kata dia telah jatuh hati dengan cikgu. Saya hairan, mcm mana abah boleh jatuhkan hati dia kat cikgu..Sedangkan cikgu sendiri yang ajar adi kata hati kita ada dalam badan. Jika hati takda kita boleh mati.

Cikgu bohong. Mengapa abah saya masih hidup sedangkan hati dia sudah jatuh? Cikgu tak layak digelar cikgu..

Abah saya juga kata cikgu pandai ambil hati dia. Adi nak cikgu pulangkan hati abah. Kasihan abah tidak ada hati..

Harap cikgu boleh pulangkan hati abah sepecat mungkin kerana adi takut abah mati..


sekian,

adi bin darmati

Huru Hara!!!

Nun jauh di kawasan pendalaman, tinggallah satu keluarga kecil. Ayah, ibu, abang dan dua adik pompuan kembar... si ayah namanya Jamal dan ibunya namanya Jamilah Gems. Si abang sulung ini namanya Hardi Daniel atau nama manjanya Dida... Sementara dua kembar nie bernama Huru dan Hara... Oleh kerana tiada details.. aku pun tak pasti macam mane nama si kembar ini diberi.

Dalam meniti usia yg makin membesar dari segala aspek, sifat ingin tahu sering menjelma di dalam hati si kembar berdua ini. Bagi memanjangkan lagi cerita ini, suatu hari, selepas makan tengahari berlaukkan udang goreng halia dan petai tumis sambal, si kembar ini keluar bermain di halaman rumah mereka. Jamal tersandar kekenyangan sambil menggulung rokok daun di anjung. Jamilah pula menuangkan teh O ke dalam cawan untuk hidangan suaminya Jamal. Sesekali matanya menjeling pada si kembarnya yang leka bermain.

Jamilah menghulurkan cawan kepada Jamal sambil cuba berbincang hal mengenai Dida yang bakal memasuki tadika awal tahun depan. Jamal menarik nafas panjang sambil memberi keyakinan pada Jamilah. Di kala leka berbicara, padangan mereka tidak lagi ke arah si kembar.

Si kembar yang terus leka bermain, berkejaran berduaan. Diri mereka makin jauh dari rumah teratak mereka. Jamal bangkit apabila menyedari kembarnya tiada dalam pandangan. Sepantas kilat Jamal melaung...

Huru Hara!!!
eh... dah sama seperti tajuk la pulak...
sekian terima kasih jer la..

Vidic: Mail Article

Source

Living through such bad times
has helped United defender Vidic keep life in perspective

By Ian Stafford Last updated at 12:45 AM on 07th December 2008

When Nemanja Vidic arrived at Manchester United with a £7 million price tag and the job of filling the void left by such favourite sons of Old Trafford as Steve Bruce and Jaap Stam, there were some who doubted that the young and little-known Serb was up to the task.

But when you have grown up in a war zone and seen your best friend die of a heart attack at the painfully young age of 20, then, as Vidic admits, it takes more than the words of a few doubters to put you off.

'I appreciate life a little bit more than some people,' he said last week.

Scroll down for more

Nemanja Vidic

Settling in: After an uncertain start, Vidic has become a key player at the heart of the United defence

'The problems that some think are big really are not too big for me. The bad times place life in perspective.'

Vidic, now 27 and a rock at the heart of United's defence, was a young boy and growing up in the industrial city of Uzice, in western Serbia, when his country was plunged into conflict over Kosovo.

His home town was targeted by Nato bombers and its citizens reacted, famously, by taking to the streets in open protest. Their defiance seems to have rubbed off on the city's most famous export, although Vidic himself is keen to play down his wartime experiences.

'I was young and couldn't understand the reasons for the war at the time,' he said. 'It's not something I like to dwell on now because they are not good memories and the world has moved on.

'But I lived through the war and, of course, times were very difficult. At Uzice, as a junior footballer, we had to train on the athletics track behind the stadium, not on the pitch, and often we'd wait until the planes had come and dropped their bombs before we came out.

'That was the worst moment, hearing the planes and knowing that they were coming to bomb the city.

'Then when I moved to Red Star at the age of 15, Belgrade was a dangerous place to be.

Nemanja Vidic

Pointing the way: Vidic celebrates a goal against Hull

'I think this is why I see it as important that I am now a good ambassador for my country. Maybe English footballers do not have the same role, but for me Serbia's sports stars have a duty to show ourselves and our country in a good light.

'It's the same for our tennis stars, like Novak Djokovic and Ana Ivanovic. Maybe a few years ago people might have had a problem with Serbia, but now I believe much has changed.'

It was when at Red Star that Vidic suffered more personal trauma when his best friend and team-mate, Vladimir Dimitrijevic, died on the pitch after a heart attack.

'It will stay with me forever,' said Vidic.

'We were inseparable. We shared the same dreams and wanted to be successful together. We both came from Uzice and we both moved to Red Star.

'He would have been very proud of what I have achieved since, and I would have been just as proud of him if he had achieved the same. And he would have done. Vladimir was so talented. He would have been a great player. But now he is gone and I want to preserve his memory for ever.'

One way of doing this is to help out at the Vladimir Dimitrijevic football school recently opened back in Uzice and headed by his best friend's father.

'I will go there after the end of this season to meet the kids and help in any way I can,' Vidic promises.

Manchester United's Nemanja Vidic

Good times: Last season Vidic helped United to a double-winning year

In his friend's absence, Vidic went on to become Red Star's captain at the age of 22, leading them to a domestic league and cup double in 2004.

'Of course, I know just how big a club Manchester United is in the world, but in Serbia Red Star is king and everyone knows you and has an opinion about you,' he said.

'When you play for Red Star, there is nowhere you can go in Serbia where people are not talking about you and Red Star.

'Winning the double with Red Star was, for me, as big as winning the Champions League with United, but when it comes to pressure, playing for United is not as big as being made captain of Red Star at 22.'

Not that Vidic found settling in the north-west was without its problems. Shortly after his arrival at United in January 2006, he suffered such doubt that he became convinced he had made the wrong move.

Manchester United's Nemanja Vidic

No way out: Vidic is renowned as one of the Premier League's most consistent defender

Now, with his reputation growing and his home life with wife Ana and their son Luka settled, Vidic is candid about his feelings.

'I found it hard to settle in Manchester and at United,' he admitted.

'When I moved to Moscow it was easy because there were five Serbs in the Spartak team, but at United there was nobody. In Manchester people didn't know much about me.

'I know everyone was asking whether I was good enough to play for United. I felt as if I had to show something always, in training and in matches.

'I'd had some injuries, too, and the Premier League is more physical than I had experienced before. After a couple of months I said to myself: "This is not the right club for me".'


Sir Alex Ferguson begged to differ, though. 'I was very down for a while but the manager kept telling me he believed in me and that I'd come good and be a big player,' said Vidic.

'That really gave me confidence, and when my partnership with Rio Ferdinand started to work, I began to show what I can do.

'Rio and I, although different people, are good communicators on and off the field. We have a good relationship and it's because Rio has always been very open with me. In a game we hardly need to talk. I know exactly what he's going to do next, and where he's going to be, and Rio knows the same about me.'

So will they help United to a successful defence of the title? Vidic is hopeful. 'Right now, it is like a track and field race,' he said.

'The two leaders, Liverpool and Chelsea, are at the front of the race with one lap to go. We are sitting just behind them, on their shoulders, looking nice and comfortable and ready to choose the moment to strike for the finish line.

'It is not yet, because it is only December, but the next two months will be very important and I am sure the race for the title will be tight this year. But I think we are in a very good position right now and I am happy where we are.'

NEMANJA VIDIC wears the Puma v.Konstrukt III football boot, available from
www.thekitteam.com

Rafeal Da Silva

Photobucket
Rafael Da Silva atau nama ringkasnya rafael, berusia 18 tahun bermain untuk Manchester United pada posisi bek kanan. Pada usia semuda ini rafael dah menunjukkan kehebatan permainannya dan keserasiannya dalam mengikut rentak permainan Man Utd. Sesuatu yang baik bagi peminat Man Utd. Dan bagi aku, aku dah mula menyukai budak ini.

Berasal dari Brazil, sekampong dengan Anderson dan Rodrigo Possebom, Rafael mempunyai seorang kembar yang berwajah dan rambut yang sama bernama Fabio. Bagaimanapun, aku belum berkesempatan untuk menyaksikan sendiri kehebatan Fabio kerana dia belum pernah beraksi dalam kancah skuad utama kerana masalah kecederaan dan kecergasan. Mungkin gandingan mereka berdua akan menghasilkan sesuatu yang mantap buat pasukan.

Memulakan karier bersama kelab Brazil, Fluminese... Bakatnya dikesan oleh Les Kershaw pada tahun 2005 dan menyertai Gergasi England pada 2008 bersama kembarnya dengan bayaran yang aku tak beberapa pasti kerana aku malas nak google. Melakukan penampilan pertama dalam skuad utama pada pra musim 2008-2009 ketika menentang Juventus.

Dengan ketiadaan bek kanan yang tercedera, Gary Neville dan Wes Brown, peluang terbuka luas pada Rafael apabila melakukan permulaan pertama dengan baik dan berkesan bersama Johnny Evans yang turut dianggap hot prospect pada masa ini. Menjaringkan satu gol yang menarik dengan aksi volley ketika tewas menentang Arsenal. Gol pertama bagi dirinya.

Apapun sebagai peminat Man Utd, aku berharap agar Alex Fergie akan menawarkan kontrak 10 tahun terus kepada Rafael ini yang bakal memberi efek besar dalam posisi wingback kanan ini. Semoga Rafael akan terus cemerlang bersama Rio, Vidic dan Evra.

Photobucket

Revolusi teknologi nano

TEKNOLOGI nano mampu meningkatkan kuasa pengkomputeran pada masa depan berdasarkan keupayaannya untuk memanfaatkan secara maksimum tenaga elektron yang ada di dalam atom berbanding kaedah sekarang, menggunakan kemampuan separa konduktor seperti silikon.

Berdasarkan kemampuan separa konduktor sekarang yang berkemungkinan besar mencapai tahap maksimum untuk menghasilkan kuasa pengkomputeran lebih tinggi, teknologi nano boleh dilihat sebagai alternatifnya. Walaupun teknologi berkenaan dijangka hanya dapat memasuki pasaran komersil pada 2015, namun potensinya yang besar tidak boleh dibiarkan begitu saja.

Rand Corp (www.rand.org) pada kertas kerjanya ‘Revolusi Teknologi Global: Hala Tuju bio/nano/bahan dan hubungannya dengan teknologi maklumat pada 2015’ membayangkan teknologi nano akan memainkan peranan penting dalam aspek pengkomputeran, peranti molekul biologi, molekul elektronik dan fabrikasi cip nano.

Kertas kerja itu dihasilkan Rand Corp (Rand), badan pemikir yang amat berpengaruh kepada Jabatan Pertahanan (Pentagon) dan kerajaan Amerika Syarikat. Rand juga adalah badan pemikir yang menyumbang kepada idea penubuhan internet ketika Amerika Syarikat menghadapi Perang Dingin dengan Russia.

Teknologi nano adalah perkataan yang diperkenalkan pada 1974 bagi memperjelaskan keadaan pengeluaran pada peringkat atom yang boleh dimanfaatkan untuk menghasilkan pelbagai produk. Teknologi yang kini dalam peringkat penyelidikan dan pembangunan dijangka dapat membantu aspek pengkomputeran masa depan membabitkan dua faktor utama, iaitu aplikasi baru yang memerlukan kuasa pengkomputeran tinggi dan teknologi yang dapat memenuhinya.

Ini bermakna kuasa pengkomputeran komputer dapat dipertingkatkan dengan penggunaan tenaga yang dihasilkan elektron di dalam atom yang mana kuasa ini amat besar berbanding tenaga yang dihasilkan menerusi silikon.

Sementara itu, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak baru-baru ini dilaporkan berkata, kerajaan sedia menimbang bagi mewujudkan Inisiatif Teknologi Nano Nasional (INN) yang membawa kepada penubuhan Pusat Nano Teknologi Malaysia.

Beliau dilaporkan berkata, teknologi nano berpotensi besar kerana boleh mencetuskan revolusi gaya hidup dan pengeluaran produk. Usaha perlu digandakan supaya Malaysia menjadi antara negara yang memiliki pengetahuan tinggi dalam bidang berkenaan.

“Teknologi nano mampu menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negara dan ini membuatkan kerajaan berminat untuk mempromosi teknologi itu sebagai bidang yang perlu diberi keutamaan dalam sains dan teknologi,” katanya.

Katanya, kerajaan komited kepada inovasi teknologi nano pada semua peringkat sama ada ekonomi atau komuniti.

Antara produk yang boleh dihasilkan ialah aplikasi pengesan, produk perubatan biologi termasuk diagnostik dan therapeutics, simpanan data serta aeroangkasa dan angkasa lepas.

FAKTA
Definisi teknologi nano
:

TEKNOLOGI nano adalah perkataan yang diperkenalkan pada 1974 bagi memperjelaskan keadaan pengeluaran pada peringkat atom yang boleh dimanfaatkan untuk menghasilkan pelbagai produk.

Selain pengkomputeran, teknologi nano juga boleh dimanfaatkan untuk menghasilkan peranti berasaskan teknologi molekul biologi dan juga molekul elektronik.

Cip (jantung) bagi komputer sudah mengalami dua perubahan besar dalam tempoh 50 tahun penciptaannya bermula daripada tiub vakum kepada teknologi kini, iaitu transistor yang menggunakan bahan separa konduktor.

sumber

Petua Lupa

Salam,
Ini petua ulama untuk mengubati pelupa atau mengelakkan jadi pelupa:


1. Kismis hitam 21 biji setiap pagi. Kunyah sebutir-sebutir dan bukan sekali rap.
2. Madu sesudu dalam air panas segelas. Minum bila suam, setiap pagi.
3. Tidur awal bangun awal
4. Tidak bersetubuh melebihi 2 kali seminggu
5. Kurangkan makan dan kurangkan makan benda masam
6. Banyak makan ikan, sayur, tempeh, ubi, kekacang dan kurangkan makan daging
7. Tarik nafas dalam2 ikut hidung dan tahan 4 saat dan lepaskan perlahan-lahan ikut mulut. Buat 10 kali setiap pagi.
8. Buat stretching bila bangun dari tidur
9. Masa buang air besar, tutup kepala dan jangan buka mulut
10. Elakkan lihat kemaluan dan najis
11. Baca Qoran dan cuba menghafal setiap hari
12. Bakar kemenyan nasrani, wangian ros, sandal atau gaharu setiap minggu ( orang moden kata aromatherapy )
13. Pakai minyak wangi setiap hari bila keluar rumah ( wanita ketika dalam rumah).
14. Mandi pagi, petang dan selepas buang air besar
15. Belajar bersabar dengan bersolat atau berdoa bila ada masalah.
16. Sayang ahli keluarga, ibubapa dan kanak-kanak.
17. Tidak bercampur bukan muhrim kecuali bila ada keperluan



Kesan positif

Kajian sejak lebih 50 tahun lalu juga membuktikan senaman memberi kesan positif terhadap sistem saraf kerana ia mampu:

> Mengurangkan kesakitan.
> Menguatkan ingatan.
> Merawat kemurungan.
> Menurun dan mengawal tekanan darah.
> Meningkatkan daya ketahanan badan.
> Merangsang aliran darah.
> Mengekalkan keanjalan dan kekuatan otot.


sumber dari email

Revolusi Gitar Bass

hoppus bass Pictures, Images and Photos

Jika kamu bertanya tentang siapa pembuat pertama kali bass elektrik, pasti mereka akan menjawab Leo Fender. bagaimana pun telah ada 5 jenis prototype yang belum begitu di ketahui, namun merupakan design awal dari bass elektrik yang diciptakan sebelum fender memperkenalkan bass precisionnya di tahun 1951 kepada dunia.

Bass modern merupakan turunan langsung dari double bass, yang mana telah ada pada abad ke-17. Bagaimanapun designnya tetap sama sampai ke abad 20 yang merubah design bass menjadi lebih simpel dan praktis.

Di tahun 1920an, adalah lloyd Loar, yang berkerja untuk Gibson, mendesign double bass elektrik pertama. Bass itu menggunakan pickup electro-static, tapi amply untuk frekuensi bass belum dikembangkan. jadi pada saat itu blum ada cara untuk mendengarkan instrument double bass tersebut. Awal tahun 1930an, paul tutmarc menjadi yang orang pertama yang memperbaiki ukuran double bass menjadi lebih praktis. Ukuran yang pertama dibuat hanya sebesar cello, dan mengunakan pickup rudimentary,namun hasilnya memiliki berat yang berlebihan, dan akhirnya diperbaiki bentuknya lebih menyerupai gitar. Bass baru yang diciptakan ini memiliki panjang 42", solid body, menggunakan kayu walnut hitam dan senar piano yang tetap dilengkapi dengan pickup.

Pertengahan tahun 30an, beberapa pengembang instrument musik - Lyon & Healy, Gibson and Rickenbacker, - memulai memasarkan eksperimental elektrik bass yang sama dengan prototype basss Tutmarc, yang lebih sedikit besar dibandingkan dengan double bass yang standard. Bagaimanaupun, bas itu tetap tinggi, tidak ,memiliki fret, dan di mainkan secara vertikal atau berdiri.

Sekitar tahun 1940, Paul Tutmarc jr memulai reproduksi gitar dan bass, termasuk bass Serenader. Produksi ini didistribusikan oleh L.D. Heater Music Co., di portland, Oregon, dan menjadi distributor terbesar untuk elektrik bass. Sang Genius itu menamainya dengan bass gitar - insturumen yang memilik fret dan di mainkan secara horizontal. Feature utama dari produk tersebut adalah :

* Pickup - di design karena double bass sering tertutup dengen brass section dari sebuah band jazz.

* ukurannya - pemain double bass gagal bergerak sendirian, kerana ukurannya yang besar, sering sekali ketinggalan di setiap perjalannya. Dengan design yang baru, pemain bass bebas bergerak dan selesa dengan bandnya.

Ada sedikit perubahan progres sampai Leo Fender menciptakan precision bass di tahun 1951. Penamaan Precision Bass dikarenakan fret yang ada di bass mengikuti note yang di mainkan secara presisi. Elektrik bass yang di produksi Leo fender ini, banyak yang memproduksi bentuk ini. Pada tahun 1957, bentuk pickupnya di rubah menjadi split pickup, dan pickguard dan headstocknya juga di redesign.

Pada tahun 1960, Fender mendesign dan menciptakan Jazz bass, dengan 2 pickup yang sama ukurannya. Popularitas bass Fender kemudian diikuti oleh Gibson, Rickenbacker, dan Hohner. Hal ini yang semakin membuat popularitas bass elektrik meluas sampai sekarang.

Tahun 1959, Danelectro menciptakan pertamakali bass 6 senar, dengan tunse E A D G B E, dan Gibson dan Fender menggunakan ide ini untuk membuat Gibson EB-6 di tahun 1960, dan Fender VI di tahun 1962. Fender juga membuat bass 5 senar pertama dengan sebutan Fender V.

Tahun 1965, bass fretless Aubi dari Ampeg diciptakan dan di tahun 1968 8 string bass di perkenalkan oleh Hagstroem. Bass freetless 6 string (yang akhirnya dimiliki Les Claypool) di buat oleh Carl Thompson tahun 1978. Karena gaya permainan seperti slap dan pop, jumlah senar dan kombinasi kayu, neck dan lainnya pickup semakin menjadi bervariasi. EMG pickup yang menjadi pickup terlebar yang di gunakan di bass tersebut.

Untuk pertama kali bass elektrik dipopularkan oleh John Entwistle dan James Jamerson di tahun 60an, Jaco Pastorius dan Stanley Clarke di tahun 70an dan Marcus Miller dan Cliff Burton di tahun 80an. Di akhir 80an terlihat perbedaan dalam popularitas bass, sebagai fashion digunakan untuk electornic synthesised dance music. Bagaimanapun bass yang kita miliki sekarang merupakan perkembangan jauh dari double bass.

Sekarang, adalah Claypool (Primus) dan Flea (RHCP) yang menunjukan bagaimana pentingnya sebuah bass dalam musik modern.

Dendangan Anak


Dendangan Anak - Puja-Puji

Sebuah kumpulan yang diasaskan di bumi Terengganu. Berunsurkan muzik ketuhanan yang didendangkan dalam satu kumpulan yang ramai. Sering mengadakan persembahan di sekitar Terengganu, ibukota Kuala Lumpur serta semenanjung Malaysia. Dendangan Anak juga pernah menyertai persembahan di luar Malaysia.

Alkisah diceritakan dalam hikayat satu hari satu malam maka tersebutlah kisah seorang pencari kayu. Adapun si pencari kayu ini terkenal dengan sifat jujurnya lagi ikhlas. Beliau tinggal di pinggir hutan bersama isteri tersayang, hidup bahagia walaupun tiada cahayamata.

Suatu hari, ketika pencari kayu sedang menebang sebatang pokok di tepi sungai dengan tak semena-mena terlepaslah kapak besinya ke dalam sungai.

Si pencari kayu berasa sedih kerana satu satunya kapak yang merupakan hartanya telah hilang dalam sungai yang dalam itu.

Tiba-tiba muncul menjelma seorang pari pari dan bertanya pada si pencari kayu, "Mengapa bermuram durja wahai tuan hamba?". Si pencari kayu pun memberitahu keadaan hal yang berlaku.

Pari pari tadi turun ke dalam sungai dan muncul dengan membawa kehadapan pencari kayu sebilah kapak emas. "Adakah ini kapak milik tuan hamba?", tanya pari pari. "Bukan... . ", jawab si pencari kayu ringkas.

Pari pari turun semula ke dalam sungai dan kembali dengan membawa kapak dari perak. "Yang ini tuan hamba punya?" tanya pari pari lagi. "Bukan yang ini", jawab si pencari kayu. Sekali lagi pari pari turun kedalam sungai kali ini membawa kapak dari gangsa. "Err. . mungkin yang ini?", duga pari pari. "Pacal yang hina ini tidak mempunyai kapak yang bernilai ini", jawab sipencari kayu jujur. Akhirnya pari pari turun ke dalam sungai dan naik memegang kapak besi milik si pencari kayu. "Ya, inilah kapak hamba yang terjatuh ke dalam sungai tadi".

Gembira dengan sifat kejujuran si pencari kayu, maka pari pari memberi kesemua ke empat empat kapak kepada si penc! ari kayu. Si pencari kayu pulang ke rumah begitu gembira sekali.

Selang beberapa tahun, si pencari kayu dan isteri berjalan di tepi sungai menuju ke pekan.. Si isteri tersadung kaki pada batu lalu terjatuh ke dalam sungai tidak timbul timbul.

Maka meratap menangis si pencari kayu atas kehilangan isteri tercinta.Pari- pari muncul lagi lalu bertanya akan hal keadaan yang menimpa si pencari kayu. Dengan nada sedih beliau berkata, "Isteri hamba jatuh ke dalam sungai tidak timbul timbul. . .

" Dengan segera pari pari turun ke dalam sungai kembali bersama samanya Siti Nurhaliza. "Ini isteri tuan hamba?", tanya pari pari menduga.

"Yes. . yes", jawab si pencari kayu. Pari pari begitu marah, "Penipu, pembohonggg. . . . ,nah terima laa. . .",

Belum sempat pari pari habis menyumpah, si pencari kayu berkata, "Maafkan hamba! Bukan niat hamba berbuat demikian. Ini hanya salah faham.

Jikalau hamba berkata "TIDAK", tentu tuan hamba akan muncul dengan Maya Karin dan selepas itu Waheeda.

Akhirnya jikalau tuan hamba muncul bersama isteri hamba dan hamba kata "YA", tentu tuan hamba akan memberi ke empat empat mereka. Mana hamba larat, hamba ni hanya si pencari kayu sahaja...

Nak Biasa Ke Cepat?

Seorang mamat yg mmg gemuk masuk ke sebuah fitness center dgn niat utk menguruskan badan. Seorang lelaki di kaunter bertanya kepada mamat tadi, Kami menawarkan 2 program di sini... RM50 utk versi 'Biasa' dan RM100 utk versi 'Cepat'.

"Saya ingat nak ambil yg biasa punya sebab saya baru je nak try kuruskan badan", kata mamat tadi. "OK. Encik sila masuk ke bilik NO. 5 di penjuru bilik sana", jawap lelaki penjaga kaunter.

Mamat tadi pun masuk laa ke bilik yg di suruh lalu menutup pintunya. Selang 2 minit kemudian, datang laa seorang perempuan yg mmg lawa, cantik, body best, mantap dan segalanya. Dia kemudian menanggalkan kesemua pakaian sehinggakan mamat tadi dah xsenang duduk dan berpeluh2. Perempuan tadi berkata, "Kalau tuan dapat kejar saya, tuan boleh buat apa saja dgn saya... hik hik hik" dan dia terus berlari di dalam bilik itu. Mamat tadi pun kejar punya kejar, sampai 10 minit, pun xdapat2 jugak. Dia try lagi sampai akhirnya, dia jatuh terjelepuk ke lantai... pengsan. Apabila dia sedar, dia terus ke penimbang dan mendapati beran badannya telah turun 3kg. "Wow! Mmg berbaloi aku bayar RM50... mmg senang rupanya nak kuruskan badan", katanya sendirian.

Esoknya, dia datang lagi ke situ dan terus ditegur oleh lelaki di kaunter.

Setelah diberitahu program2 seperti semalam jugak, dia bersetuju untuk try versi 'Cepat'. "OK.

Encik sila masuk ke bilik NO. 6 dipenjuru bilik sana", jawap lelaki penjaga kaunter. Setelah beberapa minit didalam bilik itu, datanglah seorang body-builder yang mantap dan terus melondehkan pakaiannya. Body-builder itu berkata, "Saya akan kejar kamu dlm bilik ini dan kalau saya dapat... . hehehe"



Nafasnya masih panjang, semangatnya begitu kuat dan ketika melihat raut wajahnya, adik Khadizah Binti Tinie, 9 tahun, begitu berharap agar dia masih boleh kembali riang sama seperti rakan-rakannya lain. Siapa menyangka, kejadian ngeri pelajar Tahun 3 Sekolah Kebangsaan Skim Cocos, Kunak ini dilanggar lori Isnin lalu membuatnya terpaksa berjuang dengan tabah dan cekal.

Ketika menemui adik ini yang terlantar lemah begitu tersentuh apabila melihatnya seakan mahu berbicara dengan keluarganya, namun anak matanya sahaja yang menafsirkannya. Tawau Bloggers Unity (TBU) yang mengetahui kemalangan ini lewat daripada ahli TBU, Ezza, yang juga guru kepada adik ini agak tersentuh melihat penderitaannya dan hanya Allah SWT sahaja yang mengetahui isi hati kami.

Menurut cerita ahli keluarganya, Khadizah, seperti hari-hari biasa akan berkayuh basikal untuk pulang dari sekolah dengan rakan-rakannya. Dengan tanpa diduga, tayar basikal rakannya terlanggar tayarnya yang mengakibatkan dia hilang kawalan. Tiba-tiba sebuah lori 10 tan yang memuatkan kelapa sawit melanggarnya dan mengakibatkan kulit kepala Khatijah terkoyak, tangan sebelah kirinya patah dan rahang adik ini terlepas.

Berat mata kita memandang , berat lagi bahu yang memikulnya. TBU dengan persetujuan ahli keluarga adik ini sepakat untuk membenarkan TBU menyiarkan kisah adik ini dengan harapan ada insan yang mahu menghulurkan bantuan derma bagi meringankan beban keluarga ini.

Dijangka adik ini akan menjalani pembedahan pada tulang rahang dan tulang pipinya yang patah, pembedahan menggantikan tulang lengannya kepada besi serta pembedahan menampal lutut kirinya yang berlubang menggunakan isi paha kanan.

Anda boleh menyalurkannya bantuan ikhlas kepada Bendahari TBU:

Akaun Maybank : 160036869787
Nama: NUR ANGRIANI BINTI NURJA

Sila hantar slip pembayaran yang mengandungi maklumat transaksi yang discreenshoot atau discan ke email: tawaubloggers@yahoo.com


original link

Pak Pandir Dan Ubi

Satu hari kecoh Pak Pandir panggil wartawan datang kerumah dia. Bila
wartawan2 sampai mereka pun bertanya ada apa yang menarik ni pandir.

Pak Pandir pun kata..tenguk ni..aku tanam pokok rambutan tapi tumbuh
pokok ubi kayu..hehehe.

Waaa pelik ni Pak Pandir..cuba cerita kat kami...

5 bulan dulu aku ada tanam pokok rambutan kat sini..aku ingat lagi sebab
aku ada tandakanya kat sini...
dengan apa Pak Pandir tandakan? tanya wartawan....
dengan batang ubi kayu la, jawab Pak Pandir dengan selamber nye.

3 Sahabat Kamceng

Aiskrim... Tomato n Bawang Merah

Suatu hari 3 sekawan keluar berjalan2.....

Jalan punya jalan.. nampak pantai.... aiskrim apa lagi.. mcm kena hantu.. lari ke pantai..
Tomato n Bwg merah melarang tp Aiskrim wat der jer..

Last2.. aiskrim cair lam laut... menangis la TOmato n Bwg mErah kerana kehilangan seorg kawan...

Dlm menangisi pemergian aiskrim... depa berdua meneruskan perjalanan pulang..
jalan punya jalan.. ntah camner..tomato tersungkur.. lalu dilanggar lori... menangis la Bwg sebab tomato n aiskrim dh x der lagi.... der menangis sekuat hati...

Sampai rumah.. der masih menangis... Bwg MErah berdoa..."Apa akan jadi pd aku.. kawan2 ku semua dh tiada.. aku menangisi pemergian mereka... tp.. bila aku tiada.. siapa akan menangisi aku" berkata2 dgn pasrah...

Tiba2 ada suara menjawab... "jgn risau... pemergianmu akan ditangisi setiap orang.. apabila mereka memotong engkau utk masakan.. jd jgn risau.."

Bawang merah terkedu seketika dan tersenyum...

sekian saje cite hampeh..

Prosedur mengambil anak angkat mengikut undang-undang di Malaysia Menerusi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM)

*Pemohon boleh memohon sama ada melalui surat, faks, telefon, e-mel atau datang sendiri ke Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah (PKMD) di mana pemohon bermastautin.

*Pemohon akan diminta mengisi borang permohonan. Borang yang telah lengkap diisi hendaklah dikembalikan bersama-sama dengan dokumen-dokumen yang diperlukan seperti berikut:

(1) Surat sokongan / pengesahan daripada pegawai perubatan.

(2) Salinan sijil nikah / sijil pendaftaran perkahwinan.

(3) Salinan kad pengenalan pemohon (suami dan isteri).

(4) Lain-lain dokumen yang berkaitan.

Siapa yang layak mengambil anak angkat?

*Pasangan suami-isteri yang sah, ibu tunggal (ibu tunggal) yang menetap / tinggal di Malaysia.

Bila dan bagaimanakah anak angkat dapat disahkan sebagai anak pelihara mengikut undang-undang?

*Permohonan boleh dibuat dalam masa tiga bulan selepas menerima kanak-kanak dalam penjagaan pemohon. Permohonan hendaklah dibuat kepada Mahkamah Seksyen atau Mahkamah Tinggi dengan melantik peguam untuk urusan mendaftarkan Notis Pengangkatan. Akta yang digunapakai bagi proses pengesahan pengangkatan cara ini adalah merujuk kepada Akta Pengangkatan 1952 (Akta 257).

*Permohonan cara kedua adalah dengan membuat permohonan kepada Jabatan Pendaftaran Negara di bawah Akta Pendaftaran Anak Angkat 1952 (Akta 253). Permohonan untuk pengesahan ini hanya boleh dibuat selepas dua tahun anak pelihara dalam penjagaan keluarga pelihara. Bagi keluarga yang beragama Islam permohonan untuk pengesahan anak pelihara hanya boleh dibuat melalui Akta 253, iaitu Akta Pendaftaran Pengangkatan sahaja. Permohonan untuk pengesahan pengangkatan hanya boleh dibuat selepas dua tahun anak pelihara berada dalam jagaan pemohon. Permohonan boleh dibuat di Pejabat Pendaftaran Negara.


Peringatan:

Mengambil anak angkat secara sendiri perlu dimaklumkan kepada JKM mengikut seksyen 35(1) Akta kanak-Kanak 2001 tidak lewat daripada seminggu selepas pengambilan dan sekiranya gagal memaklumkan dan jika disabitkan kesalahan denda maksimum adalah sebanyak RM10,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya sekali.

- Sumber : Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia

Pada suatu pagi yang hening, sang guru bertanyakan kepada murid-muridnya, “Mengapa ketika seseorang sedang dalam keadaan marah, ia akan berbicara dengan suara kuat atau berteriak?” Seorang murid setelah berfikir cukup lama mengangkat tangan dan menjawab: “Kerana saat seperti itu ia telah hilang sabar, kerana itu ia lalu berteriak.”

Tapi…” Sang guru balik bertanya, ” Lawan bicaranya itu tidak berada jauh dari situ, hanya disisinya sahaja. Mengapa harus berteriak? Adakah ia tidak dapat berbicara baik-baik?” Hampir semua murid memberikan sejumlah alasan yang pada perkiraan mereka adalah ‘logic’. Namun tiada satu pun jawapan yang benar-benar dapat memuaskan hati.

Sang guru lalu berkata: “Ketika dua orang sedang berada dalam situasi kemarahan, jarak kedua-dua hati mereka menjadi amat jauh walau secara fizikalnya mereka begitu dekat. Kerana itu, untuk mencapai jarak yang demikian, mereka harus berteriak.

Namun anehnya, semakin pula mereka menjadi marah dan dengan sendirinya jarak hati yang ada diantara kedua-duanya pun menjadi lebih jauh lagi. Kerana itu mereka terpaksa berteriak lebih keras lagi.” Sang guru menjelaskan dengan lebih lanjut, “Sebaliknya, apa yang akan terjadi ketika dua orang saling jatuh cinta? Mereka bukan hanya tidak berteriak, namun ketika mereka berbicara sekalipun, suara yang keluar dari mulut mereka begitu halus dan kecil. Sehalus apa pun, kedua-duanya masih berupaya untuk saling mendengarkannya dengan begitu jelas sekali. Mengapa pula demikian?” Sang guru bertanya sambil memperhatikan para muridnya.

Mereka nampak berfikir dengan serius sekali namun tidak seorang pun yang berani bangkit untuk memberikan jawapan. ” Kerana hati mereka begitu dekat, hati mereka tidak berjarak. Pada akhirnya sepatah kata pun tidak perlu mereka ucapkan. Satu pandangan mata sahaja amatlah cukup untuk membuatkan mereka memahami apa yang ingin disampaikan.” Sang guru masih meneruskan, “Ketika anda sedang dilanda kemarahan, janganlah hatimu menciptakan jarak. Lebih lagi hendaknya kamu tidak mengucapkan kata-kata yang mendatangkan jarak di antara kamu. Mungkin di saat seperti itu, tidak mengucapkan kata-kata merupakan cara yang bijaksana. Kerana waktu akan membantu anda.”

Kita semua mempunyai jumlah waktu yang sama meskipun kemampuan yang tidak sama. Tetapi orang yang menggunakan waktunya dengan lebih baik, acap kali mengalahkan mereka yang mempunyai kemampuan lebih banyak.

Pantun

Dah agak lama tak berpantun.
sekali jumpa pantun terus dicopy masuk sini.

Tenang-tenang air di laut,
Sampan kolek mudik ke tanjung;
Hati terkenang mulut tersebut,
Budi yang baik rasa nak junjung.

Tingkap papan kayu bersegi,
Sampan sakat di Pulau Angsa;
Indah tampan kerana budi,
Tinggi bangsa kerana bahasa.

Pisang emas dibawa belayar,
Masak sebiji di atas peti;
Hutang emas boleh dibayar,

Hutang budi dibawa mati.

Puas sudah kutanam padi,
Nenas juga ditanam orang;
Puas sudah kutanam budi,
Emas juga dipandang orang.

Dari mana punai melayang,
Dari paya turun ke padi;
Dari mana datangnya sayang,
Dari mata turun ke hati.


Kalau tuan jalan ke hulu,
Carikan saya bunga kemboja;
Kalau tuan mati dahulu,
Nantikan saya di pintu syurga.

Tanjung Katong airnya biru,
Tempat mandi si dara jelita;
Sama sekampung lagikan rindu,
Inikan lagi jauh dimata.

Asal kapas menjadi benang,
Asal benang menjadi kain;
Barang yang lepas jangan dikenang,
Sudah menjadi hak orang lain.

Nasi lemak buah bidara,
Sayang selasih saya lurutkan;
Buang emak buang saudara,
Sebab kasih saya turutkan.

Tudung periuk pandai menari,
Menari lagu putera mahkota;
Kain yang buruk berikan kami,
Buat menyapu si air mata.

Tanam pinang rapat-rapat,
Biar senang puyuh berlari;
Kupinang-pinang tetapi tak dapat,
Kupujuk-pujuk kubawa lari.

Buah langsat kuning mencelah,
Senduduk tidak berbunga lagi;
Sudah dapat gading bertuah,
Tanduk tidak berguna lagi.
Sayang laksamana mati dibunuh,
Mati dibunuh datuk menteri;
Tuan umpama minyak yang penuh,
Sedikit tidak tertumpah lagi.

Nyiur gading puncak mahligai,
Sayang ketupat berisi inti;
Hancur daging tulang berkecai,
Belum dapat belum berhenti.
Pucuk pauh delima batu,
Anak sembilang di tapak tangan;
Tuan jauh di negeri satu,
Hilang di mata di hati jangan.

Kalau roboh kota Melaka,
Papan di Jawa saya dirikan;
Kalau sungguh bagai dikata,
Badan dan nyawa saya serahkan

Buah cempedak di luar pagar,
Ambil galah tolong jolokkan;
Saya budak baru belajar,
Kalau salah tolong tunjukkan.

Kajang tuan kajang berlipat,
Kajang saya mengkuang layu;
Dagang tuan dagang bertempat,
Dagang saya bertumpang lalu.

Halia ini tanam-tanaman,
Ke barat juga akan condongnya;
Dunia ini pinjam-pinjaman,
Akhirat juga akan sungguhnya.

Berburu ke padang jajar,
Dapat rusa berbelang kaki;
Berguru kepalang ajar,
Bagai bunga kembang tak jadi
.
Padi muda jangan dilurut,
Kalau dilurut pecah batangnya;
Hati muda jangan diturut,
Kalau diturut salah datangnya.

Kalau mengail di lubuk dangkal,
Dapat ikan penuh seraga;
Kalau kail panjang sejengkal,
Jangan lautan hendak diduga.

Anak dara menumbuk pandan,
Membuat kuih hidangan kenduri;
Ilmu yang baik jadikan teladan,
Segala yang buruk letak ke tepi.

Rumah kecil tiang seribu,
Rumah besar tiang sebatang;
Kecil-kecil ditimang ibu,
Sudah besar ditimang gelombang.

Kalau ada jarum patah,
Jangan simpan di dalam hati;
Kalau ada silap dan salah,
Jangan simpan di dalam hati.

Malam ini merendang jagong,
Malam esok merendang serai;
Malam ini kita berkampung,
Malam esok kita bercerai.

Kalau ada sumur di ladang,
Boleh kita bersama mandi;
Kalau ada umur yang panjang,
Boleh kita berjumpa lagi.

Tuai padi antara masak,
Esok jangan layu-layuan;
Intai kami antara nampak,
Esok jangan rindu-rinduan.



saja wat kaler2...

Nil, Mengalirlah!

Mesir jatuh ke dalam pelukan Islam. Amru bin ‘Ash r.a. ditetapkan Khalifah Umar bin Khaththab sebagai Gubernur di sana. Suatu hari di hari pertama di bulan dalam sistem penanggalan masyarakat setempat, orang-orang datang menemui Amru bin ‘Ash.

Juru bicara mereka berkata, “Wahai Amirul mukminin, Sungai Nil di tempat kami punya kebiasaan tidak mau mengalirkan air kecuali permintaannya dipenuhi.”

“Apa permintaannya?” tanya Amru bin ‘Ash.

“Kalau sudah tanggal 11 bulan ini, kami biasa mencari seorang anak gadis. Setelah kami menjadikan kedua orang tuanya senang dan ridha, maka kami menyuruh gadis itu berdandan dan berhias seelok mungkin. Lalu kami melemparnya ke Sungai Nil sebagai tumbal,” papar mereka.

Amru bin ‘Ash memotong, “perbuatan itu dilarang oleh Islam dan Islam melenyapkan ajaran buruk sebelumnya.”

Karena tidak ada solusi, para penduduk Mesir yang menetap di sekitar Sungai Nil memutuskan untuk menetap sementara seperti biasa. Bila air Sungai Nil tidak mengalir, mereka berencana pindah ke wilayah lain.

Melihat keadaan itu, Amru bin ‘Ash berkirim surat kepada Khalifah Umar bin Khaththab di Madinah. Amru melaporkan peristiwa yang dihadapinya dan meminta nasihat kepada Umar apa yang mesti ia lakukan.

Umar membalas surat Amru. Dalam suratnya Umar menulis, “Tindakanmu benar. Islam memang menghapus kebiasaan buruk sebelumnya. Aku telah mengirim kertas khusus untuk engkau lempar ke Sungai Nil.”

Surat Umar sampai ke tangan Amru. Amru membaca isi surat khusus yang ditulis Umar untuk Sungai Nil. “Dari hamba Allah, Umar Amirul Mukminin untuk Nil penduduk Mesir. Amma ba’du. Jika engkau mengalir karena kemauanmu, janganlah engkau mengalir. Tetapi bila engkau mengalir karena diperintah oleh Allah, maka aku meminta kepada Allah Yang Mahaesa lagi Maha Perkasa agar menjadikanmu mengalir.”

Kertas itu dilempar Amru bin ‘Ash ke Sungai Nil sehari sebelum hari raya Nasrani. Saat itu penduduk Mesir tengah bersiap-siap pindah ke negeri lain karena Sungai Nil yang menjadi sumber penghidupan mereka berhenti mengalirkan air.

Setelah surat Umar dilempar, keesokan harinya, di pagi hari di hari raya Nasrani, air Sungai Nil telah mengalir dengan ketinggian 7 meter lebih hanya dalam waktu semalam. Sejak itu adat buruk masyarakat Mesir melempar tumbal seorang gadis hidup-hidup ke tengah Sungai Nil berhenti.

Peristiwa ini tercatat dalam Tafsir Ibnu Katsir (3/480), Tafsir Al-Qurthubi (13/70-71), Tafsir Fakhrur Razi (21/74-75), Tarikh Al-Khulafa karya Asy-Syuyuti, Thabaqat Asy-Syafi’iyah Al-Kubra karya As-Subkiy, dan kitab-kitab masyhur lainnya.


http://www.dakwatuna.com/2008/hai-nil-mengalirlah/

Umumnya manusia mengatakan tidur malam perlu antara enam hingga lapan jam sehari. Tetapi pendapat ini ditolak oleh para saintis Barat seperti Dr Ray Meddis,seorang profesor di Department of Human Sciences, England University of Technology yang mengatakan bahawa manusia sebenarnya perlu tidur malam selama tiga jam sahaja. Waktu tidur boleh dibahagi kepada dua bahagian - tidur ayam dan tidur lelap. Mimpi biasanya berlaku dalam tidur lelap (deep sleep). Manusia perlu berlatih untuk dapat tidur lelap kerana tidur ayam adalah masa berangan-angan yang membuang waktu sahaja. Tidur yang sebenarnya ialah ketika tidur lelap yang mengikut kajian saintis Barat ialah selam tiga jam.Kita merasakan bahawa tidur malam kita selalu tidak cukup. Ini kerana kita tidak terlatih atau mengikut peraturan yang perlu diikuti ketika tidur. Mengikut kajian ahli perubatan Barat, Sebelum kita merasa hendak tidur, mula-mula sekali kita akan merasa mengantuk ( drowsiness ) di mana suhu badan kita akan menurun. Dengan mengatur waktu tidur dan menggunakan jangkasuhu kita boleh latihkan diri kita untuk tidur bila perlu. Tidur Tao, Confucious dan Sikh. Mereka juga mengadakan amalan pada tengah malam seperti 'berzikir' dan membaca kitab suci agama mereka. Untuk mengelak dari rasa mengantuk, mereka berlatih tidur hanya lebih kurang tiga jam atau empat jam sehari malah ada yang kurang dari itu. Antara agama yang dimaksudkan itu ialah agama Buddha, Kristian,Tao, Confusies dan Sikh.

PENDAPAT AHLI SASTERA BARAT

Terdapat juga ahli sastera barat yang menceritakan mengenai kelebihan mengurangkan tidur untuk mencapai kerjaya yang cemerlang. Bila ditanya apakah rahsia kejayaan mereka, mereka menjawab : " The woods are lovely, dark and deep but I have promises to keep and miles to go before I sleep." Maksudnya " Taman itu indah, gelap dan tebal tetapi saya mempunyai temujanji yang mesti ditunaikan dahulu sebelum saya tidur " Pencapaian kerjaya yang tinggi oleh orang-orang ternama tidak didapati serta merta tetapi mereka bekerja keras sehingga larut malam pada waktu sahabat-sahabat mereka sedang nyenyak tidur. " Ini jelas menunjukkan mereka meminimakan waktu tidur untuk mencapai kejayaan dalam hidup mereka. Sekarang kita kembali kepada perbincangan solat tahajud. Apakah kebaikan dan kelebihan yang kita perolehi dari mengerjakan solat tahajud sedangkan ketika itulah manusia sedang nyenyak tidur. Dari segi fikiran logik, kita tidak akan faham bahawa suruhan Allah itu mendatangkan kebaikan. Solat tahajud meneguhkan iman kita, jiwa kita, mental kita untuk menghadapi masalah hidup duniawi dan lain-lain lagi yang Allah Maha Mengetahui. Dari segi sains perubatan pula, kita akan menyedut oksigen khusus yang wujud di atmosfera bumi antara lebih kurang jam tiga pagi hingga terbit matahari dan menggerakkan otot-otot di dalam badan kita ke arah menyegarkan badan dan melicinkan gerak saliran darah. Kedua-dua oksigen dan gerak otot itu sangat penting dalam memastikan kesihatan tubuh badan manusia. Oksigen itu hilang dari atmosfera bumi selepas matahari terbit dan tidak datang lagi sehingga esok pagi. Hanya manusia yang bangun pada waktu ini dapat menikmati oksigen tersebut. Mereka yang bangun tidur lewat tidak merasa nikmat oksigen ini.

RAHSIA PERGERAKAN OTOT DALAM SOLAT

Cuba kita kaji pergerakan otot-otot kita ketika solat.Secara kasar, pada mula kita berdiri tegak
( qiyam ) kemudian angkat kedua tangan bertakbir dan letakkan tangan di atas pusat - kita telah membesarkan rongga dada kita manakala paru-paru akan terasa luas serta menggerakkan otot di kedua belah tangan. Ketika ruku' dengan badan membongkok ke depan dan kedua tangan di atas kepala lutut dan punggung mendatar , sekaligus ianya menggerakkan ruas-ruas tulang punggung, tulang leher, tulang pinggang dan tulang tungkin. Waktu sujud pula, seluruh berat badan terpikul sepenuhnya di atas otot-otot kedua-dua tangan, kaki.dada, perut, punggung, leher dan otot-otot kaki. Lihat sahaja pada waktu sujud ini berapa banyak otot dan persendian yang kita gerakkan. Setelah itu kita bangkit dari sujud. Kita duduk, kemudian kita sujud lagi dan selepas itu kita berdiri kembali. Dalam gerak badan kali ini kita telah secara automatik menggerakkan sejumlah besar otot-otot di dada , bahu, lengan, perut, punggung, peha, kaki bahagian bawahan lain-lain otot lagi. Selain dari itu kita juga melakukan dua macam duduk - pertama duduk antara dua sujud dan kedua duduk tahiyat. Kedua-dua jenis duduk ini menggerakkan tumit , pangkal peha, kelengkang, jari-jari kaki dan lain-lain. Dalam kita memberi salam juga kita gerakkan otot-otot leher tengkuk dan lain-lain. Kalau kita lihat dari dua perkara tersebut di atas iaitu mendapatkan oksigen yang istimewa dan gerak otot-otot yang semuanya ini sudah tentu akan memastikan kesihatan tubuh badan kita. Solat tahajud juga boleh menjauhkan penyakit buah pinggang yang selalu menyerang orang yang banyak tidur dan bangun lewat dari tidur malam. Abdullah Ibnu Umar r.a. meriwayatkan bahawa baginda Rasulullah s.a.w. bersabda, maksudnya : " Zikir yang termulia ialah LA ILAHA ILLALLAH dan doa yang terbaik ialah istighfar." Moga Ada Manfaat .

http://www.harakah.net

Cinta Berpanjangan

Prinsip : Keimanan & Ketakwaan kepada Ilahi

Apabila syariat Islam sudah mula dipraktikkan, menjadi tanda tanya di kalangan para remaja bagaimana seharusnya mereka lakukan terhadap pasangan masing-masing. Apakah diputuskan sahaja hubungan yang sudah terjalin? Atau kalau diteruskan bagaimana pula dengan hukuman Tuhan nanti?

Sebenarnya dalam persoalan cinta ini, memang tidak dapat dielakkan, bila sudah timbul keinginan terhadap seseorang, cinta itu akan datang sendiri. Perasaan itu adalah fitrah semulajadi yang tidak perlu diajar atau didatangkan. Sebab itulah Islam amat melarang pergaulan bebas kerana ia boleh merangsang fitrah dan keinginan kepada jantina lain itu.

Apabila seseorang sudah ada keinginan terhadap seseorang yang lain, ada jalan penyelesaiannya yang telah ditentukan oleh Islam. Jika ia mampu untuk berkahwin, digalakkan ia terus berkahwin. Jika tidak ia harus berpuasa untuk melawan keinginannya itu. Bagi mereka yang sudah mampu untuk berkahwin,waktu itulah diharuskan pihak lelaki meminang si anak dara tersebut.

Sewaktu majlis pertunangan itu kedua-dua pasangan teruna dan dara ini boleh dipertemukan dengan ditemani muhrim mereka. Dalam ajaran Islam, harus ditemukan supaya kita tahu apakah mereka setuju untuk meneruskan perkahwinan atau sebaliknya. Waktu kali pertama pertemuan itulah timbul rasa cinta antara mereka. Bila sudah berjumpa dan ada rasa hati, kahwinkan segera agar kehangatan cinta mereka itu boleh merangsang kebahagiaan rumahtangga yang dibina.

Tapi apa yang berlaku di dalam masyarakat kita, setelah lebih tiga atau empat tahun bercinta, barulah mereka hendak memikirkan untuk mendirikan rumahtangga bersama. Ini sudah terlambat. Ibarat tebu yang hilang manisnya; tinggal hampas sahaja. Manisnya sudah hilang sepanjang masa perkenalan itu. Akibatnya bila mereka mendirikan rumahtangga, kasih sayang antara mereka semakin hambar.

Tidak pelik, jika kita dengar ada pasangan yang baru dua tiga bulan mendirikan rumahtangga, terus bercerai. Islam tidak mempersoalkan tentang sama ada perlu bercinta sebelum kahwin atau cinta selepas kahwin. Tapi yang dilarang ialah cinta yang berpanjangan sebelum kahwin boleh menyebabkan kehangatan kasih sayang itu akan terus malap setelah bernikah.

Justeru itu Islam sangat menggalakkan agar pasangan yang sudah jatuh hati antara mereka sewaktu bertunang dicepatkan proses pernikahan mereka agar kasih sayang terus bertaut dan tidak terus malap. Sebaliknya jika sewaktu bertunang, kedua-duanya atau salah seorang dari mereka tidak terpaut antara mereka, eloklah jika pertunangan itu diputuskan sahaja. Begitulah Islam memberi jalan keluar kepada persoalan cinta.

Rasulullah bersabda, "Para wanita yang berpakaian tetapi (pada hakikatnya) telanjang, lenggak-lengkok, kepala mereka seperti punuk unta, mereka tidak akan masuk surga dan tiada mencium semerbak harumnya (HR. Abu Daud) Rasulullah bersabda, "Tidak diterima sholat wanita dewasa kecuali yang memakai khimar (jilbab) (HR. Ahmad, Abu Daud, Tirmidzi, bn Majah)

Penelitian ilmiah kontemporer telah menemukan bahwasannya perempuan yang tidak berjilbab atau berpakaian tetapi ketat, atau transparan maka ia akan mengalami berbagai penyakit kanker ganas di sekujur anggota tubuhnya yang terbuka, apa lagi gadis ataupun putri-putri yang mengenakan pakaian ketat-ketat. Majalah kedokteran Inggris melansir hasil penelitian ilmiah ini dengan mengutip beberapa fakta, diantaranya bahwasanya kanker ganas milanoma pada usia dini, dan semakin bertambah dan menyebar sampai di kaki.

Dan sebab utama penyakit kanker ganas ini adalah pakaian ketat yang dikenakan oleh putri-putri di terik matahari, dalam waktu yang panjang setelah bertahun-tahun. dan kaos kaki nilon yang mereka kenakan tidak sedikitpun bermanfaat didalam menjaga kaki mereka dari kanker ganas. Dan sungguh Majalah kedokteran Inggris tersebut telah pun telah melakukan polling tentang penyakit milanoma ini, dan seolah keadaan mereka mirip dengan keadaan orang-orang pendurhaka (orang-orang kafir Arab) yang di da'wahi oleh Rasulullah.

Tentang hal ini Allah berfirman: ( وإذ قالوا اللهم إن كان هذا هو الحق من عندك فأمطر علينا حجارة من السماء أو ائتنا بعذاب أليم )(الأنفال: 32 ) Dan ingatlah ketika mereka katakan: Ya Allah andai hal ini (Al-Qur'an) adalah benar dari sisimu maka hujanilah kami dengan batu dari langit atau datangkanlah kepada kami azab yang pedih ( Q.S. Al-Anfaal:32) Dan sungguh telah datang azab yang pedih ataupun yang lebih ringan dari hal itu, yaitu kanker ganas, dimana kanker itu adalah seganas-ganasnya kanker dari berbagai kanker. Dan penyakit ini merupakan akibat dari sengatan matahari yang mengandung ultraviolet dalam waktu yang panjang disekujur pakaian yang ketat, pakaian pantai (yang biasa dipakai orang-orang kafir ketika di pantai dan berjemur di sana) yang mereka kenakan. Dan penyakit ini terkadang mengenai seluruh tubuh dan dengan kadar yang berbeda-beda.

Yang muncul pertama kali adalah seperti bulatan berwarna hitam agak lebar. Dan terkadang berupa bulatan kecil saja, kebanyakan di daerah kaki atau betis, dan terkadang di daerah sekitar mata; kemudian menyebar ke seluruh bagian tubuh disertai pertumbuhan di daerah-daerah yang biasa terlihat, pertautan limpa (daerah di atas paha), dan menyerang darah, dan menetap di hati serta merusaknya. Terkadang juga menetap di sekujur tubuh, diantaranya: tulang, dan bagian dalam dada dan perut karena adanya dua ginjal, sampai menyebabkan air kencing berwarna hitam karena rusaknya ginjal akibat serangan penyakit kanker ganas ini.


Dan terkadang juga menyerang janin di dalam rahim ibu yang sedang mengandung. Orang yang menderita kanker ganas ini tidak akan hidup lama, sebagaimana obat luka sebagai kesempatan untuk sembuh untuk semua jenis kanker (selain kanker ganas ini), dimana obat-obatan ini belum bisa mengobati kanker ganas ini. Dari sini, kita mengetahui hikmah yang agung anatomi tubuh manusia di dalam perspektif Islam tentang perempuan-perempuan yang melanggar batas-batas syari'at. yaitu bahwa model pakaian perempuan yang benar adalah yang menutupi seluruh tubuhnya, tidak ketat, tidak transparan, kecuali wajah dan telapak tangan.

Dan sungguh semakin jelaslah bahwa pakaian yang sederhana dan sopan adalah upaya preventif yang paling bagus agar tidak terkena "adzab dunia" seperti penyakit tersebut di atas, apalagi adzab akhirat yang jauh lebih dahsyat dan pedih. Kemudian, apakah setelah adanya kesaksian dari ilmu pengetahuan kontemporer ini -padahal sudah ada penegasan hukum syari'at yang bijak sejak 14 abad silam- kita akan tetap tidak berpakaian yang baik (jilbab), bahkan malah tetap bertabarruj??? ( Sumber: Al-I'jaaz Al-Ilmiy fii Al-Islam wa Al-Sunnah Al-Nabawiyah, Oleh :Muhammad Kamil Abd Al-Shomad )

Bubur Lambuk

Bubur Lambuk is a type of Malay rice porridge that is cooked and distributed free to the public during the fasting month of Ramadan in many places. Some bubur lambuk in other states have different style of preparation.

Bubur lambuk or herbs rice porridge is a traditional porridge cook with differ kinds of herbs, sweet potatoes, fish crackers, dry prawn etc. Young leaves like daun kesum, pucuk manis, pucuk paku, etc. that are found growing on peat swamp forest is some of bubur lambuk ingredients.


Recipe

Ingredients:

1 pot rice
3 cup water
1 cup coconut milk
(fern) pucuk paku
polygonum (daun kesom)
turmeric leaves (slice fine)
pucuk manis
2 cup fried coconut
salt to taste

Blended:

4 shallot
3 clove garlic
black paper to taste
1 inch ginger

Method:

1. Boil rice until become porridge (thick).
2. Put grind material and fried coconut and salt, some sugar then stir it flat.
3. Put fern (pucuk paku), polygonum leaf (daun kesum), turmeric leaf and kayu manis.
4. Include coconut milk and lets it simmer until the vegetables turn soft and the porridge thick enough.

Option:

Serve porridge while it is still hot and for those who like spring onion and fried onions, you may spread out little. White pepper can also be added as additional flavour.

Additional:

For those who like chicken porridge kindly put some chicken cube into porridge.

Tidur

Apa itu tidur?


Peringkat pertama ialah keadaan di mana seseorang berada di antara separuh tidur dan separuh sedar. Pada peringkat ini otot tubuh mula tenang, tekanan darah, denyutan nadi dan suhu badan menurun. Ketika ini sejenis hormon dipanggil cortisol bertidak.

Peringkat kedua, light sleep atau tidur-tidur ayam di mana seseorang itu tidak begitu nyenyak. Lebih daripada separuh waktu tidur dihabiskan dalam peringkat ini.

Peringkat ketiga dan empat ialah tahap deep sleep atau tidur nyenyak di mana tubuh memberi ruang otak berehat dan menjana semula tenaga. Keadaan ini selalunya dibantu oleh badan jika banyak gangguan atau tidur tidak lena.

Selepas tidur beberapa ketika dalam peringkat nyenyak kita kembali ke peringkat separuh nyenyak dan ini menukar tekanan darah, denyutan nadi dan kegiatan otak meningkat. Peringkat ini dipanggil REM (Rapid Eye Movement) kerana keadaan mata yang bergerak-gerak ketika itu. Pada peringkat inilah biasanya kita bermimpi.

Selepas bermimpi anda kembali ke peringkat tidur-tidur ayam kemudian tidur nyenyak semula. Pusingan ini berulang sebanyak empat atau lima kali pada waktu malam tetapi selepas dua pusingan waktu malam tetapi selepas dua pusingan waktu malam tetapi selepas dua pusingan waktu tidur nyenyak berkurangan daripada tidur-tidur ayam. Adakah Anda Mendapat Tidur Secukupnya?

Soalan ini sering ditanya dan ramai di antara kita lebih cenderung menjawab "Tidak". Begitu pun mengikut pengkaji perihal tidur di Britain, andai anda selalu berasa mengantuk dan sering tersenggut ketika bekerja pada waktu siang, besar kemungkinan anda tidak mendapat tidur nyenyak waktu malam. Setiap orang mesti tahu, banyak mana tidur diperlukan seseorang berbeza secara individu. Kebiasaannya tujuh ke lapan jam diperlukan dan sesetengah hanya perlu enam jam atau kurang daripada itu. Begitu pun teori menunjukkan mereka yang mampu tidur singkat dan berkesan selalunya mendapat tidur secukupnya pada peringkat nyenyak sementara yang tidur lama banyak menghaiskan waktu pada peringkat REM.

Elakkan Isomnia

Kurang tidur beberapa ketika tidak mendatangkan mudarat tetapi insomnia boleh merosakkan badan. Kerana terlalu bimbang anda tidak mendapatkan cukup tidur, akhirnya anda tidak boleh melelapkan mata langsung. Kenyataannya, kebanyakan pesakit insomnia tidur lebih daripada yang mereka sangka. Waktu tidur mereka hanya kurang 50-90 minit daripada orang lain yang tidur nyenyak.

Petua berikut mungkin boleh membantu anda mengatasi kesukaran melelapkan mata

Lewatkan waktu tidur. Jika anda hanya boleh tidur pada jam tiga pagi, berjaga sepanjang malam dan tidur jam enam pagi esoknya. Keesokannya tidur jam sembilan, kemudian 12 tengah hari, tiga petang, enam petang, sembilan malam dan akhirnya cuba tidur pukul 11 malam. Apabila jadi kebiasaan, mata anda akan berasa mengantuk setiap jam 11.00 malam. Apa yang anda perlukan ialah tempat yang selesa dan gelap. Jangan gunakan pil tidur kerana ia tidak menggalakkan tidur secara asli malah, boleh menimbulkan kesan sampingan seperti mengantuk dan ketagih. Penggunaan herba dan minyak (essential oil yang boleh dibeli di farmasi) yang disapu secara aromaterapi atau mandian adalah lebih selamat. Bentuk jadual tidur yang tetap kerana tidur yang tidak tentu membuat badan anda terbiasa berjaga.

Melawan Ngantuk Siang?

Badan merancang kita tidur bukan sahaja waktu malam tetapi juga siang. Ketika ini hormon cortisol aktif dan paling ketara bagi kanak-kanak dan orang tua. Keadaan ini membuat kita tidak selesa dan adakala memalukan jika sedang bertugas atau berada di dalam bilik mesyuarat. Begitu pun anda boleh cuba mengelakkannya dengan beberapa cara berikut: Jangan makan terlalu banyak waktu tengah hari, pastikan hidangan tidak melebihi 2100 kilojoules. Pastikan apa yang anda makan seimbang dan elakkan kadar karbohidrat tinggi kerana ia boleh membuat anda mengantuk.

Pastikan suasana kerja anda sederhana dan tidak terlalu panas. Lakukan kerja berat dan aktiviti merangsang hanya selepas waktu makan. Ini membantu menghilangkan ngantuk. Elakkan pengambilan berlebihan gula kerana tekanan darah kebiasaannya tinggi pada waktu petang. Makan atau minum berlebihan gula akan membuat anda berasa cergas tetapi hanya waktu yang singkat kerana ia akan membuat anda berasa lebih ngantuk dan berat apabila kadar gula menurun semula.

Bagaimana Mendapatkan Tidur Nyenyak?

Tutup mata dan tumpukan perhatian pada pernafasan. Kira 20 daripada belakang. Pastikan masa kiraan sama waktu ketika anda menghembuskan nafas. Lakukan dalam hati dan ulangi sebaik habis mengira. Tilam yang terlalu keras, terlalu lembut, terlalu nipis atau lembik boleh mangganggu tidur. Begitu juga bantal, satu mencukupi dan memberi anda lebih ruang. Kalau bantal peluk membuat anda selesa, pilih yang sederhana lembut dan tidak terlalu keras. Baca buku yang membosankan sebelum tidur, ini membuat anda mengantuk.

;;