Search

Biawak

Ini ialah biawak

Entry kali ini aku buat khas untuk sorang awek namanya rhea...
konon-konon nama glemer Rhea D'Scarlet..hehehe..
memandangkan salah satu dari cabang hobi rhea nie menternak biawak...
jadi apakata kita wikipedia dulu 'apa itu biawak?'

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas


Biawak adalah sebangsa reptil yang masuk ke dalam golongan kadal besar, suku biawak-biawakan (Varanidae). Biawak dalam bahasa lain disebut sebagai bayawak (Sunda), menyawak atau nyambik (Jawa), berekai (Madura), dan monitor lizard atau goanna (Inggris).

Biawak banyak macamnya. Yang terbesar dan terkenal ialah biawak komodo (Varanus komodoensis), yang panjangnya dapat melebihi 3 m. Biawak ini, karena besarnya, dapat memburu rusa, babi hutan dan anak kerbau. Bahkan ada kasus-kasus di mana biawak komodo menyerang manusia, meskipun jarang. Biawak ini hanya menyebar terbatas di beberapa pulau kecil di Nusa Tenggara, seperti di p. Komodo, p. Padar, p. Rinca dan di ujung barat p. Flores.

Biawak yang kerap ditemui di desa-desa dan perkotaan di Indonesia barat kebanyakan adalah biawak air dari jenis Varanus salvator. Panjang tubuhnya (moncong hingga ujung ekor) umumnya hanya sekitar 1 m lebih sedikit, meskipun ada pula yang dapat mencapai 2,5 m.


Habitat dan Makanan

Biawak umumnya menghuni tepi-tepi sungai atau saluran air, tepian danau, pantai, dan rawa-rawa termasuk rawa bakau. Di perkotaan, biawak kerap pula ditemukan hidup di gorong-gorong saluran air yang bermuara ke sungai.

Biawak memangsa aneka serangga, ketam atau yuyu, berbagai jenis kodok, ikan, kadal, burung, serta mamalia kecil seperti tikus dan cerurut. Biawak pandai memanjat pohon. Di hutan bakau, biawak kerap mencuri telur atau memangsa anak burung. Biawak juga memakan bangkai, telur kura-kura, penyu atau buaya.

Kehidupan Biawak

Biawak berkembang biak dengan bertelur. Sebelum mengawini betinanya, biawak jantan biasanya berkelahi lebih dulu untuk memperlihatkan penguasaannya. Pertarungan biawak ini unik dan menarik, karena dilakukan sambil ‘berdiri’. Kedua biawak itu lalu saling pukul atau saling tolak sambil berdiri pada kaki belakangnya, sehingga tampak seperti menari bersama.

Telur-telur biawak disimpan di pasir atau lumpur di tepian sungai, bercampur dengan daun-daun busuk dan ranting. Panas dari sinar matahari dan proses pembusukan serasah akan menghangatkan telur, sehingga menetas.

Biawak dan Manusia


Biawak telah ratusan bahkan ribuan tahun diburu manusia. Orang terutama memanfaatkan kulitnya sebagai bahan perhiasan, dan dagingnya sebagai bahan makanan atau untuk obat. Pada waktu kini, perdagangan kulit biawak telah menghidupi beribu-ribu orang, mulai dari penangkap biawak di desa-desa, pengumpul, pengolah, eksportir, hingga industri kulit. Tidak kurang dari satu juta potong kulit biawak air dikumpulkan setiap tahunnya dari berbagai bagian dunia (Shine et al. 1996, Biological Conservation 77 : 125-134).

Biawak ditangkap orang dengan cara dijerat atau dikail. Jerat atau kail itu dipasang di tempat yang sering didatangi biawak. Seperti umumnya daging kadal, daging biawak juga dipercaya sebagai ubat sakit kulit.

joa : OOo...camtu.. baru aku tau...

Jenis-jenis Biawak

Suku Varanidae terdiri atas dua kelompok yang sedikit berbeda, yalah dari marga Varanus yang besar (lebih dari 35 spesies di seluruh dunia), dan marga Lanthanotus yang sejauh ini berisi spesies tunggal L. borneensis dari Kalimantan. Marga yang kedua itu merupakan biawak yang bertubuh kecil (lk. 30 cm) dan tanpa lubang telinga.

Biawak ([[bahasa Inggeris: Monitor lizard) merupakan haiwan reptilia yang berdarah sejuk dan membiak secara bertelur.

Terdapat beberapa jenis biawak, antaranya adalah:-

* Dhab
* Biawak air
* Biawak Kudung
* Biawak Serunai
* Biawak Komodo

Biawak Air kut..Biawak Komodo

Ini buaya la bang...apsal masuk sini

Komodo, atau yang selengkapnya disebut biawak komodo (Varanus komodoensis), adalah spesies kadal terbesar di dunia yang hidup di pulau Komodo, Rinca, Flores, Gili Motang, dan Gili Dasami di Nusa Tenggara. Komodo merupakan kadal terbesar di dunia, dengan rata-rata panjang 2-3 m, bobot mencapai 70 Kg. Biawak komodo merupakan spesies yang rentan terhadap kepunahan, Sekitar 4.000-5.000 ekor komodo diperkirakan masih hidup di alam bebas. Karena populasinya yang sangat terbatas dan diperkirakan hanya sejumlah 350 ekor komodo betina saja yang masih produktif dan bisa berkembang biak. Berawal dari ancaman kepunahan ini pemerintah mendirikan Taman Nasional Komodo guna mencegah satwa komodo dari kepunahan.

Pengelasan saintifik
Alam: Haiwan
Filum: Kordata
Subfilum: Vertebrat
Kelas: Sauropsida
Order: Squamata
Famili: Varanidae
Genus: Varanus

Bagaimanapun berdasarkan artikel lain yang dijumpai, biawak hidup tidak merujuk kepada golongan binatang ini. Ini berdasarkan kepada perumpaan Melayu... bagai mendukung biawak hidup atau lidah biawak

Bagai mendukung biawak hidup


“Memikul biawak hidup” adalah satu peribahasa Melayu hasil pengalaman terkumpul nenek moyang kita. Kata-kata hikmat ini adalah ilmu warisan yang disusun dalam lenggok bahasa yang indah, ditinggalkan untuk menjadi pengajaran dan pendidikan turun-temurun.

Peribahasa ini timbul hasil pengalaman dan pemerhatian dalam konteks budaya Melayu. Pasti pernah ada manusia Melayu yang memikul seekor biawak hidup. Semasa memikul biawak itu, manusia Melayu ini mungkin telah dicakar, digigit atau dikencing oleh sang haiwan itu.

Cerita-cerita lisan rakyat Melayu kuno banyak berkisar dengan kisah, tauladan dan metafora binatang. Biawak dalam mitos dan budaya Melayu bukanlah satu binatang yang disukai; tidak seperti kancil yang dianggap bijak bistari.

Biawak juga digunakan dalam satu lagi perumpamaan Melayu: Seperti lidah biawak. Perumpamaan ini juga muncul hasil pengamatan mereka apabila melihat lidah biawak yang bercabang.

Lidah biawak diertikan kepada seseorang yang cakapnya berdolak-dalik dan tidak boleh dipercayai. Malah budaya Melayu begitu allergic (alah) sekali terhadap biawak - hingga dianggap sial dan perlu dibatalkan perjalanan seseorang jika dilintasi oleh seekor biawak.



Agak panjang artikel pasal biawak nie... diharap artikel akan memberi sedikit ilmu kepada anda perihal biawak. tak banyak gambar biawak yang aku jumpa. ada satu kuiz yang mungkin boleh dikongsi bersama dari tuttionplaza..

rujukan

21 Comments:

  1. SiS-lin said...
    ayoyo..geli nye la sis tgk itu biawak,klu gi trengganu kan,dlm perjalanan abg selalu trlanggar itu biawak melintas,klu kwn nye dr sarawak tu,siap brhenti,pastu angkat bwk blk,katenye sedap..buwekkkk
    Joaquin said...
    wa pun geli gak sis...
    tapi nampak cam sedap jer kalu dah jadi satey...
    hahahaha..
    RHEA said...
    macam ni la baru betul JOA D'BIAWAK.. mengkaji dan memelihara dengan sempurna.. :p
    RHEA said...
    semua salah cupin..
    cupin yang introduce kan joa d'biawak ni kat rhea..
    sebelum ni yg rhea tau joa ni joa d'queen.. ekeke..
    cupin001 said...
    huh...!!
    RHEA said...
    erk.. CUPIN???????????????????????

    adehhhh... ampun cupin... sebenarnya semua salah JOA.. hehehe...

    JOA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Joaquin said...
    HAH!!!!
    camne si cupin leh lepas masuk sini...
    semua salah cupin...
    Joaquin said...
    rhea..
    dulu org panggil aku dgn nama iras2 scarlett johansson...
    tapi lain skit bunyinya....
    scarlett JOA HENSEM....
    hehehehe
    RHEA said...
    banyaklah ko punya encem!! banyak cekadak.. banyak pulak biawak kat sini..
    tolongggggggggggggg!!!
    Joaquin said...
    tu orang panggil..
    bukan aku declare sendiri...
    hehehehe...
    rhea jeles..
    CaPiT_kAmIkAzE said...
    menarik post biawak nie...ak nk cri sepasang buat ternakan Mega....blh buat duit nie....kaya den,kaya....lau ak dah kaya...org pertama ak cari penulis blog nie...hahahahaha....belanja makan biawak panggang
    KRiE12 said...
    Eh??? Capit pon dah terlepas kat sinih?? o_O
    RHEA said...
    apasal semua leh terlepas ke sini haa? cari biawak ker? atau kene kejar ngn biawak?
    ekeke.. ^o^
    CaPiT_kAmIkAzE said...
    ak selalu terlepas ke bloger2 yg pelik2 mad...ak tak paham sebenarnya...mcm ner erk...
    Joaquin said...
    aku sumpah korang jadi biawak jadian...
    pling..
    hahahaha
    RHEA said...
    rhea sumpah joa jadi sumpah-sumpit.. adik badik biawak kan tu? ekeke..

    PLINGGGGGGGGGGGGGGGG!!!
    psycho said...
    hahaha..
    biawak-biawak..

    salam singgah.
    Joaquin said...
    salam psycho...
    please jangan terpengaruh dgn fikiran power rangers rhea tu...
    RHEA said...
    power puff girl..
    mcm bunyi curry puff plak..
    karipap inti bewak..
    Anonymous said...
    [url=http://firgonbares.net/][img]http://firgonbares.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
    [b]retail store software, [url=http://firgonbares.net/]microsoft 3d software[/url]
    [url=http://firgonbares.net/][/url] adobe software classes best price for software
    xp software to buy [url=http://firgonbares.net/]teachers discount software[/url] dwvwlop filemaker pro accounting
    [url=http://firgonbares.net/]oem software licenses[/url] popular oem software for
    [url=http://firgonbares.net/]buy photoshop and illustrator[/url] microsoft office 2003 home and student key
    kaspersky 7.0 anti spam failed initialization error [url=http://firgonbares.net/]adobe cs3 photoshop[/b]
    Anonymous said...
    [url=http://sunkomutors.net/][img]http://sunkomutors.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
    [b]windows xp home edition, [url=http://sunkomutors.net/]Acrobat Pro 8 Mac[/url]
    [url=http://sunkomutors.net/][/url] software for offices autocad classes rochester, ny
    adobe trial software [url=http://sunkomutors.net/]software to buy with[/url] gsa schedule filemaker pro
    [url=http://sunkomutors.net/]adobe photoshop cs4[/url] campus software discount
    [url=http://sunkomutors.net/]purchase software license[/url] software reseller list
    canadian educational software [url=http://sunkomutors.net/]software or purchase[/b]

Post a Comment