Sylar Pictures, Images and Photos

Search

Hong Kong

HONG KONG yang pernah satu ketika digelar sebagai batuan gersang, kini menjadi antara wilayah paling padat penduduk di dunia dengan 6,200 orang untuk setiap ki lometer persegi.Selepas diserahkan kepada China pada 1997 oleh British, Hong Kong seperti Macau menikmati kuasa autonomi. Dasar satu negara dua sistem membolehkannya memiliki sistem kewangan, polis, imigresen dan undang-undang sendiri.

Ketika ini, Hong Kong menjadi antara kota paling banyak bangunan pencakar langit iaitu melebihi 7,000 bangunan, di tempat kedua selepas New York. Kebanyakannya mengguna pakai seni bina moden dan dibina dalam tempoh dua dekad. Empat daripada 18 bangunan tertinggi dunia dibina di Hong Kong - dibina sebelah menyebelah di Victoria Harbour, antara Central dan Causeway Bay, pemandangan yang kini menjadi tarikan pelancongan utamanya.

Setiap malam langit Hong Kong akan disinari pesta bunyi dan cahaya menerusi pertunjukan A Symphony of Lights, daripada ribuan lampu yang dipasang di 44 bangunan pencakar langit di kedua-dua bahagian Victoria Harbour.Untuk menyaksikannya, pengunjung boleh mengunjungi siar kaki antara Avenue of Stars dan Pusat Kebudayaan Hong Kong di Tsim Sha Tsui atau di kawasan promenade di Wan Chai. Alternatif lain, pengunjung boleh memilih sama ada untuk menyusuri Victoria Harbour dengan perkhidmatan feri dan kapal persiaran untuk mengenali lebih dekat wajah kota ini.

Star Ferry’s Harbour Tour umpamanya menawarkan pe layaran romantis dengan feri Shining Star yang beroperasi sejak 1920-an. Menghirup kopi panas di dek terbuka feri dua tingkat ini seakan mengimbas kembali Hong Kong di era 60-an.Cara lain adalah menyaksikannya dari tanah tinggi, The Peak. Untuk ke sini, pengunjung boleh menggunakan kereta tram menggunakan laluan kereta api yang beroperasi sejak 1888. Puncak ini juga menempatkan kompleks beli-belah, dek pemandangan dan tarikan utamanya iaitu muzium patung lilin terkemuka Madame Tussaud.

Muzium ini menempatkan kira-kira 100 patung lilin me liputi tokoh politik, pemimpin, selebriti serta ahli sukan tempatan dan antarabangsa. Dari The Peak juga, pengunjung boleh meneruskan per jalanan ke Repulse Bay, antara pantai paling terkenal dan sering menjadi tumpuan di Hong Kong.Tarikan Hong Kong tidak terhad pada gaya hidup me tropolitan di celah hutan konkritnya. Pulau Lantau misalnya menempatkan kota impian kanak-kanak dari serata dunia, Disneyland Hong Kong.Sarat dengan karakter animasi popular, daripada Mickey Mouse, Sleeping Beauty hingga kepada Lilo & Stich, taman ini memiliki empat bahagian utama iaitu Main Street USA., Fantasyland, Adventureland dan Tomorrowland.

Berdekatan dengan Disneyland, pengunjung juga boleh menaiki MTR untuk ke Tung Chun yang popular dengan ‘gedung kilang’ yang menempatkan pelbagai jenama an tarabangsa.Jika berkunjung ke Tung Chun, luangkan masa untuk menaiki kereta kabel Ngong Ping 360 untuk menyaksikan landskap semula jadi Hong Kong dari udara. Perjalanan 5.7 km kira-kira 25 minit menyajikan pe mandangan indah persisiran pantai selatan Hong Kong.

Tiba di hentian Ngong Ping, pengunjung boleh meluangkan masa untuk melawat perkampungan tradisional lengkap dengan tarikan rumah teh dan patung gangsa Buddha, Tian Tan.Untuk mereka yang kaki membeli-belah, Hong Kong me nyediakan pelbagai pilihan, daripada pasar malam ala Petaling Street seperti Ladies Market, Temple Street dan deretan kedai di Mongkok serta Tsim Sha Tsui.Hong Kong mungkin lebih padat dan sesak daripada apa yang dilihat di kaca televisyen, tetapi memiliki pelbagai tarikan unik, sekiranya anda meluangkan masa untuk me nerokainya.

>Info
>Lebih 90 peratus warga Hong Kong menggunakan pengangkutan awam.

>Kad Octapus seperti Touch N Go di Malaysia boleh digunakan di mana-mana pengangkutan awam termasuk MTR dan kedai serbaneka 7 Eleven.

>Mencari makanan halal tidak begitu sukar jika anda membuat kajian sebelum tiba di Hong Kong. Cara paling mudah adalah mengunjungi masjid atau pusat Islam. Ada juga restoran halal milik Melayu Singapura dan Indonesia ber operasi di Tsim Sha Tsui.

>Semua papan tanda turut memaparkan bahasa Inggeris untuk kemudahan pelancong. Malah, ramai warga Hong Kong turut menguasai bahasa itu.

CARA KE SINI

AirAsia menawarkan tambang terendah pada harga se rendah RM100 (tidak termasuk cukai) untuk penerbangan sehala ke Hong Kong. Penerbangan harian ke Hong Kong pada 7 pagi setiap hari kecuali jam 7.35 pada Jumaat. Penerbangan dari Hong Kong ke Kuala Lumpur pula dijadualkan pada jam 11.35 pagi setiap hari kecuali 12.05 pada Jumaat.

Untuk maklumat lanjut, layari www.airasia.com.

RUJUKAN PERCUTIAN
Lembaga Pelancongan Hong Kong
www.discoverhongkong.com

GUNUNG Tebu adalah kemuncak paling tinggi di Terengganu dengan ketinggian kira-kira 1,037 meter (m) dari paras laut. Keunikan bentuk muka buminya menarik kunjungan pendaki tempatan dan luar negara.

Pengunjung dapat menyaksikan pemandangan indah gugusan pulau zamrud Terengganu termasuk Pulau Perhentian dan Pulau Redang, daratan yang bertaburan di Laut China Selatan.

Ada berkata, puncak gunung ini paling mudah ditawan. Justeru, tidak hairanlah tanah tinggi di daerah Setiu ini semakin popular di kalangan penggemar aktiviti lasak dan pencinta alam sekitar. Selain pendaki tempatan yang kerap mengadakan kembara berkumpulan, ada beberapa agensi pelancongan menawarkan pakej ekspedisi menawan puncak Gunung Tebu.Kembara ini memakan masa antara dua atau tiga hari. Ada juga segelintir pendaki yang dahagakan pengembaraan lebih lasak, menyambung kembara mereka dengan menawan banjaran tanah tinggi lain di sekitar Besut, sebelum me namatkan ekspedisi di Kolam Air Panas La.

“Pendakian dari kaki gunung ke puncak Gunung Tebu mengambil masa dua hari satu malam. Tempoh masa yang agak singkat ini membolehkan aktiviti lasak ini diadakan secara berkumpulan terutama di hujung minggu.“Ada pula yang apabila sudah tiba di puncak Gunung Tebu, mahu ke Bukit Batu Balai dengan laluan dan pendakian lebih mencabar,” kata seorang pemandu pelancong berpenga laman.

Sebelum memulakan perjalanan, peserta akan berkumpul di kaki Gunung Tebu, iaitu di kawasan perkelahan terkenal, Lata Belatan. Peserta akan menjalankan pemeriksaan rutin dan diberikan taklimat pegawai Jabatan Perhutanan, sebelum memasuki hutan.Setiap peserta perlu memiliki pas yang dikeluarkan Jabatan Perhutanan dengan bayaran RM5.Selepas Lata Belatan, destinasi pertama yang akan dituju adalah Sungai Chakah Dua, kira-kira 30 minit perjalanan dari Lata Belatan.

Dari sini, peserta akan meneruskan perjalanan ke destinasi kedua, Batu Mat Hassan - yang mendapat namanya sempena dengan orang lama yang bertapa di gua berhampiran. Dari batu ini, peserta meneruskan pendakian mereka ke Jendela Tebu, yang memakan masa sehingga 20 minit per jalanan. Lazimnya, peserta akan berehat seketika bagi me nyaksikan pemandangan indah panorama menarik kawasan sekitarnya.Dari kedudukan ini, pengunjung akan dapat melihat punca mata air semula jadi kira-kira 30m di bawah Jendela Tebu. Ada yang memanfaatkannya untuk tujuan membersihkan diri atau mengambil wuduk.

Selepas berehat seketika bagi menikmati hidangan makan tengah hari, pendakian akan menemui destinasi utamanya iaitu puncak Gunung Tebu, kemuncak di negeri pantai timur yang paling hampir dengan kawasan laut.Perjalanan diteruskan ke Batu Madrasah, kawasan lapang kira-kira 200m, selepas melewati kawasan puncak. Tempat ini dikatakan mendapat namanya kerana adanya batu besar yang seakan terhampar luas dengan permukaan yang agak rata. Menariknya, tidak berapa jauh dari kawasan ini, pengunjung akan dapat melihat kubur yang tidak bertanda dan masih menjadi misteri terutama kepada penduduk tempatan.

Ada yang menganggap kubur ini tempat bersemadi orang halus yang pernah menghuni kawasan gunung ini. Sesudah bermalam dalam khemah pada ketinggian lebih 1,000m dari aras laut, ekspedisi diteruskan dengan me nempuh Batu Terowong. Perjalanan dari puncak ke batu ini memakan masa kira-kira dua jam setengah berikutan la luannya yang agak mencabar. Di sini, peserta lazimnya akan berehat antara satu dan dua jam untuk makan tengah hari sebelum meneruskan per jalanan ke Sungai Angga yang menjadi tempat bermalam kedua sepanjang kembara lasak ini.

Keesokan paginya, awal-awal lagi, peserta meneruskan perjalanan ke Bukit Batu Balai yang lebih mencabar dan ia memakan masa sehingga enam jam.Cabaran lebih sukar apabila menghampiri puncak Bukit Batu Balai pada ketinggian 1,161m.Bagaimanapun, kepuasan jelas terpancar di wajah setiap peserta apabila menjejakkan kaki ke puncak gunung ini. Penamat sempurna kepada ekspedisi penuh mencabar ini adalah “berkubang” di Kolam Air Panas La, sebelum bertolak pulang dengan van atau lori, milik agensi pelancongan.

PEMBINAAN TERUSAN WAN MOHD. SAMAN DI KEDAH

Tarikh Siaran:08.12.2003
Tarikh Peristiwa:08.12.1885

Pada hari ini 08.12.1885, pembinaan Terusan Wan Mohd. Saman di Kedah telah dimulakan.
Pembinaan terusan itu telah diselenggarakan oleh Wan Mohd. saman bin Wan Ismail yang telah dilantik sebagai Menteri Besar Kedah pada tahun 1875. Inisiatif untuk membina terusan ini timbul setelah beliau dilantik menjadi Menteri Besar.

Ketika lawatannya ke negeri Siam itu, terusan-terusan yang merupakan jalan perhubungan dan pengangkutan di Kota Bangkok telah menarik perhatian beliau. Lawatan itu telah memberi ilham kepada Wan Mohd. Saman untuk membina sebatang terusan untuk membangunkan ekonomi negeri Kedah melalui projek-projek pertanian. Cadangan pembinaan terusan itu telah diperkenankan oleh Sultan Abdul Hamid yang memerintah ketika itu dan baginda memerintahkan agar sebatang terusan dibina dari Alor Star hingga ke kaki Gunung Jerai.

Pembinaan terusan tersebut telah dijalankan dalam tiga peringkat:-

Peringkat Pertama: Kerja-kerja menggali dibuat dari hujung Sungai Pengkalan Kundor atau Tandop, iaitu di sebuah Lubok bernama Lubok Ketong hingga ke bandar Kota Sarang Semut.

Peringkat Kedua: Kerja-kerja menggali dari bandar kota sarang Semut hingga ke Kaki Gunung Jerai di Gurun.

Peringkat Ketiga: Kerja-kerja menyambung terusan di Tandop dengan Sungai Kedah di Alor Setar.

Berbagai masalah telah dihadapi semasa kerja-kerja pembinaan terusan dijalankan seperti kekurangan tenaga buruh akibat kematian kerana penyakit demam kepialu. Walaubagaimanapun sepuluh tahun kemudian iaitu dalam tahun 1895 terusan Wan Mohd. Saman sepanjang 35.2 km lebar 7.3 dan 1.5 m dalamnya telah disiapkan.

Dengan pembinaan terusan Wan Mohd. Saman yang dimulakan pada hari ini dalam tahun 1885 maka berbagai perubahan dan kemajuan telah dapat dilaksanakan di negeri Kedah sehingga ianya terkenal sebagai negeri Jelapang Padi.

Skrip: Diolah semula oleh ROSELINE MAPONG SABAI
Sumber: Skrip HIDS

Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD ALBAKRI

FIRMAN Allah SWT yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu menjalankan sesuatu urusan dengan hutang piutang yang diberi tempoh hingga ke suatu masa yang tertentu, maka hendaklah kamu menulis (hutang dan masa bayarannya) itu dan hendaklah seorang penulis di antara kamu menulisnya dengan adil (benar) dan janganlah seseorang penulis enggan menulis sebagaimana Allah SWT telah mengajarkannya.

Oleh itu, hendaklah ia menulis dan hendaklah orang yang berhutang itu merencanakan (isi surat hutang itu dengan jelas). Dan hendaklah ia bertakwa kepada Allah SWT Tuhannya, dan janganlah ia mengurangkan sesuatu pun daripada hutang itu. Kemudian jika orang yang berhutang itu bodoh atau lemah atau ia sendiri tidak dapat hendak merencanakan (isi itu), maka hendaklah direncanakan oleh walinya dengan adil benar); dan hendaklah kamu mengadakan dua orang saksi lelaki daripada kalangan kamu.

Kemudian kalau tidak ada saksi dua orang lelaki, maka bolehlah, seorang lelaki dan dua orang perempuan daripada orang-orang yang kamu setujui menjadi saksi, supaya jika yang seorang lupa daripada saksi-saksi perempuan yang berdua itu maka dapat diingatkan oleh yang seorang lagi. Dan jangan saksi-saksi itu enggan apabila mereka dipanggil menjadi saksi. Dan janganlah kamu jemu menulis perkara hutang yang bertempoh masanya itu, sama ada kecil atau besar jumlahnya.

Yang demikian itu, lebih adil di sisi Allah SWT dan lebih membetulkan (menguatkan) keterangan saksi, dan juga lebih hampir kepada tidak menimbulkan keraguan kamu. Kecuali perkara itu mengenai perniagaan tunai yang kamu edarkan sesama sendiri, maka tiadalah salah jika kamu tidak menulisnya. Dan adakanlah saksi apabila kamu berjual-beli. Dan janganlah mana-mana jurutulis dan saksi itu disusahkan. Dan kalau kamu melakukan (Apa Yang dilarang itu), maka sesungguhnya sang demikian adalah perbuatan fasik (derhaka) yang ada pada kamu.

Oleh itu hendaklah kamu bertakwa kepada Allah; dan (ingatlah), Allah SWT (dengan keterangan ini) mengajar kamu; dan Allah SWT sentiasa mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. (al-Baqarah: 282)

AL-MARAGHI berkata: Sesudah Allah SWT menggalakkan sedekah dan mengeluarkan derma bagi kepentingan agama, kerana perbuatan ini dapat melahirkan rasa kasih sayang, Allah SWT menyatakan pula larangan mengamalkan riba. Urusan riba boleh mendatangkan sifat kejam.

Pada ayat ini, Allah SWT menyebut cara memelihara harta yang halal, iaitu dengan mencatat hutang dan melantik saksi di hadapan orang lain yang boleh dipercayai atau mengambil barangan jaminan jika dia tidak mudah percaya kepada catatan dan penyaksian. Hal ini disebabkan, orang yang diarahkan mengeluarkan infak dan sedekah serta dilarang melakukan riba pasti akan menemui suatu keupayaan untuk mengembangkan harta dan menjaganya jangan sampai hilang, agar dia mudah melakukan perintah dan anjuran Allah SWT untuk memperoleh kekayaan.

Al-Rabi’ meriwayatkan, bahawa ayat ini turun ketika seorang lelaki mengelilingi orang ramai meminta sesiapa antara mereka menjadi saksi, tetapi tiada seorang pun yang mahu menawarkan diri.

Ada pula yang berpendapat, bahawa yang dimaksudkan dengan mereka enggan untuk menjadi saksi dan menjalankannya pada saat dia diperlukan ialah bahawa menolak menjadi saksi itu haram kerana menjadi saksi itu fardu kifayah. Seseorang yang diminta menjadi saksi tidaklah wajib secara mutlak menerimanya, kecuali jika sudah tidak ada lagi orang lain yang boleh melakukannya.

Oleh kerana ayat ini adalah sepanjang ayat dalam al-Quran maka penulis ingin mengemukakan iktibar dan pengajarannya.

I. Sayyid Qutub berkata: “Inilah dasar umum yang hendak dijelaskan oleh al-Quran. Tugas mencatat atau menulis hutang piutang itu merupakan satu tugas yang diwajibkan dengan nas, bukannya ditinggalkan kepada pilihan sukarela sahaja dalam urusniaga hutang piutang yang bertempoh. Tugas ini diwajibkan kerana ia mempunyai sesuatu hikmah yang tersirat di sebaliknya.”

II. Sayyid Qutub berkata: “Yang menentukan taklif ini terhadap penulis ialah Allah SWT supaya dia tidak berlengah-lengah dan tidak enggan menulis dan supaya dia tidak mengirakan tugas itu sebagai suatu kerja yang berat kepada dirinya, kerana tugas ini telah difardukan Allah SWT dengan nas undang-undang dan balasan untuknya kerana menjalani tugas ini telah disanggupi Allah. Tugas ini juga merupakan pernyataan kesyukuran di atas limpah kurnia Allah SWT yang telah mengajarnya kepandaian menulis. Oleh itu hendaklah dia menulis sebagaimana ia diajar oleh Allah.

Menjaga urusan hutang

III. Al-Maraghi berkata: Allah SWT meminta orang yang beriman supaya menjaga urusan hutang mereka dengan hati-hati, sama ada yang yang berbentuk pinjaman atau kredit ataupun penjualan dengan pembayaran tertangguh, dengan cara mencatat sehingga kalau sudah tamat tempohnya, mereka mudah meminta dan menuntut kepada yang berkenaan agar segera membereskan hutang tersebut.

IV. Keperluan bertakwa kepada Allah SWT dalam menjalani perintahnya dan menjauhi larangannya.

V. Hukum berhutang adalah harus dan pembayaran hutang adalah wajib dan patut disegerakan.

VI. Dalam urusan jual beli tunai, saksi diperlukan kerana kadang-kadang selepas selesai urusan tersebut timbul perselisihan dan salah faham. Untuk menyelesaikan hal ini, kehadiran saksi sangat diperlukan.

VII. Kalau yang memberi hutang itu berfikiran lemah atau masih anak kecil, atau orang yang sangat tua, atau orang bodoh, atau gagap, maka wali berkewajipan menangani urusannya untuk berhadapan dengan penulis atau orang yang dilantik sebagai wakil atau orang yang menjadi jurubahasanya mencatatkan dengan adil, tanpa sebarang tambahan atau kekurangan.

VIII. Muhammad Quraish Syihab berkata: Dalam pandangan Mazhab Maliki, penyaksian wanita dibenarkan dalam hal-hal yang berkaitan dengan harta benda, tidak dalam jenayah, pernikahan, cerai dan rujuk.

Mazhab Hanafi lebih luas dan lebih sesuai dengan perkembangan masyarakat dan kudrat wanita. Wanita dibenarkan menjadi saksi dalam hal berkaitan dengan harta, persoalan rumah tangga seperti pernikahan, talak dan rujuk bahkan dalam segala sesuatu kecuali dalam soal jenayah.

Memang persoalan jenayah yang dapat menyebabkan hukuman mati dan sebat, di samping tidak kena dengan naluri seorang wanita dalam penyaksian pada hal tersebut juga tidak lumrah bagi mereka yang diharapkan lebih banyak memberi perhatian pada anak-anak dan rumah tangga.

Wang

Sejarah wang merupakan suatu perjalanan cerita yang menjangkaui tempoh ribuan tahun dan pada hari ini kajian saintifik mengenai wang dan sejarahnya dipanggil ilmu numismatik.
Salah satu ciri wang atau duit ianya mestilah barang yang kurang penawaran atau sukar didapati. Banyak barang yang telah digunakan sebagai wang, daripada logam berharga dan cangkerang yang memang sukar dijumpai kepada rokok dan seterusnya wang yang dicipta manusia seperti wang kertas.

Wang moden (dan kebanyakan wang purba juga) sebenarnya hanyalah sebagai simbol dalam erti kata lain, konsep abstrak. Hari ini, wang kertas adalah bentuk wang yang paling lazim digunakan. Walau bagaimanapun, benda-benda lain seperti emas atau perak mengekalkan kebanyakan ciri penting sebagai wang.

Sebelum kewujudan konsep wang, manusia menggunakan sistem barter tidak cekap. Oleh kerana ketidakpuasan manusia terhadap sistem tukar barang atau barter, maka satu sistem pertukaran yang menggunakan satu 'benda' sebagai perantaraan dicipta. Keupayaan wang membebaskan manusia dari kerumitan sistem barter membawa kepada penggunaan wang sebaik sahaja wujud barang yang boleh diterima umum.

Komoditi Wang

Revolusi wang dimulakan dengan wang komoditi. Peringkat penggunaan wang komoditi bermula apabila masyarakat merasakan terlalu banyak kelemahan dalam sistem barter. Mereka mencari satu alat lain untuk menggantikan kelemahan tersebut dengan memilih satu alat yang sukar untuk diperolehi serta mempunyai nilai di kalangan masyarakat. Pada mulanya mereka memilih alat-alat seperti barang perhiasan untuk dijadikan sebagai alat pertukaran. Antara barang-barang yang digunakan ialah:

- Biji-biji manik (biasanya diperbuat dari kaca, tanah liat, batu akik dan batu unam.)
- Kulit-kulit binatang
- Pedang
- Cerek (bahan tembaga)
- Tombak
- Tempayan (yang merupakan simbol atau status kekayaan pada era tersebut)
- Meriam kecil tembaga

Kemunculan duit syiling dan wang logam

Penemuan batu uji kecil membawa kepada penciptaan syiling berasaskan kepada bahan logam komoditi. Apa saja logam lembut boleh diuji ketulenannya di atas batu uji yang membolehkan seseorang mengira jumlah kandungan sesuatu logam dengan cepat dalam satu ketulan. Emas adalah logam lembut yang juga sukar didapati, padat dan senang disimpan. Kerana ini, penggunaan emas sebagai wang tersebar dengan cepat dari Asia Kecil, tempat di mana ia digunakan dengan meluas, ke seluruh dunia.

Wang logam dicipta untuk menggantikan wang komoditi yang kurang sesuai peranannya sebagai wang. Selain emas, antara logam yang pernah digunakan sebagai wang logam adalah besi, timah, perak dan tembaga. Antara logam-logam ini, emas dan perak merupakan logam yang paling popular dan diguna secara meluas di seluruh dunia.

Wang Kertas

Wang kertas diperkenalkan untuk mengatasi kelemahan wang logam yang berat untuk menjalankan urusniaga. Wang kertas pada mulanya dalam bentuk satu resit yang digunakan sebagai bukti simpanan emas dan perak dengan tukang emas. Resit ini secara tidak langsung memberitahu bahawa ia boleh ditukarkan kepada duit syiling emas dan perak yang sebenar.

Oleh Salina Abdullah dan Norfatimah Ahmad
bhnews@bharian.com.my

Larangan gabung nama anak, bapa angkat belum dilaksana

NILAI: Selepas lapan tahun Majlis Fatwa Kebangsaan mengeluarkan fatwa mengharamkan penggabungan nama anak angkat dengan nama penuh bapa angkat tanpa menggunakan bin atau binti Abdullah, Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) didapati belum mematuhinya.

Malah, saranan majlis itu supaya Akta Pengangkatan 1952 (Akta 253) dipinda segera supaya tidak bercanggah dengan hukum syarak, juga masih tidak dilaksanakan oleh jabatan berkenaan.

Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan, Prof Datuk Dr Abdul Shukor Husin, berkata fatwa itu dikeluarkan pada 2000 selepas majlis berkenaan mempertimbangkan permohonan JPN untuk membenarkan penggabungan nama anak angkat dengan bapa angkat dalam sijil pengangkatan dan kad pengenalan.

"Walaupun alasan yang diberi untuk menyelesaikan masalah sosial dan perasaan anak serta keluarga angkat, ia bercanggah dengan hukum syarak berdasarkan firman Allah SWT yang bermaksud 'panggil mereka dengan nama bapa mereka'." "Majlis Fatwa turut menyarankan JPN supaya meminda Akta 253 supaya lebih jelas dan memenuhi hukum syarak," katanya kepada Berita Harian.

Ketika ini, pendaftaran nama anak angkat di kalangan keluarga Islam hanya berpandukan garis panduan JPN yang membenarkan keluarga angkat memilih sama ada meletakkan bin atau binti Abdullah atau menggabungkan nama anak angkat dengan mana-mana nama pilihan ibu bapa angkat. Keadaan ini menyebabkan ramai pasangan Islam cenderung menggabungkan nama anak angkat dengan nama penuh bapa angkat tanpa menggunakan bin atau binti Abdullah.

Abdul Shukor menjelaskan, nama memang tidak semestinya dilengkapkan dengan bin atau binti, tetapi hanya sebahagian nama bapa angkat boleh digabungkan dengan nama anak angkat. Beliau memberi contoh, jika anak angkat diberi nama Abdul Halim dan bapa angkatnya, Zainal Abidin bin Omar, maka gabungan nama yang dibenarkan tanpa menggunakan bin ialah Abdul Halim Zainal, bukannya Abdul Halim Zainal Abidin.

"Isu ini bukan baru, malah sudah lama dibincangkan kerana ia menimbulkan pelbagai masalah kepada ibu bapa dan anak angkat dari segi pergaulan dalam keluarga angkat, perkahwinan dan harta pusaka," katanya.

Port Dickson mendapat nama dari pegawai tinggi British bernama Sir John Frederick Dickson yang telah ditempatkan di Negeri-negeri Selat semasa akhir abad ke-19. Sebelum tempat ini dibangunkan dan dimajukan ianya dikenali dengan nama Tanjung oleh orang Melayu tempatan kerana kedudukannya di teluk kecil. Orang Cina dan India tempatan pula menamakan tempat ini sebagai Alang atau Arang oleh kerana berhampiran dengan teluk tersebut terletak sebuah pulau yang terkenal dengan pengeluaran arangnya dan membekalkannya kepada kawasan berhampiran.


Setelah menyedari Arang mencapai kemajuan yang pesat sebagai kawasan perindustrian dan Tanjung sebagai kawasan bandar yang membangun dengan cepatnya, Setiausaha Negeri-negeri Bersekutu Selat, Sir John Frederick Dickson, terus mewartakan supaya Tanjung dijadikan sebuah pelabuhan yang strategik dan juga menjadikannya sebagai tempat istirehat untuk pegawai dan peladang British.


Pembangunan pelabuhan itu juga membolehkan orang-orang British mengambil kesempatan dari perniagaan rempah, teh dan sutera yang menguntungkan antara India dan China. Aktiviti perdagangan yang sibuk antara peniaga dua negara tersebut menonjolkan Selat Melaka sebagai satu tempat perhentian yang sesuai dan praktikal kerana kedudukannya di pertengahan perjalanan bagi saudagar-saudagar kapal itu.


Bagi melengkapi keberkesanan pelabuhan baru ini, berikutnya pada tahun 1891, satu landasan kereta api sepanjang 39km telah dicadangkan untuk menghubungkan Tanjung dan Sungai Ujong yang sekarang dikenali sebagai Seremban. Pelan yang dirangka membolehkan pelbagai jenis barangan yang dibawa oleh kapal niaga seperti rempah-ratus, beras, ubi kayu diangkut melalui keretapi dari pelabuhan ke Sungai Ujong.


Lagipun, telah dipastikan bahawa landasan kereta api dan pelabuhan laut dalam memainkan peranan penting untuk mengembangkan perdagangan untuk mengeksport timah dari lombong di Sungai Ujong. Untuk memudahkan pembinaan landasan ini, pihak British membawa masuk tenaga buruh dari India. Dengan usaha yang gigih maka landasan itu telah siap dan dirasmikan oleh Setiausaha Negeri-negeri Bersekutu, Sir John Frederick Dickson. Dengan perasmian landasan kereta api itu, pihak British juga telah menukarkan nama tempat tersebut dari Tanjung menjadi Port Dickson. Sejak dari itu, nama itu telah menjadi sebutan orang ramai di Malaysia malah seluluruh dunia.

Sejak mula beroperasi sebagai pelabuhan laut dalam, Port Dickson telah mencapai kejayaan yang cemerlang. Pada tahun 1893 sahaja 600 kapal dari Singapura dan Port Klang berlabuh di Port Dickson memunggah muatan kapal dan kemudian mengangkutnya dengan keretapi ke Sungai Ujong. Pembangunan yang pesat, aktiviti pelabuhan yang sibuk dan bertambahnya jumlah pengangkutan barang-barang dari dalam dan luar Port Dickson, satu pusat pemeriksaan Kastam dan Imigresen ditubuhkan pada tahun 1894.


Kejayaan pelabuhan ini juga membawa kepada beberapa pembaharuan kepada pusat bandarnya. Bangunan-bangunan kedai papan telah dirobohkan dan digantikan dengan bangunan kedai batu. Kira-kira 45 bangunan kedai batu telah didirikan sementara permohonan juga diterima untuk tapak tanah kosong disepanjang pantai.



Perkembangan yang membawa perubahan Port Dickson itu menarik perhatian ramai yang membuat keputusan untuk menjadikan Port Dickson tempat penginapan atau dagangan mereka yang mengakibatkan pertambahan penduduk.Kegiatan ekonomi yang dijalankan terus pesat berkembang luas sejajar dengan pertumbuhan penduduk di Port Dickson.


Kemunculan gergasi minyak tidak boleh diperkecilkan. Dalam tahun 1901, Syarikat Shell Petrol and Trading telah mendirikan kilang penapisan minyak bagi menampung pengeluaran sebanyak 700 liter tan minyak. Kesan pembangunan yang sangat pesat itu telah menjadikan Port Dickson semakin terkenal.Menjelang tahun 1902, Port Dickson telah pun dikenali ramai kerana stesen kereta apinya di Selatan Semenanjung serta kemunculannya sebagai pelabuhan terunggul. Sistem pengangkutan melalui kereta api dan jalan raya telah mendatangkan faedah kepada syarikat multinasional seperti Shell.


Pada tahun 1933, Port Dickson telah dipilih sebagai penempatan kemah Angkatan Tentera Melayu dan juga Maktab Tentera Perseketuan. Dalam tahun 1964, Esso pula membuka kilang penapisannya dan pada tahun 1965, Port Dickson telah dijadikan pusat menjana elektrik negara dengan terdirinya Stesen Janalektrik Tuanku Jaafar. Stesen ini telah membekalkan keperluan elektrik kepada hampir separuh Semenanjung Malaysia ketika itu.Majlis Daerah Port Dickson setelah penubuhannya pada 1 Disember 1979 memulakan pentadbiran dengan perbelanjaan permulaan sebanyak RM 2.1 juta.


Di bawah pentadbiran Majlis Daerah yang cekap, Port Dickson terus membangun dan dimajukan dengan pesat. Dari struktur politik, Port Dickson termasuk dalam kerusi Parlimen Teluk Kemang dengan empat kerusi Dewan Undangan Negeri iaitu Linggi, Pasir Panjang, Lukut dan Si Rusa.Hari ini, Port Dickson berdiri megah menghadapi pelbagai pembangunan dinamik yang bermula dengan kenaikan taraf dari Majlis Daerah kepada Majlis Perbandaran Port Dickson, sealiran dengan aspirasi Kerajaan untuk mengubah Port Dickson kepada satu perbandaran moden ditepi laut yang menyeronokkan dan disukai ramai.



Sumber

;;