Search

Batik

Asal usul batik masih menjadi tanda tanya sehingga ke hari ini. Ada pendapat yang mengatakan batik berasal dari India dan ada pula mengatakan ia dari Parsi. Pakar arkeologi pula pernah menjumpai cebisan kain berupa batik di Mesir menghiasi pakaian mereka dengan teknik menyerupai batik pada tahun 70 masehi lagi.

Namun para pengkaji mempercayai ia berasal dari kepulauan Melayu dan bahawa terdapat pemikiran di antara Asia Tenggara dan India pada zaman dahulu yang membawa batik menjelajah ke benua lain. Terdapat juga kemungkinan bahawa batik tiba di Mesir dari kepulauan Melayu melalui India memandangkan seni mengecap lilin ke atas kain kain adalah seni warisan Melayu berdasarkan rumusan pengkajian sejarahwan Winstedt dan Skeat.

Seni begini tidak pernah terdapat dalam tradisi budaya India.Teori ini diperkuatkan dengan perkataan batik itu sendiri berunsurkan Melayu dan Jawa iaitu titik dan amba (tulis).

Pendapat mengenai asal-usul batik bukan sahaja berdasarkan nama tetapi juga berdasarkan kepelbagaian teknik. Batik Pelagi misalnya, menggunakan teknik ikat celup dikenali di Malaysia dan di Indonesia sebagai pelangi atau titik yang mengambil kira kepelbagaian warna pelangi.

Definisi batik dipercayai berasal daripada Indonesia yang mana diambil daripada perkataan Melayu untuk titik dan Jawa 'mba' ertinya menulis. Oleh itu batik bererti menulis titik-titik yang dimaksudkan di sini sama ada berupa titik-titik dalam ertikata sebenar atau berupa bunga-bunga dan lain-lain motif kecil di atas permukaan kain. Kemudian, teknik untuk mewujudkan motif-motif itu bergantung pada zaman dan ruang.

Perusahaan batik di Malaysia dikategorikan kepada beberapa jenis iaitu Batik Blok, Batik Tulis, Batik Skrin serta Batik Pewarnaan Asli, dan setiap satunya mempunyai keistimewaan dan keunikan yang tersendiri. Melihatkan kepada ciri-ciri versatile pada tekstil ini, batik ditampilkan dalam pelbagai guna seperti fesyen tradisional dan kontemporari mahupun aksesori tambahan serta hiasan dalaman. Batik melihatkan kelainan mengikut pilihan kain yang digunakan seperti kain kapas, kain sutera, campuran kain sutera dan kain kapas, kain rayon, kain voile, kain organza mahupun kain chiffon. Kehalusan jahitan sulaman serta jahitan manik yang disuaipadankan pada batik menyerlahkan lagi keanggunan pemakai.


2. JENIS-JENIS BATIK

Batik adalah seni kraf tekstil tradisi Melayu yang masih unggul hingga ke saat ini, dan ianya berpotensi menembusi pasaran antarabangsa. Corak dan kombinasi warnanya yang tidak lekang dek peredaran fesyen antarabangsa tanpa meninggalkan ciri tradisi tetap menjadi pilihan.
Terdapat beberapa teknik menghasilkan batik. Antara teknik utama ialah Batik Blok, Batik Tulis, Batik Skrin dan Batik Perwarnaan Asli.

2.1 BATIK BLOK

Batik Blok dikenali juga sebagai Batik Terap atau Batik Pukul merupakan salah satu daripada seni kraf buatan tangan tradisional yang terkenal di Malaysia.Ia dihasilkan melalui proses penerapan lilin dan penerapan warna. Sejarah perkembangan batik di Malaysia dipercayai bermula pada abad ke-15 Masihi dan ianya terus berkembang terutama selepas tamat Perang Dunia Kedua.

Pengusaha batik di Kelantan dan Terengganu merupakan perintis kepada perkembangan batik di negara ini. Hasil hasil batik tempatan tinggi mutu ciptaan dan rekacoraknya dan ianya melambangkan kerja tangan masyarakat tempatan.

Di Malaysia, teknik terawal yang diperkenalkan ialah Batik Blok. Proses awal dalam perkembangan membuat Batik Blok adalah menggunakan ukiran sarang acuan kayu dengan menerap sejenis pewarna hitam dan teknik awal ini dikenali sebagai 'terap hitam'.Pada tahun 1930 an, penggunaan lilin dalam proses penerapan mula diperkenalkan oleh pembuat batik di pantai Timur. Sejajar dengan itu, acuan yang diperbuat daripada kepingan keluli mula digantikan dengan acuan kayu sebelumnya.

Corak-corak acuan ini lebih kemas dan halus buatannya.Acuan khas disediakan untuk menerap lilin pada sarung di bahagian kepala kain, kapit kain, badan kain dan kaki kain.

Batik Blok adalah adaptasi daripada unsur alam semulajadi. Kebanyakannya berdasarkan kepada flora dan fauna. Corak flora dipilih daripada bahagian-bahagian tumbuhan yang ditiru berasaskan bentuk bunga. Gubahan motif dan corak direka secara realistik, abstrak dan stilisasi dalam bentuk geometrik atau organik.

Antara motif flora yang digunakan untuk mencorak batik ialah pucuk rebung, pohon ara, bunga tampuk manggis, bunga mangga, bunga cempaka, bunga buluh, bunga maman, bunga kerak nasi, bunga berbaling, bunga raya, daun keladi, bunga kenaga dan beberapa lain lagi. Manakala bagi motif fauna yang popular ialah seperti jaring ikan dan ayam.

2.2 BATIK TULIS

Pengeluaran komersil Batik Tulis di Malaysia hanya bermula sekitar tahun 1960 an dan memuncak pada awal tahun 1990 an. Pengeluarannya tidak lagi tertumpu kepada Kelantan dan Terengganu, malah telah berkembang ke bandar-bandar seperti Kuala Lumpur, Johor Bahru, Pulau Pinang, Melaka, Pekan di Pahang dan Sabah.

Batik Tulis dipercayai warisan dari batik Kraton, Jawa. Sungguhpun dihasilkan menggunakan kaedah yang sama iaitu lakaran canting, wujud perbezaan dari segi ciri-ciri rekaan malah juga estetik dan teknik pengeluran antara kedua-duanya.

Batik Tulis juga dikenali sebagai Batik Canting. Ianya diperbuat daripada pelbagai jenis kain termasuk kapas, rayon, voile dan sutera. Ragam hiasnya terdiri daripada motif tumbuh-tumbuhan serta corak geomatrik. Reka coraknya juga mempunyai pelbagai susunan mengikut permintaan semasa.

Pengeluaran Batik Tulis dibuat dengan menggunakan canting. Canting merupakan bekas tembaga kecil bagi menakung lilin cair yang panas didalamnya serta mempunyai saluran kecil yang dapat mengeluarkan lilin cair. Ia mempunyai pemegang supaya mudah digunakan. Canting disikan dengan lilin panas dan dilukiskan melalui hujung saluran canting ke atas kain yang telah diregangkan di atas pemidang mengikut rekacorak yang dikehendaki. Kain yang telah dicanting diwarnakan, dikeringkan, dimatikan warna dan direbus bagi mengeluarkan lilin sebelum dikeringkan sekali lagi.

Terdapat lima jenis canting iaitu canting burung, canting kasut, canting periuk, canting bola dan canting pelbagai mata.

Pengenalan teknologi dalam pengeluaran Batik Tulis ialah I.C.A.T.S. Ia merupakan nama singkatan dari Sistem Tjanting Bersepadu Berbantukan Komputer - Integrated Computer Aided Tjanting System. Ia satu sistem peralatan yang menjalankan proses tjanting secara automatik. I.C.A.T.S terbahagi kepada dua sistem komputer iaitu Sistem Komputer Rekaan dan Sistem Komputer Kawalan I.C.A.T.S.

Ia membolehkan lukisan bebas digunakan, yakni sesuai untuk mereka corak-corak seperti bunga, daun dan sebagainya. Lukisan dan simbol boleh dilukis dan disimpan di dalam komputer untuk tujuan membangunkan satu khazanah corak-corak.

Antara ciri-ciri yang terdapat pada perisian ini adalah kemudahan potong dan tampal sesuatu corak yang sedang dibuat.


2.3 BATIK SKRIN

Batik Skrin dibuat dengan mengunakan blok skrin. Blok skrin disediakan berasaskan rekacorak yang dikehendaki. Bilangan blok yang disediakan bergantung kepada bilangan warna kain yang dikehendaki di mana setiap blok skrin boleh dicetak satu warna.

Di dalam proses penyediaan blok skrin secara manual, rekaan diambil gambar,filem dicuci, dibuat pengasiangan warna dengan memotong dan menampalkan filem di atas plastik.

Ia seterusnya didedahkan kepada cahaya di atas kain sutera saring yang diregangkan di atas bingkai dan telah disapukan dengan photo emulsion di atasnya.

Kemudian blok skrin itu dibersihkan bagi menghasilkan rekaan di atasnya. Blok skrin yang telah disediakan, digunakan untuk mencetak kain dengan pewarna yang dikehendaki di atas meja skrin. Kain yang telah dicetak dikeringkan dan dimatikan warnanya sebelum dibasuh dan akhirnya dikeringkan semula. Percetakan kain boleh diulang beberapa kali bergantung kepada bilangan warna yang dikehendaki.

Satu pendekatan baru yang berkonsep teknologi maklumat yang dirancang oleh Kraftangan Malaysia, khasnya di Kraftangan Malaysia Cawangan di Kelantan dengan memperkenalkan System Atex Design iaitu proses perisian menghasilkan rekacorak batik secara pengendalian komputer yang dijangka akan mempercepat proses pengeluaran dan menjimatkan kos dalam jangka masa panjang.

Kelebihan proses Atex Design berbanding proses rekaan skrin secara manual. Cara ini dapat menghasilkan rekaan dengan baik dan cepat. Proses grafik juga dapat dilakukan dengan cepat dan mudah.

2.4 BATIK PEWARNAAN ASLI

Pengenalan semula penggunaan warna asli daripada tumbuh-tumbuhan tempatan merupakan satu alternatif dan berkonsep mesra alam.Pengembalian semula kaedah ini wujud atas kesedaran masyarakat tempatan tentang budaya sihat dan mesra alam.

Batik Pewarnaan Asli turut mengaplikasikan pelbagai teknik untuk menghasilkan kreativiti batik yang berlainan ragam iaitu kombinasi teknik ikat iaitu gabungan tie and dye dengan blok dan batik lukis & tie and dye dengan skrin.


3. PENJAGAAN BATIK

Batik memerlukan penjagaan yang mudah. Kaedahnya, bagi cucian pertama batik,adalah digalakkan supaya digunakan cara cucian kering (dryclean) dengan kos kurang RM10 bagi sepasang baju. Tujuannya ialah untuk menjaga kilatan pada batik. Pilihan lain, batik boleh dicuci terus tetapi cucilah berasingan dengan cucian yang lain dan hendaklah dijemur di tempat redup dan tidak terdedah kepada matahari bagi menjaga ketahanan batik.

Manakala untuk memudahkan batik digosok, penggunaan semburan pelembut pada batik adalah baik untuk diamalkan.


4. SERAMAI 320 USAHAWAN BATIK BERDAFTAR DENGAN KRAFTANGAN MALAYSIA

Di Malaysia terdapat seramai 320 usahawan batik yang berdaftar dengan Kraftangan Malaysia yang bergiat aktif dalam pengeluaran batik. Secara keseluruhannya, Negeri Kelantan dan Terengganu adalah antara negeri yang mempunyai jumlah pengusaha tertinggi dalam pengeluaran batik. Namun begitu,perusahaan batik turut juga berkembang di setiap negeri di Semenanjung juga di Sabah.

Sumber : Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia

Satu kilatan petir menghasilkan elektrik lebih besar daripada apa yang dihasilkan oleh Amerika Syarikat. Pada malam hari, ketika hujan lebat, langit tiba-tiba menyala, tidak lama kemudian disusul oleh suara menggegar. Tahukah anda bagaimanakah petir yang menerangi langit itu muncul? Dan tahukah anda berapa banyak cahaya yang dipancarkannya? Atau berapa besar kepanasan yang dilepaskannya?

Satu kilatan petir adalah cahaya terang yang terbentuk sewaktu pelepasan elektrik di atmosfera ketika hujan ribut. Petir boleh berlaku ketika tegangan elektrik pada dua titik terpisah di atmosfera – dalam satu awan, atau antara awan dan permukaan tanah, atau antara dua permukaan tanah – mencapai tingkat tinggi.

Satu sambaran petir rata-rata memiliki tenaga yang boleh menyalakan sebuah lampu 100 watt selama lebih daripada tiga bulan. Satu sambaran kilat rata-rata mengandungi kekuatan elektrik sebesar 20,000 amp. Kilat bergerak dengan kecepatan 150,000 km/saat, atau separuh kecepatan cahaya, dan 100,000 kali ganda lebih cepat daripada suara.

Kilat petir terjadi dalam bentuk setidak-tidaknya dua sambaran. Pada sambaran pertama, muatan negatif (-) mengalir dari awan ke permukaan tanah. Ini bukanlah kilatan yang sangat terang. Sejumlah kilat bercabang biasanya dapat dilihat menyebar keluar dari jalur kilat utama. Ketika sambaran pertama ini mencapai permukaan tanah, sebuah muatan bertentangan terbentuk pada titik yang akan disambarnya dan arus kilat kedua yang bermuatan positif terbentuk dari dalam jalur kilat utama tersebut, terus menuju ke awan.

Dua kilat tersebut biasanya ´bertemu´ sekitar 50 meter di atas permukaan tanah. Arus pendek terbentuk di titik pertemuan antara awan dan permukaan tanah tersebut, dan hasilnya sebuah arus elektrik yang sangat kuat dan terang mengalir dari dalam jalur kilat utama itu menuju awan. Perbezaan tegangan pada aliran elektrik antara awan dan permukaan tanah ini melebihi beberapa juta volt.

Tenaga yang dilepaskan oleh satu sambaran petir lebih besar daripada yang dihasilkan oleh seluruh pusat penjana tenaga elektrik di Amerika Syarikat. Suhu pada jalur di mana petir terbentuk boleh mencapai 10,000 darjah Celcius. Suhu di dalam tanur untuk melebur besi adalah antara 1,050 dan 1,100 darjah Celcius. Panas yang dihasilkan oleh sambaran petir terkecil boleh mencapai 10 kali ganda. Panas yang luar biasa ini bererti bahawa petir boleh dengan mudah membakar dan menghancurkan seluruh unsur yang ada di muka bumi.

Perbandingan lainnya, suhu permukaan matahari tingginya 700,000 darjah Celcius. Dengan kata lain, suhu petir adalah 1/70 dari suhu permukaan matahari. Cahaya yang dikeluarkan oleh petir lebih terang daripada cahaya 10 juta ´bulb´ lampu pijar berdaya 100 watt. Sebagai perbandingan, satu kilatan petir menyinari sekelilinginya secara lebih terang dibandingkan ketika satu lampu pijar dinyalakan di setiap rumah di Istanbul. Allah s.w.t mengarahkan perhatian pada kilauan luar biasa dari petir ini di dalam al-Quran, “... Kilauan kilat awan itu hampir-hampir menghilangkan penglihatan.” (An- Nur :43)

Kilatan yang terbentuk, turun amat cepat ke bumi dengan kecepatan 96,000 km/jam. Sambaran pertama mencapai titik pertemuan atau permukaan bumi dalam waktu 20 milisaat, dan sambaran dengan arah bertentangan menuju ke awan dalam tempoh 70 mikrosaat. Secara keseluruhan petir berlangsung dalam waktu hingga setengah detik (saat). Suara guruh yang mengekorinya disebabkan oleh pemanasan mendadak dari udara di sekitar jalur petir.

Akibatnya, udara tersebut bergerak dengan kecepatan melebihi kecepatan suara, meskipun gelombang kejutannya kembali ke gelombang suara normal dalam rentang beberapa meter. Gelombang suara terbentuk mengikuti udara atmosfera dan bentuk permukaan selepasnya. Itulah alasan terjadinya guruh dan petir yang sambar-menyambar.

Ketika kita merenungi semua perihal petir ini, kita dapat memahami bahawa peristiwa atau kejadian di alam ini adalah sesuatu yang menakjubkan. Bagaimana sebuah kekuatan luar biasa seperti itu muncul dari partikel bermuatan positif dan negatif, yang tidak kelihatan oleh mata, menunjukkan bahawa petir diciptakan dengan sengaja. Lebih jauh lagi, kenyataan bahawa molekul-molekul nitrogen, yang sangat penting untuk tumbuhan, muncul daripada kekuatan ini, sekali lagi membuktikan bahawa petir diciptakan dengan kearifan yang khusus.

Allah s.w.t secara khusus menarik perhatian kita pada petir ini di dalam al-Quran. Maksud daripada surah ar-Raa´d, salah satu surah di dalam al-Quran, sesungguhnya ia adalah ´guruh.´ Di dalam ayat-ayat tentang petir, Allah s.w.t berfirman yang bermaksud bahawa Dia menghadirkan petir kepada manusia sebagai sumber rasa takut dan harapan.

Allah s.w.t juga berfirman bahawa guruh yang muncul ketika petir menyambar bertasbih memuji-Nya. Allah telah menciptakan sejumlah tanda-tanda bagi kita pada petir. Kita wajib berfikir dan bersyukur bahawa guruh, yang mungkin belum pernah difikirkan oleh kebanyakan orang seteliti ini dan yang menimbulkan perasaan takut dan pengharapan dalam diri manusia, adalah sebuah sarana yang dengannya rasa takut kepada Allah s.w.t semakin bertambah dan yang dikirim oleh-Nya untuk tujuan tertentu sebagaimana yang Dia kehendaki.

Artikel asal oleh Yadim

Pendayung Sampan

Suatu hari, seorang Professor yang sedang membuat kajian tentang lautan menumpang sebuah sampan. Pendayung sampan itu seorang tua yang begitu pendiam. Professor memang mencari pendayung sampan yang pendiam agar tidak banyak bertanya ketika dia sedang membuat kajian.

Dengan begitu tekun Professor itu membuat kajian. Diambilnya sedikit air laut dengan tabung uji kemudian digoyang-goyang; selepas itu dia menulis sesuatu di dalam buku. Berjam-jam lamanya Professor itu membuat kajian dengan tekun sekali. Pendayung sampan itu mendongak ke langit.Berdasarkan pengalamannya dia berkata di dalam hati, "Hmm. Hari nak hujan."

"OK, semua sudah siap, mari kita balik ke darat" kata Professor itu. Pendayung sampan itu akur dan mula memusingkan sampannya ke arah pantai. Hanya dalam perjalanan pulang itu barulah Professor itu menegur pendayung sampan.

"Kamu dah lama kerja mendayung sampan?" Tanya Professor itu.

"Hampir semur hidup saya." Jawab pendayung sampan itu dgn ringkas.

"Seumur hidup kamu?" Tanya Professor itu lagi. "Ya".

"Jadi kamu tak tahu perkara-perkara lain selain dari mendayung sampan?" Tanya Professor itu. Pendayung sampan itu hanya menggelengkan kepalanya. Masih tidak berpuas hati, Professor itu bertanya lagi, "Kamu tahu geografi?"

Pendayung sampan itu menggelengkan kepala.
"Kalau macam ni, kamu dah kehilangan 25 peratus dari usia kamu."

Kata Professor itu lagi, "Kamu tahu biologi?"
Pendayung sampan itu menggelengkan kepala.

"Kasihan. Kamu dah kehilangan 50 peratus usia kamu. Kamu tahu fizik?" Professor itu
masih lagi bertanya.

Seperti tadi, pendayung sampan itu hanya menggelengkan kepala.
"Kalau begini, kasihan, kamu sudah kehilangan 75 peratus dari usia kamu.Malang sungguh nasib kamu, semuanya tak tahu.Seluruh usia kamu dihabiskan sebagai pednayung sampan." Kata Professor itu dengan nada mengejek dan angkuh. Pendayung sampan itu hanya berdiam diri.

Selang beberapa minit kemudian, tiba-tiba hujan turun. Tiba-tiba saja datang ombak besar. Sampan itu dilambung ombak besar dan terbalik.Professor dan pendayung sampan terpelanting. Sempat pula pendayung sampan itu bertanya,

"Kamu tahu berenang?"

Professor itu menggelengkan kepala.

"Kalau macam ini, kamu dah kehilangan 100 peratus nyawa kamu." Kata pendayung sampan itu sambil berenang menuju ke pantai.

LEMBU: Hai anjing, apa habaq? Macam ada yg tak kena je?

ANJING: Aku tengah tension nih. Mau je aku gigit manusia tadi.

LEMBU : eh? kenapa?

ANJING: aku lalu tepi dua orang mansuia lelaki dan perempuan yg sedang berkepit. Tetiba si lelaki terperanjat dan terus melompat dan berkata "hoi anjing, pergi jauh-jauh, najis!".

LEMBU: Ya, lah. Ko kan haram. Najis tahap berat bagi manusia. Biasalah tu.

ANJING: Kalau aku najis sekali pon, kalau dia tersentuh aku, boleh disamak. Yang dia
sentuh dan raba-raba awek dia tu apa? Boleh ke nak samak dosa?

LEMBU: Betul tu. Memegang wanita yg bukan mahramnya tanpa ikatan yg sah, lebih
dahsyat kenajisannya daripada memegang ko anjing, malah tak boleh suci sekalipun di samak.

ANJING: Wah.. ayat ko memang power la... manusia kena ubah pepatah "Pandai macam LEMBU"

Keluhan Pak Long membuatkan aku hampir tersedak. Cepat-cepatku letakkan cawan berisi kopi yang berbaki. Sebenarnya aku terasa seperti disindir oleh Pak Long. Maklumla, aku yang beria-ia menyuruhnya jual tanah sawah kampung kami kepada pemaju perumahan. Kalau dijual, jadilah kami jutawan segera.

“Pak Long rasa, kerajaan tentu tak jadi ambil tanah bendang tu. Apa faedahnya buat rumah batu banyak-banyak tapi nak makan nasi pun susah. Manusia ni, kalau tak ada rumah tak apa. Jangan tak ada makan. Mana boleh hidup,” kata Pak Long seakan dapat membaca fikiranku.

“ Ala ,kalau setakat ambil tanah bendang dikampung ni, tak terjejas pun pengeluaran beras Negara, Pak Long.” Hujahku pula.

“Kamu tu Lan,bukan nak fakir kesusahan rakyat. Kamu fakir duit yang kamu nak dapat kalau tanah bendang jadi depa ambik, kan ? Pentingkan diri betul,”balas Pak Long sambil menggeleng.

Terkulat-kulat aku seketika bila ditembak sebiji oleh Pak Long. Aku memandang wajah Pak Long yang bersih walaupun sudah banyak garis-garis kedut tanda dimamah usia.

“Nak makan pun susah, semua barang naik harga. Minyak, susu, tepung, ni beras pulak. Itu tandanya, seluruh dunia sedang terima bala Tuhan,” kata Pak Long lagi.

“Tak apalah. Nanti pakar-pakar ekonomi dunia tahulah nak fikirkan jalan keluarnya, Pak Long,” balasku.

Pak Long menjegilkan matanya. Sembang pagi di hujung minggu yang dingin itu tiba-tiba bertukar moodnya.

“Kamu ingat, semua masalah dalam dunia ni boleh selesai dengan petua-petua dari depa tu? Kenapa selama ini tak ada pun orang boleh tahan, jangan bagi harga minyak tu naik?”

Betul juga ya. Kenapa tak ada orang yang boleh haling kenaikan harga barang ni. Ramai orang dah mengeluh. Orang meniaga kedai makan dan penjual kuih, ramai yang tak mahu berniaga lagi, sebab tak balik modal. Kata-kata Pak Long ada benarnya.

“Lan, ini Tuhan punya kerja. Tak ada sesiapa pun boleh tahan.”

“Kerja Tuhan?” aku terkejut dengan kata-kata Pak Long.

“Kamu tak yakin ya, ini semua kehendak Tuhan? Otak kamu tu memang dah berkarat dengan ilmu-ilmu yang membuatkan kamu tak ingat Tuhan. Masuk universiti, bukan makin kenal Tuhan tapi makin jauh dari Tuhan.”

Aku Cuma tersengih. Hati kecilku mengakui kata-katanya. Itulah sebab aku suka menziarahi Pak Long bila pulang bercuti. Setiap kali bertemu dengannya, aku dapat ilmu, hati rasa terdidik.

“Inilah bala Tuhan. Dulu-dulu, masa Pak Long kecil, mana ada masalah macam ni. Duit dapat sebulan RM40 saja tapi makan mewah. Ikan boleh tangkap di sungai. Beras banyak. sayur, kutiplah pucuk paku, sayur keladi, cendawan. Tak susah hati pasal makan. Hari ini, orang gaji besar pun tak cukup makan,” kata Pak Long lagi.

Aku perhatikan betapa pekanya Pak Long membaca suasana hari ini. Tidak seperti orang kampung biasa, Pak Long memang cerdik walaupun tak masuk universiti. Kata emak, Pak Long ada guru mursyid. Sebab itu hatinya celik, hasil dari pimpinan gurunya serta kuat hubungan hatinya dengan Tuhan. Banyak perkara yang Tuhan fahamkan dia sebab dia sungguh-sungguh beramal dengan ilmu yang diperolehinya.

“Tuhan sedang buat ‘sekatan ekonomi’ ke atas seluruh dunia.”

Aku terbeliak bila Pak Long sebut perkatan ‘sekatan ekonomi’ itu. Ingatkan manusia saja yang buat sekatan ekonomi. Tuhan pun ada sekatan ekonomi?

“Bila rezeki tersekat-sekat, tanda manusia dah lalai sangat. Dah lupakan Tuhan, dan banyak buat dosa. Manusia sekarang ni bertuhankan duit. Mereka fikir, ada duit, semua boleh jadi. Semua masalah boleh selesai. Ni Tuhan nak tunjuklah, Dia Tuhan yang sebenar, bukan duit,” kata Pak Long penuh bersemangat.

“Mana ada orang bertuhankan duit, Pak Long. Semua orang sembah Allah saja,” kataku kurang yakin.

“Kalau dah ramai sanggup gadai maruah, membunuh, merompak, bergaduh, berperang sebab duit. Itu bukan bertuhankan duit namanya?” Tanya Pak Long.

Aku mengangguk.

“Habis, siapa nak selesaikan masalah ekonomi dunia ni, Pak Long?” tanyaku benar-benar ingin tahu.

“Dulu, masa Halimatus Sa’diah ambil Rasulullah sebagai anak susuannya, dia yang miskin tiba-tiba jadi kaya. Untanya jadi gemuk-gemuk. kambing-kambing dia keluarkan susu yang banyak. rezeki melimpah pada keluarganya sebab berkat kemuliaan Rasulullah itu. Tuhan beri padanya sebab Tuhan cinta pada Rasulullah.”

Aku hanya diam, cuba memahami apa yang dimaksudkan Pak Long.

“Masa pemerintahan Sayidina Umar Bin Abdul Aziz, negaranya makmur dengan rezeki yang banyak. semua orang berkasih sayang sampai serigala dan kambing pun boleh berkawan. Itu sebab berkat pemimpin yang dicintai Tuhan itu. Jadi, zaman sekarang pun, kalau nak selesai masalah ekonomi ke, masalah perpaduan ke, apa masalah pun, kena ada pemimpin yang Tuhan sayang jugalah. Pemimpin itu, boleh pimpin manusia untuk tunduk pada Tuhan. Baru turun rahmat. Melimpah-limpahlah rezeki,” kata Pak Long.

Pelik sungguh rasanya bila mendengar teori ekonomi dalam Islam.tak ada debit dan kredit. Cukuplah dengan datangnya orang yang Tuhan cintai, pasti Tuhan berikan rezeki yang banyak. mudah saja sifirnya. Ertinya, umat Islam perlu minta Tuhan segera datangkan orang yang dimaksudkan itu. Selesai masalah dunia.

“Mana nak cari pemimpin macam tu?”

“Rasulullah tak akan biarkan umatnya. Baginda mesti tolong kita. Lagi pun baginda sudah sebut dalam hadis-hadis akhir zaman. Nanti, bila pemimpin itu datang, semua dapat nikmat melimpah ruah.”

Cicir air liur aku dengan kenyataannya itu.

“Bila dia nak datang?”

“Tak lama lagi. Dah dekat dah. Tandanya, ekonomi jatuh! Bila Tuhan jatuhkan ekonomi satu-satu Negara, itu tandanya Dia hendak naikkan pemimpin KEBENARAN!”


----------------------------------------------------------------
cerpen nie aku copy dari satu forum...
bagus untuk bacaan umum...

Ini kisah pasal sepasang suami dan isteri orang asli yang tinggal di
dalam hutan. Rumah dorang ni dibina di atas pokok... 2 tingkat lagi
tu. Si suami kerja nya mencari makanan di hutan, sama ada dengan
pergi berburu ataupun memetik buah-buah hutan. Si isteri pula tinggal
mengemas dirumah.

Suatu hari, Si suami pergi mencari makanan dihutan. Sedang
mencari-cari. . tiba-tiba dia terjumpa cermin. Dia pon bawak balik
cermin tu dan disimpankan cermin tersebut di tingkat atas rumahnya
tanpa pengetahun isterinya.

Setiap hari sebelum pergi keluar mencari makanan, dia akan masuk ke
bilik dan melihat cerminnya. Sehinggalah satu hari, si isteri naik
pelik melihat telatah suaminya tu..

Maka disiasatlah bilik yang selalu dimasuki oleh suaminya..
bimbang-bimbang kalau suaminya menyimpan perempuan lain di bilik
tersebut tanpa pengetahuannya. .

Dan punyalah terkejut beruk.. dia masuk je bilik tu.. di ternampak
cermin suaminya. Oleh kerana si isteri ni taktau cermin tu apa.. so,
dia ingat orang dalam cermin tu memang perempuan simpanan suaminya.

Apa lagi.. habis berlari dan meraung menangisla dia cari mak nya..

Lepas berjumpa dengan maknya.. mak dia cakap nak lihat sendiri
perempuan yang kononnya disembunyikan oleh suaminya tu..

Lalu maknya pon masuk ke bilik tersebut.

Kemudian keluar dari bilik tersebut sambil ketawa terbahak-bahak. .

Isteri: Apsal mak ketawa?..

Mak: Apa teruk benor selere suami ko tu.. kalau ye pon nak kawin
lain.. carik la perempuan yang elok sikit.. Ini tak.. aku tengok
perempuan kat bilik tu.. dah la tua.. hodoh pulak tu..

Wujudkah Manusia?

Ada sekelompok semut sedang sibuk di bawah cahaya matahari, ketika seorang manusia menjongkokkan badan melihat semut itu, bayangan dirinya menutupi cahaya mentari.

“Wah, apa ini?” kata semut.

Dengan panik semut-semut itu bertanya, “Apa gerangan yang telah menutupi cahaya mentari?”

Semut A berkata, “Sepertinya suatu makhluk yang sangat besar, jangan-jangan makhluk hidup taraf tinggi yang besarnya tak terhingga dibanding semut, dalam legenda yang bernama Manusia?”

Semut B berkata, “Memang, ada legenda kuno demikian.”

“Saya tidak percaya. Kalau dapat carikan saya satu “Manusia”, biar saya lihat dulu, saya baru percaya kalau sudah melihatnya.”

Para semut memiliki pendapat yang bermacam-macam. Ada yang percaya, ada juga yang tidak. Namun, legenda wujudnya “Manusia” tetap tersebar luas di dalam lubang semut.

Apa! ada “Manusia”? Ini propaganda tahyul! Turunkan tinta. Seluruh rakyat perkuat pelajari 3 teori saya yakni tekankan pada ilmu pengetahuan, produksi dan raja semut. Berdasarkan ilmiah, anti tahyul.

Kita harus menjadikan raja semut sebagai kekuatan inti, jalankan dengan baik pembangunan ekonomi semut. Di dalam lubang, raja semut melancarkan gerakan propaganda besar-besaran anti tahyul, dan penekanan pada ilmu pengetahuan. Namun, legenda tentang “Manusia” sudah meresapi dalam sanubari semut, tidak dapat diubah dengan propaganda.

Lantas, mana yang baik, manusia atau raja semut?

Begitu raja semut tahu, lantas menjadi kesal: “Saya percaya atheisme (tidak mengakui keberadaan Tuhan) tidak dapat memenangi theisme (percaya pada Tuhan). Semut sudah saya bina sejak kecil. Semua semut dalam lubang percaya bahawa semut yang ada di tengah manusia harus memilih diantara keyakinan dan kehidupan mereka, saat ujian akhir semut kecil harus menjawab melalui kertas ujian tertulis tentang siapa yang baik, apakah manusia atau raja semut?

“Sudah waktunya saya pulang…,” tiba-tiba manusia tadi berkata-kata.

Sampai disini, orang itu lalu pergi, dan tanpa disengajakan, si manusia menginjak mati raja semut. Sebenarnya adakah yang namanya manusia itu? Semut-semut yang terselubungi dan malang ini masih belum jelas apa sebenarnya yang telah terjadi, mereka masih merenung sebenarnya ada atau tidak suatu kehidupan yang namanya “Manusia”.

;;