Sylar Pictures, Images and Photos

Search

Ayat Kursi

Ayat ini diturunkan setelah hijrah. Semasa penurunannya ia telah diiringi oleh beribu-ribu malaikat kerana kehebatan dan kemuliaannya. Syaitan dan iblis juga menjadi gempar kerana adanya satu perintang dalam perjuangan mereka.

Rasullah s. a. w. dengan segera memerintahkan Zaid bt sabit menulis serta menyebarkannya. Sesiapa yang membaca ayat Kursi dengan khusyuk setiap kali selepas sembahyang fardhu, setiap pagi dan petang, setiap kali keluar masuk rumah atau hendak musafir, InsyaAllah akan terpeliharalah dirinya dari godaan syaitan, kejahatan manusia, binatang buas yang akan memudaratkan dirinya bahkan keluarga, anak-anak, harta bendanya juga akan terpelihara dengan izin Allah s. w. t.

Mengikut keterangan dari kitab"Asraarul Mufidah" sesiapa mengamalkan membacanya setiap hari sebanyak 18 kali maka akan dibukakan dadanya denganberbagai hikmah, dimurahkan rezekinya, dinaikkan darjatnya dan diberikannya pengaruh sehingga semua orang akan menghormatinya serta terpelihara ia dari segala bencana dengan izin Allah.

Syeikh Abu Abbas ada menerangkan, siapa yang membacanya sebanyak 50 kali lalu ditiupkannya pada air hujan kemudian diminumnya, InsyaAllah Allah akan mencerdaskan akal fikirannya.Fadhilat Ayat Al-Kursi mengikut Hadis-Hadis Rasullullah s. a. w. bersabda bermaksud: "Sesiapa pulang ke rumahnya serta membaca ayat Kursi, Allah hilangkan segala kefakiran di depan matanya." Sabda baginda lagi: "Umatku yang membaca ayat Kursi 12 kali pada pagi Jumaat, kemudian berwuduk dan sembahyang sunat dua rakaat, Allah memeliharanya daripada kejahatan syaitan dan kejahatan pembesar." Orang yang selalu membaca ayat Kursi dicintai dan dipelihara Allah sebagaimana DIA memelihara Nabi Muhammad.

Mereka yang beramal dengan bacaan ayat Kursi akan mendapat pertolongan serta perlindunganAllah daripada gangguan serta hasutan syaitan.Pengamal ayat Kursi juga, dengan izin Allah, akan terhindar daripada pencerobohan pencuri. Ayat Kursi menjadi benteng yang kuat menyekat pencuri daripada memasuki rumah. Mengamalkan bacaan ayat Kursi juga akan memberikan keselamatanketika dalam perjalanannya.

Ayat Kursi yang dibaca dengan penuh khusyuk, Insya-Allah, boleh menyebabkan syaitan dan jin terbakar. Jika anda berpindah ke rumah baru maka pada malam pertama anda menduduki rumah itu eloklah anda membaca ayat Kursi 100 kali, insya-Allah mudah-mudahan anda sekeluarga terhindar daripada gangguan lahir dan batin.Barang siapa membaca ayat Al-Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya, Allah mewakilkan 2 orang Malaikat memeliharanya hingga subuh. Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu, ia akan berada dalam lindungan Allah hingga sembahyang yang lain.

Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut, dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah memelihara akan dia ke atas rumahnya, rumah jirannya & ahli rumah2 di sekitarnya.Barang siapa membaca ayat Al-Kursi diakhir tiap-tiap sembahyang Fardhu, Allah menganugerahkan dia hati-hati orang yang bersyukur perbuatan2 orang yang benar, pahala nabi2 juga Allah melimpahkan padanya rahmat.

Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya, mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang Allah azzawajalla akan mengendalikan pengambilan rohnya dan ia adalah seperti orang yang berperang bersama nabi Allah sehingga mati syahid.Barang siapa yang membaca ayat al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya.

Dari Abdullah bin 'Amr r. a. ,
Rasullullah s.a. w. bersabda, " SAMPAIKANLAH PESANKU BIARPUN SATU AYAT...."

copy dari

Kemahiran Membaca

Seseorang pelajar lazimnya terpaksa banyak membaca. Dalam konteks sekolah bestari, pelajar digalakkan mendapatkan maklumat dari pelbagai sumber. Mereka membaca untuk pelbagai tujuan. Ada masanya mereka perlu membaca secara meluas atau ekstensif. Ada masanya pula mereka perlu membaca secara intensif atau mendalam. Untuk menjadi seorang pembaca yang berkesan, pelajar perlu menguasai dan mengamalkan beberapa teknik membaca. Oleh itu guru perlu membimbing pelajar pelajar menguasai teknik-teknik tersebut dari peringkat sekolah rendah lagi.

Dalam konteks sekolah, pelajar membaca untuk tujuan-tujuan seperti yang berikut;untuk mendapatkan maklumat atau fakta berkaitan dengan sesuatu tajuk atau perkarauntuk mendapatkan gambaran keseluruhan tentang sesuatu tajuk atau perkarauntuk memahami sesuatu persoalan atau menjelaskan kefahaman tentang sesuatu konsepuntuk mengumpul pelbagai pendapat berkaitan dengan sesuatu persoalan.

Secara umumnya seseorang perlu menguasai dua teknik membaca, iaitu;
membaca pantas
membaca kritis

Untuk membaca pantas seseorang boleh menggunakan teknik skimming dan scanning, manakala untuk membaca dengan kritis seseorang boleh menggunakan teknik seperti KWLH dan SQ3R.

Teknik Membaca KWLH

KWLH adalah singkatan bagi yang berikut;
K (know) Apa yang telah diketahui (sebelum membaca)
W (want) Apa yang hendak diketahui (sebelum membaca)
L (learned) Apa yang telah diketahui (selepas membaca)
H (how) Bagaimana untuk mendapat maklumat tambahan - yang berkaitan (untuk membaca seterusnya)

Apa yang jelas dari penerangan tersebut ialah suatu teknik membaca kritis di mana pembaca;mengingat dahulu apa yang telah diketahuimembayang atau menentukan apa yang ingin diketahui melakukan pembacaan (bahan yang telah dipilih)mengetahui apa yang telah diperoleh dari pembacaan yang baru dilakukan menentukan apa lagi yang perlu diperoleh (sekiranya perlu membuat pembacaan seterusnya).

Teknik pembacaan akan membolehkan pelajar mengaitkan pengetahuan yang sedia ada dengan apa yang dibaca menentukan apa yang telah diperoleh dari pembacaannya, dan menentukan apakah lagi bahan yang perlu dibaca sekiranya ingin mendapat maklumat tambahan.


Teknik Membaca SQ3R

SQ3R ialah teknik membaca kritis yang telah diperkenalkan oleh Robinson (1961). Ia merupakan satu kaedah membaca yang memerlukan seseorang mempersoal kesesuaian maklumat yang terdapat dalam suatu bahan yang dibaca dengan tugasan yang perlu diselesaikan.

SQ3R adalah singkatan bagi;
S (survey) tinjau
Q (question) soal/tanya
R (read) baca
R (recite) imbas kembali atau nyatakan secara lisan
R (review) baca semula

Survey (tinjau) ialah langkah membaca untuk mendapatkan gambaran keseluruhan tentang apa yang terkandung di dalam bahan yang dibaca. Ini dilakukan dengan meneliti tajuk besar, tajuk-tajuk kecil, gambar-gambar atau ilustrasi, lakaran grafik, membaca perenggan pengenalan, dan perenggan terakhir di bahagian-bahagian buku atau teks.
Di sini juga pelajar sebenarnya menggunakan teknik membaca pantas iaitu skimming dan scanning.

Question (soal atau tanya) ialah langkah yang memerlukan pelajar menyenaraikan satu siri soalan mengenai teks tersebut setelah mendapati teks tersebut berkaitan dengan keperluan tugasannya. Soalan-soalan tersebut menunjukkan keinginan pembaca tentang maklumat yang ingin diperoleh dari bahan tersebut, dan ianya menjadi garis panduan semasa membaca kelak. Pelajar akan cuba mencari jawapan kepada soalan-soalan tersebut.

Read (baca) ialah peringkat pelajar sebenarnya membaca bahan atau teks tersebut secara aktif serta mencuba mendapat segala jawapan kepada soalan-soalan yang telah disenaraiakannya sebelum ini. Ketika membaca, pelajar mungkin juga akan menyenaraikan soalan-soalan tambahan, berdasarkan perkembangan kefahaman dan keinginannya sepanjang melakukan pembacaan. Pelajar mungkin juga mempersoal pendapat atau maklumat yang terdapat yang ditemuinya.

Recite (imbas kembali) ialah peringkat yang ketiga.Setelah selesai membaca, pelajar cuba mengingat kembali apa yang telah dibaca dan meneliti segala yang telah diperoleh. Pemilihan maklumat yang sesuai dilakukan dalam konteks tugasannya. Pelajar juga boleh cuba menjawab soalan-soalan yang disenaraikan sebelumnya tanpa merujuk kepada kepada nota atau bahan yang telah dibaca.

Review (baca semula) merupakan peringkat terakhir. Pelajar membaca bahagian-bahagian buku atau teks secara berpilih untuk mengesahkan jawapan-jawapan kepada soalan yang dibuatnya di langkah ketiga. Pelajar juga memastikan tiada fakta penting yang tertinggal.


Skimming dan Scanning

Teknik skimming dan scanning ini sesuai digunakan untuk pembacaan bahan yang ringkas seperti sesuatu petikan mahu pun bahan bacaan yang lebih panjang seperti buku, jurnal dan majalah. Dalam pembacaan sesuatu petikan, kita hanya memberi perhatian kepada idea penting setiap perengan untuk mendapat gambaram umum. Idea-idea khusus sengaja diabaikan. Dalam pembacaan sesebuah buku pula. fokus kita diberikan kepada bahagian tertentu di dalam buku itu seperti pengenalan, prakata, isi kandungan, tajuk utama, rumusan pada akhir bab dan rujukan indeks untuk mendapat gambaran umum tentang perkara yang dibaca.

Scanning ialah pembacaan cepat untuk mendapat maklumat yang khusus dan bukan untuk mendapat gambaran keseluruhan sesuatu bahan bacaan. Pembacaan cara ini boleh melangkau bahagian-bahagian tertentu yang difikirkan kurang penting. Ketika kita membaca, kita akan menggerakkan mata kita dari atas ke bawah dengan pantas mengikut muka surat petikan yang dibaca sambil menberi tumpuan kepada maklumat yang dicari. Oleh yang demikian, pembacaan cara ini adakah lebih cepat daripada pembacaan cara skimming.

Dalam konteks pembelajaran, skimming dan scanning boleh digunakan bersama. Biasanya, kita boleh membaca cara skimming untuk menentukan kesesuaian sesuatu bahan bacaan . Jika bahan berkenaan itu didapati sesuai maka kita boleh menggunakan teknik scanning untuk mendapatkan maklumat khusus yang dicari.



sumber

Mother's Day

semperna hari ibu..
Aku nk dedicate lagu nie..

Spice Girls - Mama

She used to be my only enemy and never let me be free
Catching me in places that I knew I should'nt be
Every other day I crossed the line I didn't mean to be so bad
I never thought you would become the friend I never had

Back then I didn't know why
Why you were misunderstood
So now I see through your eyes
All that you did was love

Mama I love you.Mama I care
Mama I love you . Mama my friend. You're my friend

I didn't want to hear it then but I'm not ashamed to say it now
Every little thing you said and did was right for me
I had a lot of to think about,about the way I used to be
Never had a sense of my responsibility

Back then I didn't know why
Why you were misunderstood
So now I see through your eyes, all that you did was love

Mama, I love you. Mama, I care
Mama, I love you. Mama ,my friend. You're my friend

But now I'm sure I know why,
Why you were misunderstood
So now I see through your eyes
All I can give you is love is love

Mama I love you. Mama, I care
Mama, I love you. Mama, my friend,You're my friend
Mama, I love you, Mama ,I care
Mama, I love you, Mama, my friend, You're my friend

Flor De La Mar

Article By:
Mohd. Sherman b. Sauffi (Maritime Archaeology Museum)

The legend of the lost ship on the Portuguese fleet called Flor De La Mar (Flower Of The Seas) had been an agenda of story telling, speculations and assumptions for many years since her lost in December 1511. Lots of theories and speculations about her, that make her “A billion dollar baby”, some said that she lost or vanished on the unfaithful event, some said that she have been taken over and all the treasures are stolen, some says that she had been destroyed by rivals ships and most provocative some says that the ship was not lost and know whereabouts the ship but somehow until now, well 500 years later, it can never be found elsewhere and remains a mysteries.

Enjoy the silence? We are actually got away from our leagues ladies and gentlemen. Before we jump into conclusions about anything, there’s a good start we look at the early document of “Portuguese Document On Malacca 1509 until 1511”, collected, translated and annotated by the late M.J Pintado with National Archives of Malaysia in 1993. It is a “Long Term Project” which was started the ideas since 1974. Credits goes to all the personnel who work on the project especially Dato’ Zakiah Hanum Nor, Ex-Director General National Archive Malaysia.

The written historiography collections with importance which had information about Malacca, “Letters from Alfonso de Albuquerque” in 7 volumes and the six Chroniclers - Joao de Barros, Diogo do Couto, Fernao Lopes de Castanheda, Gaspar Correia, Damiao de Goes and Manuel de Faria e Sousa. The document itself had information about what really happen to the ship Flor de La Mar.On the Document 2 (1511), Portuguese Republic Ministry of Colonies Asia Joao de Barros, Chapter II, “What Alfonso went through along the route that he took fom Cochin to the island of Sumatra, where he was visited by the King of Pedir and Pasai and what else he did up to the time he arrived in Malacca”, Document no. 13 noted “ …together with other jewellery taken as spoils from Malacca and put on aboard the galleon Flor de La Mar, as we shall further on”.

The unfortunate event that bring Flor de La Mar to bottom of the sea stated on the Book Seven Of The Second Decade of Asia by Joao de Barros, “The Achievements of the Potuguese in the exploration and conquests in the lands and seas of the east, after Alfonso de Albuquerque’s departure from Malacca to his entry into the red sea” Document no. 224, “ Above all they had to brave the fury of the storms at sea and the danger of the sandbanks near the coasts….”, Document no.225, “The truth of this we are going to see in the notable example of Alfonso de Albuquerque, who left Malacca with his galleons filled with trophies.

Sailed as far as the Kingdom of Aru at the end of the region called Timia Point in Sumatra. There at night his galleon was dashed against a hidden reef and broke up into two parts with the poop in one section and the prow in the other, because the ship was old and the seas heavy”.Alfonso indeed inside the ship and his men unable to get aid from other ships that sails along with them. By the following morning, Pero de Alpoem, a captain from another ship called “Trindade”, gave aid for the shipwrecked men in a ship’s boat and save them from tragic fate.

During the period of danger, Alfonso had many precious things in his ship but the only “precious things” he saved was a little girl, the daughter of one of his slaves, while standing on a raft he held the child in his arms – the only things that he saved from among the rich spoils he had obtain from Malacca which were in his galleon. The great loss of Alfonso which is refers to his honor on the ship were the two lions hollowed iron, fine piece of craftsmanship and artistry, which the emperor of China had sent as gift to the Sultan of Malacca.

Another interesting note on the event was the mutiny by the Javanese workers, on a Junk in the company of Jorges Nunes de Leao, the junk did not steer along the right course and entered the port of Aru, where the Javanese and the natives robbed it. Alfonso did go the wreck site with seeking help of Captain Jorge Bothello by using a ship Carravel type and enquire the natives who dived for pearls to dive the wreck site. However, the natives near the coastal area of Pasai might have robbed most of the cargo.

There were more than 10 ships responsible on the Malacca invasion campaign by the Portuguese in 1511, to name few, Flor de La Mar, Trindade, Anunciada, Santo Antonio, Santa Cruz, Bretao, Taforeia, Enxobregas, Cambaia, Santa Caterina, Joia, Santiago and Sao Joao. The Portuguese were the first pioneering Europeans to established empire in Southeast Asia by the invasion of Malacca , August 1511 througout 130 years before the Dutch did. Alfonso de Alburquerque died in 1515, where he left behind the legacy of navigations and established Portuguese maritime control from the Persian Gulf to Malacca, to the great enrichment of the monarchy.

However, some questionable speculations about The Flor de La Mar cargoes: where did it really go? Where all the treasures of Malacca Sultanate that had been robbed? If the ship were broke into two parts, why nowadays people claim that they knew and found the wreck?If we calculate for 500 years including the changing of tides, currents and based on the unstable geographical of Sumatera, does the ship still there?

Just for comparison, the Fort Santiago at Malacca A’ Famosa fortress if we look at the picture closely we sees that the sea is near the fort but 500 years later then compare the picture with the new land of Malacca, it is about 5 kilometers out from the cultural sites. Now look at the Sumatera coastal area and think again. More research need to be taken and document to be analyzed, considerations for regions political issues, economics and diplomacy.

We need to take a deeper look to this point so that the cultural heritage of Malaysia, Indonesia and Portuguese will be preserved with proper research and a little bit of sincerity in doing it.

Phil-Sherman William @ Mohd. Sherman bin Sauffi
Maritime Archaeological Museum
Department Of Museums and Antiquities
Jalan Damansara
50566 Kuala Lumpur
MALAYSIA

original posted

Tokku Paloh I

Pada abad ke-19,seorang ulama besar di kenali Tukku Paloh yang dilahirkan di Terengganu pernah membantu negeri berkenaan menghalang penjajahan British.

Nama sebenarnya,Sayid Abdul Rahman bin Muhamad al-Idrus yang juga dianggap ulama kerohanian yang banyak berkecimpung dalam bidang pentadbiran dan diplomatik di Terengganu.

Dengan ketegasan dan kepintaranya dalam hal ehwal diplomatik,Tukku Paloh sering diberi peluang mewakili sultan dalam perundingan dengan British hingga kerajaan Inggeris gagal menawan Terengganu. Dalam suatu kisah,beliau dilaporkan berkata ‘Kalau untuk mencampuri urusan pentadbiran kami,saya tolak walau atas alasan apa sekali pun tetapi kalau hendak tanah, silakan. Isilah kedalam kapal tuan sebanyak mana pihak British mahu…..ambillah tanah.’ Itu adalah antara jawapan Tukku Paloh kepada wakil British ketika perundingan antara British dengan kerajaan Terengganu yang diwakilinya. Jawapan berbentuk sindiran itu diluahkan dengan tenang tetapi nyata menyakitkan hati wakil British berkenaan. Mereka lantas bangun untuk beredar tetapi dengan kuasa Allah punggung mereka tidak semena-mena terlekat di kerusi.

Apabila mereka mengangkat punggung,kerusi mereka turut terangkat sama buat seketika sebelum jatuh ke lantai. Ketika itu Tukku Paloh bersuara secara bersahaja ‘Sudahlah tuan-tuan hendak ambil tanah Terengganu , kerusi rumah saya pun tuan-tuan hendak ambil.’ Tukku Paloh yang hidup dalam zaman pemerintahan lapan sultan silih berganti dan pengaruhnya yang paling kuat ialah ketika pemerintahan Sultan Zainal Abidin III, iaitu Sultan Terengganu ke 11. Dilahirkan pada 1817 di Kampung Cabang Tiga, Kuala Terengganu, beliau adalah nasab ke 32 daripada Rasulullah S.A.W di kalangan keluarga al-Idrus.

Nasab sebelah bapanya sampai kepada Sayidina Hussein ra, anak Sayidatina Fatimah az-Zahrah ra binti Rasulullah. Tukku Paloh yang diterima sebagai penasihat pertama dan utama sultan dalam pelbagai hal itu mendapat pendidikan awal daripada ayahnya sendiri dan beberapa ulama tempatan sebelum mengikut jejak langkah ayahnya mendalami ilmu dan meluaskan pengetahuan di Makkah.

ULAMA besar itu bukan saja arif dalam ilmu tasawuf dan tereqat, malah beliau pernah menghasilkan kitab dan risalah mengenai soal kerohaniaan. Sekembalinya dari Makkah , Tukku Paloh terus mengajar di masjid peninggalan ayahnya di Kampung Cabang Tiga,Terengganu. Langkah awal itu diikuti kegiatan lebih mencabar dalam bidang pentadbiran , pemerintahan dan penentangan penjajahan British. Selain memainkan peranan penting untuk menentang British , beliau diamanahkan Sultan Zainal Abidin mentadbir kawasan Paloh disamping mengawasi daerah Hulu Terengganu, termasuk Kuala Berang hingga Cabang Tiga.

Dalam usaha memastikan Paloh terhindar daripada perbuatan maksiat dan pelanggaran undang-undang,Tokku Paloh atau nama sebenarnya Sayid Abdul Rahman bin Muhammad Al-Idrus, menubuhkan pasukan penguatkuasa yang dikenali dengan nama Budak Raja. Pasukan Budak Raja itu bertanggungjawab menjaga keamanan seperti tugas yang dipikul oleh pasukan polis hari ini.

Untuk memastikan keselamatan kebajikan masyarakat setempat,cacatan sejarah menyatakan Tukku gemar keluar pada malam hari,malah pada hari tertentu beliau keluar dengan berselubung Kain di kepala. Tindakannya itu untuk memudahkan beliau meninjau kehidupan masyarakat dan sekiranya ada perkara tidak baik berlaku, Tukku Paloh memerintah Budak Raja untuk membuat tangkapan pada keesokan hari. Sikap dan keprihatinanya itu memperlihatkan tanggungjawab Tukku Paloh terhadap keselamatan nak buah seperti yang berlaku pada zaman Khalifah Umar al-Khattab ra.

Selain gemar keluar pada waktu malam, beliau juga mempunyai mahkamah keadilan sendiri di Paloh yang diberikan mandat oleh sultan untuk menyelesaikan persoalan besar serta mengadili penjahat di kawasa pentadbirannya.

Dalam kehidupannya, Tukku Paloh lebih banyak berhubung secara peribadi dengan Sultan Zainal Abidin III berbanding perhubungan resmi. Hubungan erat itu terbukti apabila salah seorang isteri Tukku Paloh, Tengku Mandak ialah kekanda Sultan Zainal Abidin sendiri. Sultan berkenaan juga menyerahkan anaknya, Tengku Sulaiman, kepada Tukku Paloh untuk dijadikan anak angkat serta diberi didikan agama.

Tengku Sulaiman kemudian menjadi Sultan Terengganu ke 13 yang memerintah dari 1920 hingga 1942. Selepas jatuh sakit, pada 1917 ketika berusia 100 tahun, Tukku Paloh menghembuskan nafas terakhir diikuti dengan kemangkatan Sultan Zainal Abidin III setahun kemudian.

Sumber:
Metro Ahad 28 Mei 2000 dan 4 Jun 2000
koleksi Terengganu PPAT.

Baca Dan Senyum

Sekumpulan pelajar perubatan berkumpul untuk melihat seorang pensyarah melakukan pemeriksaan ke atas satu mayat..mereka berkumpul mengelilingi tempat mayat itu diletakkan..

"Dalam bidang perubatan, ada 2 kualiti yang sgt penting untuk menjadi seorang doktor", kata pensyarah itu."Pertama.., kamu semua tidak boleh jijik melihat mayat", katanya...sebagai contoh, pensyarah itu mencucuk satu jarinya ke dalam mulut mayat, menariknya semula dan menjilat jarinya itu."Sekarang, cuba kamu buat", kata pensyarah itu.

Selepas beberapa ketika, barulah mereka mengikut apa yang mereka lihat.Seorang demi seorang memasukkan jari ke mulut mayat dan menjilatnya.Apabila semua pelajar selesai, pensyarah itu memandang ke arah mereka dan berkata...."

Kualiti kedua yang sangat penting adalah pemerhatian yang tajam. Seperti tadi....saya memasukkan jari hantu tetapi menjilat jari telunjuk. ....

SEKARANG.... .TUMPUKAN PERHATIAN... .PAHAM!!! !!

Senyum

Jangankan lelaki biasa, Tanpa wanita, fikiran dan perasaan lelaki akan resah.Masih mencari walau ada segalanya.Apa yang tiada dalam syurga?Namun adam tetap rindukan hawa.
Dijadikan wanita daripada tulang rusuk yang bengkok.Untuk diluruskan oleh lelaki.Tetapi seandainya lelaki itu sendiri tidak lurus,Mana mungkin kayu yang bengkok menghasilkan bayang yang lurus.

Luruskanlah wanita dengan jalan yang ditunjuk oleh Allah,Kerana mereka diciptakan sebegitu rupa oleh Allah.Didiklah mereka dengan panduan darinya.Jangan cuba menjinakkan mereka dengan harta, kerana nantinya mereka semakin liar.Janganlah hiburkan mereka dengan kecantikan, kerana nantinya mereka akan semakin derita.Kenalkan mereka kepada Allah, zat yang kekal. Di situlah punca kekuatan dunia.

Akal senipis rambutnya, tebalkanlah ia dengan ilmu.Hati serapuh kaca, kuatkanlah ia dengan iman...Perasaan selembut sutera, hiasilah ia dengan akhlak.

Suburkanlah ia kerana dari situlah nantinya...Mereka akan lihat nilaian dan keadilan Rab...Bisikkan ke telinga mereka bahawa kelembutan bukan suatu kelemahan..Ia bukan diskriminasi Allah... sebaliknya di situlah kasih dan sayang Allah...

Wanita yang lupa hakikat kejadiannya. ..Pasti tidak akan terhibur, dan tidak akan menghiburkan. ..Tanpa iman, ilmu dan akhlak..mereka tidak akan lurus...Bahkan akan semakin membengkok.. .Itulah hakikatnya andai wanita tidak kenal Rabbnya...

Bila wanita menjadi derhaka... pasti dunia lelaki akan menjadi huru hara....
Lelaki pula janganlah mengharapkan ketaatan semata-mata. ..Tapi binalah kepimpinan.. .
Pastikan sebelum wanita menuju ilahi, pimpinlah diri kepadanya...

Jinakkan diri kepada allah...
Nescaya akan jinaklah segala-galanya di bawah pimpinanmu.. .Janganlah mengharapkan isteri semulia Fatimah Az-Zahra'Seandainya dirimu tidak sehebat saidina Ali karamallahuwajhah

Oleh: Yussamir Yusof Al Johori

Akal terletak pada otak,akal juga yang membezakan antara manusia dan binatang.Tapi tahukah anda semua bahawa otak manusia mempunyai 10 hingga 15 billion neuron.Jumlah ini melebihi 2 kali ganda seluruh penduduk Dunia!!!PELIK TAPI BENAR,eh!!Bunyinya macam rancangan PELIK TAPI BENAR yang sering ke udara di siaran radio Ria,Singapura. Saya selalu mendengar siaran tersebut jika saya pulang ke Johor Bahru,seronok namun kadang-kadang menakutkan.La…..melalut lagi saya ni,meh kita merungkai keajaiban otak yang seterusnya.

Disamping neuron,terdapat juga synaps didalam otak manusia.Synaps berfungsi sebagai penghubung antara neuron-neuron yang ada dalam otak manusia.Jumlah synaps itulah yang menentukan tahap kecerdasan otak kita.Jumlah synaps dalam otak kita biasanya berjumlah 10 trilion,tapi tak semuanya berfungsi dengan dengan baik dan tahukah anda 25000 neuron hanyalah sebesar hujung sebatang jarum..

Baiklah mari kita lihat apa yang ada dalam otak serta lihat dan akui –keajaiban-keajaiban nya….Berat otak lebih kurang 1.5 KG iaitu 1/40 berat badan kita.Kalau anfa tak percaya cuba timbang badan anda kemudian timabang kepala anda pula.(walaupun caranya macam kelakar,tapi itu satu cubaan yang baik bukan?).

Otak terbahagi kepada 3 bahagian iaitu otak Neocartex,Otak Mamalian dan otak reptilian.Pulsa saraf dalam badan manusia bergerak dengan kelajuan 0.5m sesaat ke 100m sesaat(rujukan: Heimler dan Lockard).Otak Neocartex terbahagi kepada 2 cerebrum iaitu otak kanan dan otak kiri.Otak kanan adalah otak artistic manakala otak kiri adalah otak logic.Selain daripada itu,dalam otak kita mempunyai neuron,apa itu neuron?Neuron mengandungi bahan sel yang saling bersambung diantara satu sama lain untuk melakukan denyutan sadaf dan melakukan proses membuat maklumat diantara satu neuron dengan neurin yang lain.keajaiban otak ini juga telah dinyatakan oleh Allah dalam firmanNya yang bermaksud:

[32.9] Kemudian Ia menyempurnakan kejadiannya, serta meniupkan padanya: roh ciptaanNya. Dan Ia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran), (supaya kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur.

Dr Roger Sperry dari Institusi Teknologi California pada tahun 1965 telah memberi teori bahawa otak kiri dan otak kanan yang dipercayai dan digunakan sehingga kini hanyalah baru menggunakan 10% daripada poternsi otak,lagi 90% menunggu untuk dikembangkan. Saya nak bertanya pada anda semua bagaimanakah kalau kita semua dapat menggunakan keseluruhan potensi kita??Dan adakah ia mustahil untuk direalitikan? Saya secara peribadi mengatakan tidak mustahil kita boleh mencapai tahap sedemikian,tapi persoalannya disini ialah bila dan siapa yang layak jadi sepintar itu?Anda?

Jika anda mengatakan anda boleh maka dalam diri anda mempunyai potensi dan motivasi untuk menggapai kemustahilan itu. Selain dari itu,otak juga boleh dikembangkan melalui ransangan bersepadu otak yang menyeluruh.Analogin ya begini:Apabila kita melihat rakan kita makan aiskrim dengan selera sekali hingga menjilat-jilat jari pasti minda dan nafsu kita akan teransang untuk membelinya,walaupun kita tidak mencukupi wang untuk membelinya.Betul tak?
Otak juga begitu,otak perlukan ransangan untuk dikembangkan. Anda semua pasti tertanya-tanya bagaimana untuk meransangnya?

Menurut Dr Tuah perkara ini boleh dilakukan dengan menceburi lebih dari satu bidang dalam hidup kita semua>Dan lebih baik jika bidang tersebut tidak kaitan langsung dan berbeza sekali antara satu sama lain.Misalnya jika anda mengambil course creative multimedia,cuba anda belajar/membaca subjek perubatan atau bidang agama yang berkaitan dengan hafalan atau yang berkiatan dengan penanalisaan. Jika proses ini berlangsung dengan berterusan InsyaAllah ia akan meransang otak kita.Dan perkara ini telah penulis lakukan dan Alhamdulilah ia membuahkan hasil.Pada permulaannaya anda akan berasa janggal dan membebankan minda anda,tapi anda akan merasa betapa nikmatnya jika anda dapat menguasai banyak perkara dan otak anda akan lebih kreatif dan kritis.

Didalam subjek management yang saya pelajari terdapat sub topic yang berkitan dengan pengkhususan kerja.Kesan dari pengkhususan kerja pada mulanya ia akan menyebabkan produktiviti kita meningkat tapi lama kelamaan ia akan menyebabkan produktiviti merosot.Kenapa ia merosot kerana kebosanan melakukan perkara yang sama dan disebabkan kebosanan itu kita akan melakukan sesuatu pekerjaan dengan sambil lewa.Begitu jugalah dengan otak kita,jika kita hanya menumpukan pada satu bidang/penulisan/ subjek ia akan menyebabkan kita bodoh dalam bidang lain dan kita akan merasa bosan dengan apa yang kita lakukan seharian dalam hidup kita.Dan kemungkinan kita akan mengalami satu penyakit otak yang dinamakan dengan nama Alzheimer kerana membazirkan peranan otaknya yang lain.

Saya ambil contoh Profesor Dr Yusuf Al-Qaradhawi, umurnya sudah mencecah 82 tahun namun mindanya tetap berfungsi dengan baik dan semakin hebat.Mindanya seakan barang antic yang kita sedia maklum semakin lama semakin mahal harganya.Hairan bukan,bagaimana beliau boleh jadi begitu.Antara sebab paling nyata ialah beliau bukan sahaja mahir dalam bidang Agama malahan beliau juga mahir dalam bidang ekonomi(lihat Kitab Feqh Zakat),bidang perubatan(lihat fatwa beliau dalam bidang perubatan),dan beliau bukan sahaja tahu berbahasa arab tapi juga bahasa English dan sekarang pun masih tidak jemu2 menulis dalam pelbagai lapangan bidang.Boleh saya katakana bahawa beliau menggunakan seomptimum mungkin potensi minda nya dan beliau tidak berhenti untuk sentiasa berfikir.Dan kalau kita lihat didalam Quran Allah sentiasa mengingatkan kita perihal berfikir.Dan inilah yang perlu kita lakukan dalam seharian hidup kita iaitu sentiasa berfkir dan terus berfikir.

Dan akhir sekali ingin menyatakan bahawa otak adalah satu anugerah yang tidak ternilai yang dianugerahkan oleh Allah kepada hambaNYA.Dan disini juga saya menyediakan beberapa fakta sains dan kata-kata hikmah yang boleh dijadikan panduan kita semua.

Glukosa membangkitkan 20/25 watt elektrik yang membolehkan otak kita berfungsi.Otak menggunakan 2/3 daripada keseluruhan glukosa dalam badan-[Dr Roger B Yepsen dalam bukunya “how to boots your brain power” .

Tenaga untuk belajar terpancar melalui ketenangan,sebelum belajar letakkan minda dalam wadah bersedia dan mood yang baik dan positif.(kata- kata hikmah)

Otak memerlukan 20% pada jumlah oksigen yang diperlukan oleh setiap badan.Setiap 5 minit lebih kurang 1 pain darah mengalir kedalam otak.

The only educated man is the one who has learned how to learn.( kata-kata hikmah)

Orang yang gagal ialah orang yang tidak laksanakan sesuatu tugas dengan mengikuti rancangan yang telah dirancangkannya.

*Alzheimer = penyakit nyanyuk

*sumber rujukan:
membina imaginasi cemerlang
“how to boots your brain power”
tafsir quran

Berdengkur

Fakta:

1. Dengkuran berlaku apabila laluan udara terhalang dan mengakibatkan pernafasan yg susah dan tidak normal semasa kita tidur.

2. Semasa sedar, otot di kerongkong akan memastikan kerongkong kita terbuka, tetapi bila tido, otot akan menjadi rilek dan termasuk ke dalam menutupi saluran udara. nilah yg menyebabkan bunyi dengkuran.

3. saluran hidung yg tersumbat juga menjadi salah satu menyebab. bila hidung tersumbat, kita dgn otomatik akan bernafas melalui mulut yg akan terbuka. bila ini berlaku, lidah dgn sendirinya akan jatuh kebelakang dan menyebabkan tekanan pada uvula, yg akan menyebabkan bunyi dengkuran.

4. saluran udara yg tersumbat dimana otot kerongkong menjadi terlalu rilek atau membengkak boleh disebabkan oleh mengambilan alkhohol, merokok, mengambilan pil tido, resdung, hidung tersumbat, tonsil yg bengkak, ubat batok yg mengandungi dextromithorphan, berat badan yg terlalu gemuk dan alahan dari makan seperti telur, gandum atau alahan pada habuk dan debu.

5. mereka yg mempunyai masalan dengkuran ni selalunya tidak dapat tido nyenyak atau tido yg tidak merehatkan.

6. para angkasawan tidak berdengkur kerana ketiadaan tarikan grativi di angkasa tidak menyebabkan lidah mereka terjatuh kebelakang mulut.


Cara Mengurangkannya

1. tinggikan kepala dgn menggunakan bantal yg firm. ini dapat mengurangkan tarikan graviti.

2. kurangkan berat badan jika badan terlalu semangat. ini akan membantu menghilangkan lemak dileher yg boleh menyekat saluran nafas kita.

3. jauhi minum beralkhohol sebelum tido. alkhohol membuat otot2 kita terlalu rilek.

4. jauhi makanan yg mempunya kadar lemak dan gula yg tinggi, seperti kek atau cokelat.

5. jangan makan terlalu banyak sebelum waktu tido. perut yg terlalu kenyang akan menekan diaphragm dan memberatkan perjalanan nafas.

6. hentikan merokok. merekok dekat waktu tido menyebabkan bengkak dan inflemasi pada lapisan tekak dan kerongkong.

7. amalkan meminum 2 kawan teh cina (oolong atau pu-erh tanpa gula) atau teh daun noni 1-2jam sebelum tido. minum teh boleh meredakan dengkuran.

8. menyedut wap yg mengandungi titisan minyak eucalyptus boleh membuka dan melegakan saluran pernafasan.

caranya:
a. tuangkan air mendidih ke dalam mangkuk.
b. titisankan beberapa titisan minyal eucalyptus ke dalam air.
c. dekatkan muka pada mangkuk dan tutupi kepala dgn mangkuk tu skali dgn tuala yg besar.
d. sedut wap selama 5min.
e. lepas tu, lapkan muka dgn tuala yg direndam dgn air bercampur ais.
f. lakukan langkah c hingga ke e sampai 3 kali setiap kali.

PENANG: The World Music Festival is back in town and the performing bands are promising revellers “sounds they have never heard before.”


Kicking off tonight at the Quarry Gardens at the Penang Botanic Gardens, the three-day event is set to awe music fans again, featuring multicultural “ensembles” from Malaysia, Australia, United States, Mexico, Denmark, Reunion Islands, Ireland, Iran, India, France, Canada, Croatia, Tibet and Kenya.

Opening the festival tonight will be Penang-Australian band Dya Singh, which will start the show “spiritually,” serenading the crowd with Sikh music and hymns.

Local group: Members of Kumpulan Dendang Anak are looking forward to present their unique blend of music at the festival in Penang.

“It is all about spirit, dance and rhythmic energy. We will be singing kawali (powerful rhythmic singing) and introducing the Australian Aborigine wind instrument, the didgeridoo,” said Dya Singh's tabla player Dheeraj Shrestha at the festival's media preview here yesterday.

Malaysia's band Kumpulan Dendang Anak from Terengganu will enchant the crowd with a unique blend of music that incorporates Javanese, Sumatran, Indian, Chinese and Arabic sounds plus folk music.

“This music is 600 to 700 years old,” said band leader Zulkifle Ismail.

On Saturday, powerful performances are expected from bands like the Diplomats of Drum from Kuala Lumpur and nature-inspired Croatian ethno-rock band Kries.On the closing night, revellers shall be moved by music of freedom by Tibetan band Techung and can sway to the energetic dance music of Kenya's Kenge Kenge.

Ditulis oleh ARIFFUDDIN ISHAK

SUMBANG lagu kerana irama, canggung tari kerana lenggok, pincang karya kerana dialog… Demikian hebat digambarkan azab yang melanda jika salah satu komponen dalam sesebuah unit tidak seiring atau sehaluan. Serba-serbi tak kena!Hakikat yang sama jika dilihat dari perspektif umat Melayu dan Islam.
Kedua-duannya amat sukar dipisahkan.Perkataan Melayu itu sendiri ditakrifkan menerusi Artikel 160 Perlembagaan Malaysia sebagai seseorang yang beragama Islam, berbangsa Melayu, bertutur menggunakan bahasa Melayu serta mengamalkan adat resam Melayu. Tanpa Islam maka lumpuhlah seluruh benteng yang melindungi bangsa Melayu. Justeru, sebarang usaha untuk menidakkan Islam daripada Melayu umpama menelanjangkan maruah kemelayuan itu sendiri!Dalam konteks ketuanan dan kedaulatan kepimpinan Melayu yang semakin diganggu-gugat hari ini, maka wajarlah kita bermuhasabah serta menilai kembali intipati kepemimpinan yang didokong oleh khalifah yang diamanahkan untuk mengepalai umat manusia. Khalifah yang dimaksudkan ialah pemimpin.
Allah s.w.t berfirman: “Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi…” Surah Al-Baqarah ayat 30.
Apabila kesucian Islam yang hakiki digarapkan dengan nilai Melayu yang sebenar maka akan lahirlah seorang pemimpin yang berupaya untuk menerajui sebuah negara majmuk dengan adil dan saksama serta mampu merencanakan dasar pembangunan negara.
Penulis begitu gusar dengan kemungkaran yang menyelubungi kepimpinan politik Melayu yang pada dasarnya bisa merobohkan institusi kemanusiaan yang dipelopori oleh bangsa Melayu yang berdaulat!

Masih belum terlambat untuk kita menginsafi kepesongan paksi kepimpinan yang dianggap bercanggah dengan aspek nilai Islam yang seharusnya menjadi tunjang utama sesebuah kepemimpinan.
Allah s.w.t menegaskan melalui firman-Nya: Dialah yang menjadikan kamu khalifah-khalifah di muka bumi. Barang siapa yang kafir, maka (akibat) kekafirannya menimpa dirinya sendiri. Dan kekafiran orang-orang yang kafir itu tidak lain hanyalah akan menambah kemurkaan pada sisi Tuhannya dan kekafiran orang-orang yang kafir itu tidak lain hanyalah akan menambah kerugian mereka belaka. (Al-Faathir: 39).
Sudah tiba masanya untuk kita kembali mengangkat martabat Islam sebagai peneraju bangsa Melayu.Dasawarsa ini ketuanan Melayu begitu mudah diperkotak-katikkan. Bangsa Melayu dilihat hanya gah bermain politik dan sering bercakaran sesama sendiri! Wahai seluruh umat Melayu, bangunlah dan sedarlah dari lena mu! Sesungguhnya nusa Melayu yang dinakhodai oleh ketuanan Melayu pasti jua akan karam jika kita lalai dan alpa. Hentikan perbalahan yang akhirnya hanya merugikan bangsa Melayu sendiri. Kita harus sedar bahawa keselesaan serta keistimewaan yang kita perolehi sekarang bukanlah sesuatu yang hakiki dan tidak mustahil Melayu akan kehilangan semua itu jika kita tidak berusaha untuk memperjuangkannnya. Agenda perjuangan Melayu yang ingin diperjuangkan ialah supaya orang Melayu tidak hanya diberi malah memberi serta dikenali sebagai bangsa yang menguasai ekonomi.
Krisis kegawatan moral dalam kancah politik tempatan juga semacam sukar dibendung. Kerakusan kuasa, ketamakan harta dan kekayaan, kegilaan kemasyuran telah membutakaan minda yang akhirnya menyebabkan prinsip agama mula dinodai, hak-hak orang lain mula dicabuli dan nilai perikemanusiaan turut diperkosai secara terang-terangan!
Penulis menyangkal sekeras-kerasnya tanggapan kononnya hanya orang politik yang berhak menyelesaikan masalah politik. Politik milik semua! Ia bukan milik eksklusif sesetengah pihak yang merasakan diri mereka cukup layak untuk begelar ahli politik dan pemimpin. Pengarah Eksekutif Institut Pemikiran Islam Antarabangsa (IIIT), Dr Fathi H. Malkawi telah menggariskan beberapa ketetapan yang perlu ada oleh seorang pemimpin.
Menurutnya teras kepimpinan yang wajar didokong oleh seorang pemimpin Islam ialah pemimpin tidak boleh menentang atau berlawan dengan ahli-ahli komuniti masyarakat pimpinannya sendiri atau orang bawahannya serta perlu patuh dan akur dengan ketetapan syariat Islam.
Tegas beliau, tugas dan peranan kepemimpinan itu saling memerlukan antara pemimpin dan ahli serta sebaliknya, mengikut tahap dan peranan masing-masing yang berbaza-beza.Sudah tiba masanya untuk kita kembali kepada fitrah yang sejati. Nilai kepimpinan khalifah-khalifah tersohor Islam wajar dijadikan cerminan. Jika pemimpin bukan Islam hari ini mengagumi kehebatan khalifah Islam hinggakan teras kepimpinan mereka dijadikan tauladan dan contoh, mengapa pemimpin-pemimpin Melayu Islam begitu angkuh untuk menyebak sejarah kepimpinan Islam lampau!
Khalifah Umar Abdul Aziz misalnya sangat terkenal sebagai seorang pemimpin yang berkeperibadian tinggi. Khalifah ke-6 Bani Umaiyyah itu banyak melakukan perubahan untuk kepentingan rakyat antaranya merampas kembali harta-harta yang disalahgunakan oleh keluarga khalifah terdahulu dan mengembalikannya kepada Baitulmal.
Khalifah Umar Abdul Aziz yang terkenal dengan keadilannya telah menjadikan keadilan sebagai keutamaan pemerintahannya.Beliau mahu semua rakyat dilayan seadilnya tanpa mengira keturunan dan pangkat supaya keadilan dapat berjalan dengan sempurna.Tempoh pemerintahan Khalifah Umar selama dua tahun lima bulan adalah terlalu pendek untuk menilai kejayaan sesebuah pemerintahan. Namun beliau berjaya membuktikan sebaliknya.Dalam tempoh itu, tiada pemberontakan berlaku dalam kerajaan Umaiyyah, penyelewengan dapat dibendung, rakyat mendapat layan sama rata dan menjadi kaya raya hingga hinggakan Baitulmal penuh dengan harta zakat kerana tiada siapa yang mahu menerima zakat.
Pandangan kerdil penulis bahawasanya kemelut yang melingkari umat Melayu hari ini boleh dirungkai dengan pemuafakatan sejagat.Gandingan ulama dan umarak (pemimpin) adalah ramuan asli lagi sempurna untuk mengembalikan nur (cahaya) sesebuah kepimpinan.Paduan idea ulama dan umarak pasti dapat menghasilkan santapan yang sempurna untuk dihidangkan kepada masyarakat.Pandangan, kritikan dan nasihat yang dikemukakan oleh golongan ulama terhadap senario politik moden masa kini harus diberikan perhatian yang sewajarnya.Antara ulama yang lantang bersuara terhadap kekalutan yang menjerut arena politik tempatan ialah Mufti Perlis, Dr. Mohd Asri Zainul Abidin.
Tegurannya kepada kepimpinan negara cukup ikhlas untuk melihat perubahan positif dan seterusnya mengembalikan keyakinan rakyat yang semakin pudar terhadap pemerintah.“Pasca politik kini adalah ujian untuk kepimpinan negara. Bukan masa untuk menunjukkan ego, atau mencari-cari di mana silap orang lain, tapi melupai dosa-dosa politik yang pernah dilakukan. Masa ini sepatutnya kepimpinan negara di setiap peringkat menunjukkan tadarru’ iatu benar-benar merendah diri kepada Allah dan memohon keampunan daripadanya.” tegas beliau menerusi artikel bertajuk ‘Jika pemerintah bertaubat dengan taubat nasuha.’Mesej yang cuba disampaikan cukup mudah difahami. Setinggi manapun pangkat dan darjat yang dikecapi, kepada Allah s.w.t. juga tempat untuk kita sebagai hambanya yang kerdil untuk menginsafi diri.
Institusi ulama harus dipelihara kesuciannya. Mereka seharusnya dijadikan 'kamus' untuk rujukan semua pihak. Pandangan mereka harus dibuat panduan.Namun sebaliknya berlaku. Lihat sahaja apabila Mufti Perak, Datuk Seri Dr Harussani Zakaria menentang penganjuran Jom Heboh yang dianggap haram kerana kerana ia boleh melalaikan umat Islam dengan hiburan serta pergaulan bebas.Katanya ketika orang lain sibuk membincangkan masa depan ekonomi, pendidikan dan kebudayaan masing-masing, umat Islam negara ini pula asyik memikirkan tentang hiburan.
Ramai yang melenting serta tidak senang duduk dengan teguran beliau itu. Kononnya pandangan ahli ulama itu adalah satu pandangan yang tidak berasas. Namun hingga kini karnival Jom Heboh masih gah berlangsung menemui orang ramai di seluruh negara yang rata-rata pengunjungnya adalah Melayu seolah-olah nasihat Dr Harussani umpama mencurah air ke daun keladi!Perkara seumpama ini amat sukar untuk ditafsirkan.
Malaysia sebagai sebuah negara Islam sendiri seakan menolak idea dan pandangan ahli ulama.Persoalannya ialah siapa yang menjadi mangsa? Jawapannya cukup mudah...umat Melayu adalah mangsa yang sering dimomokkan dan dipermain-mainkan. Melayu kian tersepit! Antara ulama dan umarak siapa yang harus didengari? Janganlah kita membelakangi al-Quran dan sunnah Rasulullah s.a.w.
Sesungguh itulah sumber rujukan dan pedoman yang ditinggalkan untuk seluruh umat Islam sebagai panduan hidup di dunia dan akhirat.Firman Allah s.w.t. yang bermaksud: "Itulah kitab (al-Quran) tidak ada keraguan padanya, sebagai petunjuk kepada orang yang bertakwa." (al-Baqarah, ayat 2) - MStar

Kita Dan Makanan

BEBERAPA MASALAH SEKIRANYA ANDA TERUS MENGAMBIL

~ MAKANAN HARAM ~

>> Kehidupan kita tidak tenteram. Hasil daripada nutrien yang haram, kita akan dilanda pelbagai masalah dan kehidupan seharian kita tidak ceria serta selalu tertekan.

>> Apabila kita memakan sesuatu makanan yang haram, ianya akan menjadi sebati dalam tubuh badan kita seterusnya menjadi darah daging kita. Lalu bala mulai melanda tanpa kita sedari mengapa dan sebab apa.

>> Tubuh badan kita juga akan mudah dijangkiti berbagai jenis penyakit dan lemah sistem immuniti

>> Apabila tubuh badan kita sarat dengan makanan haram, ianya akan mendorong kita berperangai buruk dan bersifat degil serta keras hati, berfikiran negatif, mudah berprasangka buruk terhadap orang lain.

>> Kita akan berubah menjadi seorang yang begitu senang untuk meninggalkan solat dan melakukan perkara-perkara yang dilarang oleh ALLAH

>> Diri kita juga akan terdorong kepada aktiviti yang tidak sihat seperti, melakukan maksiat, mengambil pil-pil khayal dan sebagainya.

>> Tanpa kita sedari, kita akan mudah gagal dalam kehidupan kita walau pelbagai usaha yang telah kita lakukan.

>> Sesungguhnya mereka yang memakan makanan haram adalah mereka yang telah dihasut syaitan dan telah dipesongkan oleh orang-orang kafir.

sumber

20 Great Liners

1. Regular naps prevent old age... especially if you take them while driving.

2. Having one child makes you a parent; having two makes you a referee.

3. Marriage is a relationship in which one person is always right and the other is the husband!

4. They said we should all pay our tax with a smile. I tried- but they wanted cash.

5. A child's greatest period of growth is the month after you've purchased new school uniforms.

6. Don't feel bad. A lot of people have no talent.

7. Don't marry the person you want to live with, marry the one you cannot live without... but whatever you do, you'll regret it later.

8. You can't buy love. . But you pay heavily for it.

9. True friends stab you in the front.

10. Forgiveness is giving up my right to hate you for hurting me.

11. Bad officials are elected by good citizens who do not vote.

12. Laziness is nothing more than the habit of resting before you get tired.

13. My wife and I always compromise. I admit I'm wrong and she agrees with me.

14. Those who can't laugh at themselves leave the job to others.

15. Ladies first. Pretty ladies sooner.

16. It doesn't matter how often a married man changes his job, he still ends up with the same boss.

17. They call our language the mother tongue because the father seldom gets to speak.

18. Saving is the best thing. Especially when your parents have done it for you.

19. Wise men talk because they have something to say; fools talk because they have to say something.

20. Real friends are the ones who survive transitions between address books.

Tulisan dari Dr Mohd Asri Zainal Abidin, Mufti Perlis menjawab mengenai isu Konsert Jom Heboh di Perlis...

Mereka mungkin tidak akan kenal lagi apa itu keindahan alam; kejernihan air sungai yang sejuk, pohon-pohon yang menghijau indah, laut yang bersih dan udara yang segar lagi nyaman. Bagi mereka dunia ini semuanya pencemaran. Mereka mungkin tidak dapat faham apabila membaca ungkapan puisi-puisi indah tentang keindahan alam yang diwarisi dari generasi lepas.

Bahkan mereka mungkin menganggap itu semua hanyalah khayalan penulis, atau sejarah yang tidak dapat berulang. Apatah lagi untuk mereka sendiri berkarya tentang keindahan alam semulajadi. Itu hanya mungkin dilakukan jika mereka berkhayal seperti mana pelukis-pelukis hari ini berkhayal tentang alam yang penuh warna-warni seperti di negeri Fairy Topia. Itulah natijahnya apabila pencemaran telah menguasai dunia ini. Mereka kata dunia kotor. Mereka tidak tahu bukan dunia asalnya kotor, tapi manusia yang mencemarinya.

Begitulah dalam soal halal dan haram. Dunia ini asalnya dipenuhi dengan yang halal, bukan yang haram. Segala yang ada di dunia ini diciptakan untuk manusia, kecuali beberapa perkara sahaja yang dilarang sebagai ujian ketaatan kepada Allah dan untuk kebaikan manusia. Sebab itu, umpamanya jika kita mengambil sekeping kertas dan menyenaraikan makanan dan minuman yang diharamkan Allah, maka ia terlalu sedikit. Barangkali tidak sampai satu muka kertas.

Namun jika kita disuruh untuk menyenaraikan perkara-perkara yang dihalalkan, tentu tidak memadai, sekalipun beberapa puluh lembaran kertas.

Maka sebab itu menjadi prinsip dalam Islam bahawa “Hukum asal bagi setiap perkara atau benda adalah harus (boleh)”. Bukan hukum asalnya haram. Maka berdasarkan prinsip ini, setiap makanan, minuman dan perbuatan boleh dilakukan selagi tidak ada dalil yang mengharamkannya. Bukan prinsip Islam, semuanya haram sehingga ada bukti halal. Cuma hanya dalam perkara ibadah, Islam melarang dilakukan apa-apa ucapacara ibadah sehingga adanya dalil bahawa itu diizinkan oleh nas-nas al-Quran dan al-Sunnah. Ini untuk menghalang agama rekaan dan penyalahgunaan nama Allah untuk rekaan sendiri.

Adapun dalam urusan harian, seseorang boleh makan dan minum atau lakukan apa sahaja selagi tiada bukti itu dilarang dalam Islam. Saya selalu umpamakan jika kita berjumpa dengan seekor binatang yang tidak diketahui jenisnya, tidak pula merbahayakan diri jika dimakan, maka -sekalipun namanya tidak diketahui- hukumnya halal dimakan. Inilah agama yang rahmat dan mudah.

Firman Allah: (maksudnya) Tidakkah kamu memperhatikan bahawa Allah telah memudahkan untuk kegunaan kamu apa yang ada di langit dan yang ada di bumi, dan telah melimpahkan kepada kamu nikmat-nimatNya yang zahir dan yang batin? (Surah Luqman: ayat 20). Juga firmanNya: (maksudnya) Dialah (Allah) yang menjadikan untuk kamu segala yang ada di bumi”. (Surah al-Baqarah: ayat 29).

Juga firmanNya: (maksudnya) Dan Dia memudahkan untuk (kegunaan) kamu, segala yang ada di langit dan yang ada di bumi, (sebagai rahmat pemberian) daripadanya; Sesungguhnya semuanya itu mengandungi tanda-tanda (yang membuktikan kemurahan dan kekuasaanNya) bagi kaum yang berfikir. (Surah al-Jathiah: ayat 13).

Maka daerah halal dalam Islam teramat-amat luas, sementara daerah haram pula terlalu sempit dan sedikit. Jika ada pun yang diharamkan Allah seperti judi, babi dan arak adalah atas hikmah demi kebaikan manusia itu sendiri. Selain ia adalah ujian untuk melambangkan kepatuhan kepadaNya. Setiap perkara dan perbuatan adalah dibolehkan, kecuali jika ada nas yang mengharamkannya.

Sabda Nabi s.a.w.: “Apa yang Allah halalkan dalam kitabNya maka halal. Apa yang Allah haramkan, maka haram. Apa yang Dia diamkan maka itu dimaafkan. Terimalah kemaafanNya. Kerana sesungguhnya Allah tidak pernah lupa sesuatu pun”. Lalu baginda membaca firman Allah (maksudnya): “Maka tidaklah tuhanmu itu lupa” (hadis ini diriwayatkan oleh al-Hakim dan al-Darqutni, dinilai sahih oleh al-Albani).

Sesiapa yang meneliti nas-nas al-Quran dan al-Sunnah akan mendapati alangkah sedikitnya perkara yang diharamkan Allah dan alangkah banyaknya perkara-perkara yang Allah diamkan tanpa diberikan hukum. Itu semua termasuk dalam perkara yang dihalalkan sebagai satu kemaafan Allah untuk umat ini.

Justeru, saya begitu pelik apabila ada yang menyatakan dalam Islam ini kebanyakan perkara tidak boleh dimakan, diminum dan dibuat. Saya katakan itu dakwaan yang salah, dalam Islam ini, kebanyakan perkara boleh dibuat, dimakan dan diminum. Yang halal itu banyak, sementara yang haram pula sedikit.

Adapun perkara-perkara yang diharamkan itu pula, ada gantinya yang halal yang begitu banyak. Diharamkan arak, dihalalkan begitu banyak minuman lain yang tidak memabukkan. Diharamkan judi, dibenarkan hadiah, upah dan berbagai lagi. Diharamkan zina, disyariatkan perkahwinan. Diharamkan menilik nasib, diajar kepada umat ini solat istikharah. Haramkan babi dan anjing, dihalalkan berbagai binatang yang lain yang begitu banyak. Begitulah seterusnya. Mengapakah manusia menganggap Islam ini sempit? Padahal hanya sedikit diharamkan untuk kemaslahatan manusia. Dan itupun bersama gantian.

Firman Allah: (maksudnya): “Mereka yang mengikut Rasulullah (Muhammad s.a.w) Nabi yang ummi (tidak menulis dan membaca), yang mereka dapati tertulis (namanya dan sifat-sifatnya) dalam Taurat dan Injil yang ada di sisi mereka. Dia menyuruh mereka dengan perkara-perkara yang baik, dan melarang mereka daripada melakukan perkara-perkara yang keji; dan dia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik, dan mengharamkan kepada mereka segala benda yang buruk; dan ia juga menghapuskan dari mereka beban-beban dan belenggu-belenggu yang ada pada pada mereka. (Surah al-‘Araf: 157).

Jika manusia merasakan Islam terlalu banyak mengharamkan, maka itu mungkin berlaku atas dua sebab. Pertama: manusia sendiri yang mencemari yang halal sehingga ia bertukar haram. Umpamanya, bersuka ria adalah dihalalkan dengan syarat tidak dicampuri perkara-perkara yang dilarang. Namun apabila unsur judi dijadikan saluran bersuka ria umpamanya, maka ia menjadi haram.

Pengurusan kewangan kesemuanya halal. Namun hari ini unsur riba dan penindasan telah dimasukkan dalam banyak urusan kewangan, maka bank-bank banyak yang beroperasi secara haram di segi syarak. Nyanyian dan lagu diizinkan oleh baginda Nabi s.a.w., namun apabila diselangi dengan unsur-unsur yang buruk maka ia dilarang.

Bukan Islam jumud atau sempit. Apabila kita ingin mendengar nyanyian kita sebenarnya hendak mendengar kata-kata yang indah dan bermakna. Bukan melihat pendedahan badan, atau gelagat liar, atau aksi yang pelik-pelik. Di Barat ada artis seperti Paris Hilton yang tiada apa-apa bakat yang menonjol dalam seni nyanyian atau lakonannya, tetapi menjadi masyhur kerana berjaya mendedahkan tubuhnya atau membuat aksi-aksi liar. Apakah industri hiburan kita ingin jadi seperti Barat?

Apabila saya tidak dapat menerima kehadiran artis tertentu ke Perlis bukan bererti saya menyatakan Islam mengharamkan hiburan untuk manusia. Tidak! Sama sekali tidak! Cumanya saya larang watak yang cuba dibawa mengiringi hiburan itu. Seseorang yang apabila berada di atas pentas, atau di depan lensa kamera akan terjerit, atau melompat, atau menunjuk aksi-aksi pelik, adalah lambang mempromosi ketidak matangan hidup. Sedangkan Islam menyeru kepada kematangan watak dan kewibawaan dalam hidup.

Apakah ibu bapa dapat terima jika anak-anak mereka berpewatakan begitu? Ada wartawan bertanya saya: mengapakah saya yang terkenal dengan pendekatan yang terbuka mengambil tindakan memusuhi artis? Saya kata kepada mereka; saya tidak bercakap soal artis atau selain artis. Saya bercakap soal rakyat perlu dididik dengan unsur-unsur yang mampu menjadikan mereka maju ke hadapan, berwibawa dan mempunyai identiti hidup yang jelas.

Bukan juga dengan lawak bodoh –walaupun dinamakan ‘raja lawak’- yang pada saya sebenarnya melekehkan akal rakyat dan mempersendakan kematangan orang ramai. Menonton watak-watak yang seperti itu tidak membangunkan minda mahupun kehalusan seni. Biarlah lagu kita ada ‘class’, lawak kita ada ‘class’. Di samping mendengar dan berhibur, manusia mempelajari falsafah hidup, kehalusan makna dan keindahan kata-kata.

Nabi mendengar nyanyian, dan baginda membuat penapisan. Dalam Sahih al-Bukhari, al-Rubaiyi’ binti Mu’awwiz menceritakan bahawa RasululLah s.a.w datang ke majlis perkahwinannya dan mendengar beberapa orang gadis memukul kompang dan menyanyikan lagu kesedihan mengenang bapa mereka yang terbunuh semasa peperangan Badar sehingga salah seorang mereka berkata: “Di sisi kami ada nabi yang mengetahui apa yang akan berlaku pada hari esok”. Baginda bersabda: “Jangan engkau kata begitu, katalah apa yang engkau katakan sebelum itu”. Baginda melarang lirik tersebut kerana itu tidak benar dan menyeleweng. Sebab, yang mengetahui apa yang bakal berlaku esok, hanyalah Allah S.W.T.

Maka yang menyebabkan banyak perkara dilarang bukan kerana Islam itu jumud, tetapi manusia yang menggiatkan aktiviti itulah yang mencemarinya. Seperti alam sekitar yang saya sebutkan pada awal tadi. Akhirnya, umat Islam hanya mengetahui itu dan ini haram, bukan kerana kesempitan Islam, tapi dek tangan-tangan manusia sendiri. Ditambah pula dengan mereka yang berkesedaran tidak berusaha mengujudkan alternatif untuk semua yang terlarang itu, sedangkan Islam sentiasa mengadakan gantian bagi setiap yang diharamkannya.

Kedua: Islam kelihatan sempit dan jumud apabila wujudnya di kalangan umat Islam kelompok yang asyik mengharamkan segala perkara. Seakan prinsipnya segala perkara itu haram, sehingga terbukti halal. Ini menyanggahi nas-nas Islam yang dinyatakan oleh Allah dan rasulNya. Maka apa sahaja yang dia syak terus haram, bukan sahaja untuk dirinya, tapi untuk orang lain juga. Lalu diharamkan nyanyian secara umum, diharamkan memegang anjing, diharamkan bersiar-siar, diharamkan ketawa, diharamkan barangan jenis itu dan ini atas prasangka sempit dan berbagai lagi.

Lalu Islam dituduh oleh orang lain sempit, sedangkan Allah menyebut : (maksudnya) Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu Yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat Ibadat (atau mengerjakan sembahyang), dan makanlah serta minumlah, dan jangan pula kamu melampau; sesungguhnya Allah tidak suka akan orang-orang yang melampaui batas.

Katakanlah (Wahai Muhammad): “Siapakah yang (berani) mengharamkan perhiasan Allah yang telah dikeluarkanNya untuk hamba-hambaNya, dan demikian juga benda-benda yang baik lagi halal dari rezeki Yang dikurniakanNya?” katakanlah: “Semuanya itu ialah (nikmat-nikmat) untuk orang-orang yang beriman (dan juga Yang tidak beriman) Dalam kehidupan dunia; (nikmat-nikmat itu pula) hanya tertentu (bagi orang-orang Yang beriman sahaja) pada hari kiamat”.

Demikianlah Kami jelaskan ayat-ayat keterangan Kami satu persatu bagi orang-orang yang (mahu) mengetahui. Katakanlah: “Sesungguhnya Tuhanku hanya mengharamkan perbuatan-perbuatan yang keji, sama ada yang nyata atau yang tersembunyi; dan perbuatan dosa; dan perbuatan menceroboh dengan tidak ada alasan yang benar; dan (diharamkanNya) kamu mempersekutukan sesuatu Dengan Allah sedang Allah tidak menurunkan sebarang Bukti (yang membenarkannya); dan (diharamkanNya) kamu memperkatakan terhadap Allah sesuatu yang kamu tidak mengetahuinya (Surah al-A’raf: ayat 31-33).

Sebab itu saya pernah mencadangkan dalam negara Islam seperti Malaysia, kita perlukan logo makanan haram, bukan logo halal. Kita hanya ambil tindakan kepada yang menjual makanan haram tanpa meletakkan logo haram. Sebabnya, sepatutnya dalam negara kita yang halal itulah yang banyak, sementara yang haram itu sedikit. Itu selaras dengan prinsip Islam. Maka, secara praktikalnya yang patut dilogokan adalah yang sedikit, bukan yang banyak. Jika tidak, tindakan undang-undang boleh dikenakan kepada pengeluar. Maka tidak timbul isu makanan haram, atau cop haram palsu.

Mana mungkin ada orang suka diletakkan cop haram secara tipu-tipu. Maka semua pengusaha akan berusaha agar mereka tidak mendapat atau diwajibkan cop haram. Lalu semua perkara akan beransur menjadi halal. Maka tidaklah terasa sempit Islam kerana setiap kali hendak makan dalam negara Islam pun asyik cari cop halal ada atau tidak. Padahal banyak yang halal, cuma belum mendapat cop. Patutnya, makanlah apapun produk selagi tidak diletakkan logo haram, maka silalah. Itulah baru namanya negara umat Islam. Jika kita hendak buat duit dengan logo halal pun, itu untuk luar negara yang bukan Islam.

Di samping kita perlu tahu, baginda Nabi s.a.w begitu luas dalam soal makanan halal ini. Sebab itu apabila kaum yang baru menganut Islam berkata kepada Nabi s.a.w: “Sesungguhnya satu kaum membawa kepada kami daging yang kami tidak tahu mereka menyebut nama Allah atau tidak? Adakah kami boleh memakannya atau tidak? Sabda Nabi s.a.w.: “Kamu sebutlah nama Allah dan makanlah” (Riwayat al-Bukhari). Maksudnya, jika kamu tidak pasti tentang hal itu, kamu boleh menyebut nama Allah semasa hendak makan dan makanlah.

Maka, ruang halal begitu luas. Jika ada yang merungut kerana Islam asyik mengharamkan itu dan ini, maka sama ada dunia telah dicemari, atau kita sengaja menyempitkan diri.

Dipetik

Adakah Anda Tahu?

1. Cuba tengok zip seluar anda, tertera huruf YKK..YKK bermakna Yoshida Kogyo Kabushibibaisha iaitu sebuah kilang membuat zip terbesar di dunia yang menghasilkan zip yang korang pakai sekarang ni..

2. bunyi (kuek) yang dihasilkan oleh itik tidak bergema dan beralun. Sehingga kini kita tidak tahu mengapa.

3. Dengan sepotong coklat boleh membunuh anjing? benar!! Coklat mampu merosakkan sistem pernafasan dan jantung anjing. Dengan ounces yang banyak mampu membunuh seekor anjing bersaiz kecil.

4. Kebanyakan lipstick yang kita pakai sekarang ni mengandungi sisik ikan yang telah diproses.

5. Pada tahun 1830, ketchup (sos tomato) digunakan sebagai ubatan dan bukannya perasa tambahan pada makanan.

6. Tiada satu pun jam di Las Vegas gambling casinos. Dengan ketiadaan jam akan melekakan penjudi penjudi dengan taruhan mereka..

7. Kerana ketangkasan Bruce Lee..pengarah terpaksa memperlahankan sedikit filem yang diambil kerana terlampau laju dan pergerakan aksinya tidak dapat ditangkap melalui lensa kamera. Sesuatu yang agak luar biasa dari orang lain.

9. Mosquito repellents atau penghalau nyamuk tidak membunuh.Sensor nyamuk hanya dikaburi dan ini menyebabkan nyamuk tidak dapat mengesan dimana mangsa berada.

10. Pakar dan doktor gigi mengesyorkan berus gigi hendaklah diletakkan sekurang kurangnya 6 kaki jauh dari tandas utk menghalang kuman berterbangan ketiki anda menggunakan flush tandas.

11. Jika nombor 111,111,111 didarab 111,111,111 anda akan dpat jawapan 12345678987654321.

12. Warna biru adalah warna kesukaan 80 peratus rakyat Amerika.

13. Tanda (#) di keyboard komputer anda sebenarnya dinamakan 'octothorp'.

14. Adalah mustahil jika anda bersin tanpa memejamkan mata.

15. Seekor lipas boleh hidup selama 10 hari tanpa kepala.

16. Jika dikangkangkan kaki dan baring secara telentang, kita tidak akan tenggelam di dalam pasir jerlus.

17. Nama yang paling banyak umumnya di dunia ini ialah Muhammad.

18. Di Eropah, kebanyakan wanita Eropah tidak memakai seluar dalam sehingga ke tahun 1900 barulah seluar dalam diperkenalkan.

19. Produk pertama menggunakan bar code adalah Wrigley's gum.

20. Mexico City tenggelam sedikit demi sedikit sekitar 10 inci setiap tahun.

21. Mengikut statik dalam kehidupan, ayam adalah haiwan yang paling banyak di dunia mengalahkan manusia, kerana cara pembiakan yang berleluasa dan senang dibiakkan untuk makanan.

22. Otak akan lebih aktif ketika tidur dari ketika anda menonton tv.

23. terdapat banyak telefon di Washington D.C mengalahkan penduduk-penduduknya.

24. Untuk melepaskan dari gigitan buaya, anda perlu mencucuk matanya menggunakan jari sekuat hati. Buaya akan melepas anda serta merta.

25. Jika sebutir kecil kismis dijatuhkan di dalam segelas champagne segar, kismis tersebut akan turun ke dasar gelas dan naik semula dan turun kembali dan seterusnya seakan dilambung-lambung.

26. Leonardo da Vinci juga mencipta gunting dan beliau menghabiskan 10 tahun untuk menyiapkan lukisan agungnya iaitu Monalisa(10 tahun untuk bahagian bibirnya sahaja)

27. Nama sebenar rama-rama (butterfly) ialah 'flutterby'.

28. 90% dari pembaca yang membaca info ini kebanyakannya tidak tahu tentang fakta yang telah diberikan. Keajaiban fakta fakta sebegini dapat menarik minat pembaca untuk mengetahui dari atas kemusykilan minda kita sendiri.

29. Tahukah anda senarai ini tiada no 8.

29. Dan kebanyakan pembacanya membaca fakta ini semasa waktu office... Pelik bukan!

30. Anda pasti menyemak kembali senarai ini sekali lagi untuk mengesahkan tiada no 8. kan?

Sesungguhnya memang kita alpa........................ Renung2kan.


Suatu ketika, ada seorang pedagang kaya yang mempunyai empat orang isteri. Dia mencintai isteri yang keempat dan memberikan harta dan kesenangan yang banyak. Sebab, isteri keempat adalah yang tercantik di antara kesemua isterinya. Maka, tidak hairan lelaki ini sering memberikan yang terbaik untuk isteri keempatnya itu. Pedagang itu juga mencintai isterinya yang ketiga. Dia sangat bangga dengan isterinya ini, dan sering berusaha untuk memperkenalkan isteri ketiganya ini kepada semua temannya. Namun dia juga selalu bimbang kalau-kalau isterinya ini akan lari dengan lelaki yang lain.

Begitu juga dengan isterinya yang kedua. Dia juga sangat menyukainya. Dia adalah seorang isteri yang sabar dan penuh pengertian. Bila-bila masa pun apabila pedagang ini mendapat masalah, dia selalu meminta pandangan isterinya yang kedua ini. dialah tempat bergantung. Dia selalu menolong dan mendampingi suaminya melalui masa-masa yang sulit. Sama halnya dengan isterinya yang pertama. Dia adalah pasangan yang sangat setia. Dia sering membawa kebaikan bagi kehidupan keluarga ini. Dialah yang merawat dan mengatur semua kekayaan dan usaha si suami. Akan tetapi si pedangang tidak begitu mencintainya.Walaupun isteri pertamanya ini begitu sayang kepadanya namun, pedagang ini tidak begitu memperdulikannya.

Suatu ketika, si pedagang sakit. Kemudian dia menyedari mungkin masa untuknya hidup tinggal tidak lama lagi. Dia mula merenungi semua kehidupan indahnya, dan berkata dalam hati, "Saat ini, aku punya empat orang isteri. Namun, apabila aku meninggal, aku akan sendiri.

Betapa menyedihkan jika aku harus hidup sendiri." Lalu dia meminta semua isterinya datang dan kemudian mulai bertanya pada isteri keempatnya, "Kaulah yang paling kucintai, kuberikan kau gaun dan perhiasan yang indah. Nah sekarang, aku akan mati, mahukah kau mendampingiku dan menemaniku?" Isteri keempatnya terdiam. "Tentu saja tidak!" jawab isterinya yang keempat, dan pergi begitu sahaja tanpa berkata-kata lagi. Jawapan itu sangat menyakitkan hati seakan-akan ada pisau yang terhunus dan menghiris-hiris hatinya.

Pedagang yang sedih itu lalu bertanya kepada isteri ketiganya, "Aku pun mencintaimu sepenuh hati, dan saat ini, hidupku akan berakhir. Mahukah kau ikut denganku, dan menemani akhir hayatku?". Isteri ketiganya menjawab, "Hidup begitu indah di sini. Aku akan menikah lagi jika kau mati". Pedagang begitu terpukul dengan jawapan isteri ketiganya itu.

Lalu, dia bertanya kepada isteri keduanya, "Aku selalu berpaling padamu setiap kali mendapat masalah. Dan kau selalu mahumembantuku. Kini, aku perlu sekali pertolonganmu. Kalau aku mati, mahukah kau ikut dan mendampingiku?" Si isteri kedua menjawab perlahan, "Maafkan aku...aku tak mampu menolongmu kali ini. Aku hanya boleh menghantarmu ke liang kubur saja. Nanti, akan kubuatkan makam yang indah buatmu." Jawapan itu seperti kilat yang menyambar. Si pedagang kini berasa putus asa.
Tiba-tiba terdengar satu suara, "Aku akan tinggal denganmu. Aku akan ikut ke manapun kau pergi. Aku, tak akan meninggalkanmu, aku akan setia bersamamu." Si pedagang lalu menoleh ke arah suara itu dan mendapati isteri pertamanya yang berkata begitu. Isteri pertamanya tampak begitu kurus. Badannya seperti orang yang kelaparan. Berasa menyesal, si pedagang lalu berguman, "Kalau saja aku mampu melayanmu lebih baik pada saat aku mampu, tak akan kubiarkan kau seperti ini isteriku."

Teman, sesungguhnya kita punya empat orang isteri dalam hidup ini;

# ISTERI KEEMPAT adalah tubuh kita. Seberapa banyak waktu dan belanja yang kita keluarkan untuk tubuh kita supaya tampak indah dan gagah, semuanya akan hilang. Ia akan pergi segera apabila kita meninggal. Tak ada keindahan dan kegagahan yang tersisa saat kita menghadapNYA.

# ISTERI KETIGA adalah status sosial dan kekayaan kita. Saat kita meninggal, semuanya akan pergi kepada yang lain. Mereka akan berpindah dan melupakan kita yang pernah memilikinya.

# ISTERI KEDUA pula adalah kerabat dan teman-teman. Seberapa pun dekat hubungan kita dengan mereka, mereka tak akan mampu bersama kita selamanya. Hanya sampai kuburla mereka akan menemani kita.

# DAN SESUNGGUHNYA ISTERI PERTAMA adalah jiwa dan amal kita. Mungkin kita sering mengabaikan dan melupakannya demi kekayaan dan kesenangan peribadi. Namun, sebenarnya, hanya jiwa dan amal kita sajalah yang mampu untuk terus setia dan mendampingi kemanapun kita melangkah. Hanya amal yang mampu menolong kita diakhirat kelak..

Jadi, selagi mampu, perlakukanlah jiwa dan amal kita dengan bijak. Jangan sampai kita menyesal kemudian hari!

Small minds discuss people,
Average minds discuss events,
Great minds discuss ideas !

Terjemahannya,

Minda kecil bincang tentang orang,
Minda biasa bincang tentang keadaan,
Minda cemerlang bincang tentang idea-idea!

Manusia Pintar

Manusia adalah makhluk Allah yang paling sempurna. Kesempurnaan manusia dibuktikan dengan keberadaan akal fikiran atau kecerdasan (intelligence) dalam struktur tubuh manusia.
Kecerdasan manusia memiliki kompleksiti yang sangat rumit dan canggih yang membezakannya dengan kecerdasan yang dimiliki oleh makhluk lain, seperti binatang dan tumbuhan. Dalam diri manusia terdapat beraneka bentuk kecerdasan (multiple intelligences) yang hingga kini masih menjadi bahan penelitian yang tiada habisnya bagi para ahli syaraf dan psikologi. Telah ditemui beberapa jenis kecerdasan manusia, selain kecerdasan intelektual (IQ) yang telah lama diteliti orang, iaitu kecerdasan emosional (EQ) dan kecerdasan spiritual (SQ), serta kecerdasan-kecerdasan yang lainnya.

*Kecerdasan Emosi*
Kecerdasan emosi akan menunjuk kepada suatu kemampuan untuk memahami perasaan diri masing-masing dan perasaan orang lain, kemampuan untuk memotivasi dirinya sendiri, dan menata dengan baik emosi-emosi yang muncul dalam dirinya dan dalam berhubungan dengan orang lain. Sehingga tidak salah jika para ahli ilmu jiwa mengatakan bahwa kecerdasan kognitif (IQ) itu hanya mempunyai peranan 20% dalam kejayaan hidup manusia. Sedangkan selebihnya iaitu 80% akan ditentukan oleh faktor-faktor lain, termasuk di dalamnya faktor yang terpenting adalah kecerdasan emosi (EI). Bahkan Goleman dkk menyebutkan bahwa kecerdasnan kognitif itu hanya mempunyai peranan kedua setelah kecerdasan emosi, dalam menentukan puncak prestasi dalam pekerjaan seseorang.

Kecerdasan emosi memiliki lima unsur pokok yang dibagi dua unsur kecakapan yang harus dibangkitkan secara optimal :
1. Kecakapan Pribadi (Personal Competence) yang meliputi:

a. Kesadaran Diri (Self – Awareness),
mengetahui apa yang kita rasakan pada suatu masa, dan menggunakannya untuk memandu pengambilan keputusaan diri sendiri, memiliki tolak ukur yang realistik atas kemampuan diri dan kepercayaan diri yang kuat. Adapun unsur kesadaran diri yang harus diketahui adalah:
a). Kesadaran emosi (emotional awareness), iaitu mengenali emosi diri sendiri dan efeknya.
b). Penilaian diri secara teliti (accurate self-assessment), iaitu mengetahui kekuatan dan batas-batas diri sendiri.
c). Percaya diri ( self confidence), yaitu keyakinan tentang harga diri dan kemampuan sendiri
b. Pengaturan Diri (Self Regulation),
iaitu menangani emosi kita sedemikian rupa sehingga menghasilkan kesan positif kepada pelaksanaan tugas; peka terhadap kata hati dan sanggup menunda kenikmatan sebelum tercapainya suatu sasaran; mampu segera pulih kembali dari tekanan emosi. Upaya pengaturan diri ini akan optimal jika didukung oleh :
a). Kendali diri (Self Control), yaitu mampu mengelola emosi-emosi dan desakan-desakan hati yang merusak.
b). Sifat dapat dipercaya (Trustworthiness), yaitu kemampuan untuk memelihara norma kejujuran dan integriti.
c). Kesedaran (Conscientiousness), adalah bertanggung jawab atas kinerja pribadi, tidak menyalahkan orang lain.
d). Adaptabiliti (Adaptability), yaitu keupayaan dalam menghadapi perubahan, tidak kaku atau bisa menerima perubahan positif.
e). Inovasi (Innovation), yaitu mudah menerima perubahan dan terbuka terhadap gagasan, pendekatan, dan informasi-informasi baru.

c. Motivasi (Motivation),
adalah menggunakan hasrat kita yang paling dalam untuk menggerakkan dan menuntun menuju sasaran, membantu kita mengambl inisiatif dan bertidak sangat efektif,serta untuk bertahan menghadapi kegagalan dan frustasi. Ada empat kemampuan motivasi yang umumnya dimiliki seseorang, diantaranya adalah :
a). Dorongan berprestasi, yaitu dorongan untuk meningkatkan kemampuan untuk memenuhi standard keunggulan.
b). Komitmen, menyesuaikan diri dengan sasaran kelompok atau lembaga.
c). Inisiatif, adalah kesiapan untuk memanfaatkan kesempat.
d). Optimisme, adalah kegigihan dalam memperjuangkan sasaran kendati ada beberapa halangan dan suatu ketika kemungkinan kegagalan.

2. Kecakapan Sosial (Social Competence) yang meliputi :

a) Empati (Empathy), adalah merasakan yang dirasakan orang lan, mampu memahami perspektif mereka, menumbuhkan hubungan saling percaya dan menyelaraskan diri dengan bermacam-macam orang.
Empati ada tiga macam:
1) Empati kognitif; mengetahui emosi atau suasana hati orang lain.
2) Empati partisipatoris; masuk ke dalam pengalaman subyektif orang lain.
3) Empati afektif; melakukan sesuatu seolah-olah ia berada dalam posisi orang itu : Membangkitkan "emosi" orang lain / memberikan alternative yang lebih baik.
Ciri-ciri empati:
1. Ikut merasakan (sharing feeling), kemampuan untuk mengetahui bagaimana perasaan orang lain.
2. Dibangun berdasarkan kesadaran diri.
3. Peka terhadap bahasa isyarat.
4. Mengambil peranan atau prilaku konkrit (role taking).
5. Kontrol emosi, menyadari dirinya sedang berempati, tidak larut.

Menurut Golmen ada lima kemampuan empati yang umumnya dimiliki oleh seseorang, yakni:
1. Memahami orang lain (understanding others), yaitu mengidra perasaan perasaan dan perspektif orang lain serta menunjukkan minat-minat terhadap kepentingan-kepentingan mereka.
2. Mengembangkan orang lain (developing others), yaitu mengindra kebutuhan orang lain untuk mengembangkan dan meningkatkan kemampuan mereka.
3. Orientasi pelayanan (service orientation), yaitu mengantisipasi, mengakui dan memenuhi keperluan-keperluan pelanggan.
4. Memanfaatkan keragaman (leveraging diversity) , yaitu menumbuhkan kesempatan-kesempatan melalui keragaman pada banyak orang.
5. Kesadaran politik (political awareness), yaitu membaca kecenderungan politik yang sedang berkembang.

b) Keterampilan Sosial (Social Skill),
adalah memahami emosi dengan baik, baik ketika berhubungan dengan orang lain dan dengan cermat membaca situasi dan jaringan sosial; berinteraksi dengan lancar; menggunakan keterampilan-keterampilan ini untuk mempengaruhi dan memimpin, bermusyawarah dan menyelesaikan perselisihan, serta untuk bekerja sama dan bekerja dalam kumpulan. Ada lapan masalah utama yang dihadapi dalam hubungan ~ yaitu: -
Egoisme dan konfrontasi -
Tidak adanya kasih sayang dan kelembutan -
Tidak adanya rasa hormat dan saling menolong -
Mementingkan kepentingan sendiri -
Tidak adanya keseimbangan antara berbicara dan mendengarkan -
Tidak mengenal kompromi dan mengabaikan kesalahan -
Perasaan tertekan secara emosional -
Kepincangan antara harapan pibadi dan karier.
Untuk membangun hubungan sosial yang harmonis hendaknya memperhatikan dua hal . Pertama, citra diri, maksudnya mempersiapkan diri untuk membangun hubungan sosial. Kedua, kemampuan komunikasi, yakni keberhasilan untuk menjalin hubungan antara personal.

Ada enam kata kunci dalam menjaga hubungan agar tetap hamonis, yaitu :
1. Affection (kasih sayang) : sikap tanpa pamrih, ketulusan untuk menolong.
2. Appreciation (penghargaan): menghargai orang lain sebagaimana adanya.
3. Acknowledgment (pengakuan): mengakui nilai-nilai individualiti seseorang.
4. Absolute (kemutlakan): komitmen secara mutlak untuk menjaga hubungan.
5. Acceptance (penerimaan): memberi kesempatan orang lain untuk berkembang tanpa harus membahayakan hubungan.
6. Action (tindakan) : senantiasa mejaga dan meningkatkan hubungan agar harmonis.

Menurut Golmen, ada lima kecakapan empati yang sebaiknya dimiliki setiap orang yaitu :
1. Pengaruh (influence), yaitu terampil menggunakan taktik untuk melakukan persuasi.
2. Komunikasi (communication), yaitu mendengarkan secara terbuka dan mengirimkan pesan secara meyakinkan.
3. Pengurusan konflik (conflict management), yakni merundingkan dan menyelesaikan ketidaksepakatan.
4. Kepemimpinan (leadership), yaitu mengilhami dan membimbing individu atau kelompok. 5. Katalisator perubahan (change catalyst) yaitu mengawali atau mengelola perubahan.
6. Membangun hubungan (building bonds), yakni menumbuhkan hubungan yang bermanfaat. 7. Kolaborasi dan kooperasi (collaboration and cooperation), yakni menjaga kerjasama dengan orang lain demi tujuan bersama.
8. Kemampuan kumpulan ( team capabilities), menciptakan sinergi kelompok dalam memperjuangkan tujuan bersama.

Dipetik dari asal: Drs.Fatah Syuku
Karya asal dalam versi Indonesia

;;