Search

Blogger Sekarang Makin Hebat

Photobucket
Sekarang nie budaya blogs makin hebat di Malaysia. Boleh dikatakan hampir sebilangan besar pengguna internet punyai blog samada berbayar atau menggunakan platform yang percuma. Dari sekecil usia sampai lah ke sematang usia. Satu perkembangan yang bagus

Berdasarkan pengamatan aku dalam 2, 3 minggu ini... sejak aku menghadkan aktiviti berforum, aku dapat meluangkan lebih masa untuk menikmati kembali keseronokan berblog. Dan dalam beberapa minggu ini aku dah jejak beratus-ratus blog berbahasa Melayu(aku agak je). Apa yang mengejutkan aku, ada dikalangan bloggers yang baru berusia 12 tahun (mengikut usia yang dinyatakan di blog). Heran juga aku pasal berdasarkan pada theme dan widgets yang terpasang, aku percaya seseorang yang biasa berblog pun menghadapi kesukaran untuk memasangnya. Jadi bagaimana dengan seorang adik berusia 12 tahun mampu memenuhi kriteria blog mereka.

Aku mengakui ilmu dan kemahiran aku dalam penghasilan blog agak terbatas. Kekadang terasa malu apabila melihat blog mereka yang jauh lebih muda mempunyai blog yang lebih menarik, kemas dan tersusun. Satu trend yang wujud sekarang ialah menukar skin blog tanpa edit langsung. 100 percent copy asal. kekadang aku pun pening melihat blog yang punyai skin yang sama. Setakat hari ni kalo tak silap aku dah terjumpa 2 blogs yang sama kulit dgn aku punya blog. tetapi berlainan warna dan susunan memandangkan aku dah ejas dulu. Kekadang terasa nak bersalin kulit lagi gak, tetapi kemalasan kekal mengatasi kerajinan.

Melihatkan pada blog dan community. Semacam rangkaian network. tetapi fungsinya cukup baik. Bloggers kadang2 terlalu ghairah memasang aksesori sampinganyang kurang penting dalam blog. Hasilnya masa yang agak lama diperlukan untuk membuka blog.

Sampai saat ini aku masih kurang arif dan masih belajar hal berkaitan blog nie. Ada beberapa elements lagi yang ingin aku masukkan dalam blog aku dan ade beberapa menda yang dah dan akan aku buang dari blog aku. Insyaallah ada masa aku akan share sedikit sebanyak yang aku tahu di sini.

Selamat Tahun Baru 2009

1 Comment:

  1. Ridhuan said...
    budak2 lagi cepat blajar lorr.

Post a Comment