Sylar Pictures, Images and Photos

Search

Mutiara Kata

Sebuah musibah akan menjadi kenikmatan
jika kita berhasil menyikapinya dengan syukur, sabar dan tawakal
serta mampu mengambil hikmah dari setiap kejadian.

Semakin gemar berdoa untuk kebaikan bagi orang lain, semakin mustajab doa kita.
Saat itu para malaikat turut berdoa untuk kebaikan kita.

Jadikanlah setiap kritik bahkan penghinaan yang kita terima
sebagai jalan untuk memperbaiki diri.

Kebencian Tidak Dapat Dimusnahkan Dengan Kebencian
Melainkan Dengan Kasih Sayang

Kesenangan Hati Dan Ketenteraman Jiwa
Lebih Berharga Dari Pangkat Dan Kekayaan

Usia Tidak Akan Mengampunkan Segala Dosa Yang Dibuat Oleh Kita,
Mintalah Keampunan Dengan Bertaubat

Kesilapan Yang Kita Lakukan Adalah Pelajaran Baru
Untuk Mencapai Kejayaan

Pengukir Batu Nisan

WAH, nampaknya sekarang kau dah pandai berdakwah, Milah," Pak Dupa meluahkan rasa tidak senangnya. Dia berasa kerjanya dalam bangsal usang itu terganggu dengan kehadiran isterinya. Namun tangannya tekun memahat sebuah batu nisan yang separuh siap.

"Bukan berdakwah, bang. Saya cuma mengingatkan. Abang dah tua. Saya tengok sejak kahwin sampai beranak cucu, abang tak henti-henti bekerja. Dari pagi santak senja. Orang lain bekerja juga, tapi taklah...."

"Engkau tak patut cakap begitu, Milah. Kau pun tahu, dengan hasil titik peluh mengukir batu-batu nisan inilah aku dapat membesarkan anak-anak kita. Dapat tanggung makan-minum dan persekolahan mereka. Sampai ada yang berjaya jadi doktor, jurutera dan kerani," potong Pak Dupa sambil membuat sedikit ketukan pada bahagian tepi batu nisan di tangannya.

"Pasal anak-anak kita dah berjayalah, maka saya tak suka abang bekerja teruk-teruk macam dulu. Tiap-tiap bulan anak-anak kita hulur wang. Pemberian mereka lebih daripada cukup untuk buat belanja kita. Abang dah tak ada alasan lagi nak bekerja keras sampai tak hirau soal hidup bermasyarakat, soal amal ibadat dan soal kesihatan diri abang sendiri," Mak Milah tidak mahu mengalah.

Dia berasa lega selepas dapat mencurahkan isi hatinya yang ditanggung sekian lama. "Huh," dengus Pak Dupa sambil menarik wajah mencuka. Dia tidak kisah walau apa pun yang dicakapkan isterinya. Tetapi dia cukup tersinggung apabila soal amal ibadatnya diungkit-ungkit.

Memang dia akui, dalam soal amal ibadat dia amat kurang. Hendak dikatakan hatinya tertutup daripada mengingati Tuhan, tidak juga. Kerjaya mengukir batu-batu nisan itu cukup menginsafkannya mengenai kehidupan dan kematian yang boleh terjadi bila-bila masa. Cuma tempahan terlalu banyak menyebabkan dirinya terpaksa bekerja keras dan berasakan hari siangnya terlalu pendek.

"Saya bukan nak menyakitkan hati abang. Abang usah salah faham pula. Saya tengok abang kerja tak henti-henti kecuali waktu makan dan minum saja. Sejak saya kahwin dengan abang, tak pernah pun saya lihat solat lima waktu abang penuh."

"Kau tak nampakkah aku sembahyang Subuh tiap-tiap hari?" Pak Dupa bersuara tinggi sambil meletakkan batu nisan di tangannya ke tepi dinding. Dia menentang wajah isterinya tepat-tepat.

Mak Milah tidak gentar sedikit pun dengan tikaman mata suaminya yang tajam itu. Dia sudah bertekad untuk membetulkan jadual kehidupan Pak Dupa yang sentiasa sibuk dengan kerja di bangsal usang itu.

"Tentang sembahyang Subuh tu saya tak nafikanlah. Memang saya nampak. Dan saya bersyukur kerana abang tak tinggal sembahyang Subuh, walaupun waktu Subuhlah kita paling liat nak bangun. Tapi yang saya risaukan sembahyang yang lain-lain tu. Lepas Subuh, belum celik matahari abang dah ke bangsal ini mengukir batu nisan. Abang kerja tak henti-henti kecuali waktu makan tengah hari. Tak sempat pun sembahyang Zuhur, abang masuk semula ke bangsal dan bekerja hingga santak Maghrib. Asar lepas, Maghrib pun dah penghujung. Malam, awal-awal lagi belum pecah mata belalang, abang dah berdengkur keletihan. Isyak pun hanyut. Hei, abang tak tahukah bahawa agama kita mewajibkan penganutnya bersembahyang lima waktu sehari, bukan sembahyang Subuh saja? Mak Milah melepaskan rasa geram yang sekian lama bertakung di tasik sukmanya.

"Huh," dengus Pak Dupa sekali lagi. Sepantas kilat tangannya mencapai kotak rokok dari kocek kemeja T lusuh yang dipakainya. Sekejap saja sebatang rokok sudah berapi di bibir. Dia menyedut rokok itu dalam-dalam, kemudian melepaskan asapnya dengan kasar. Asap itu bergumpal ke udara dan menerpa pada Mak Milah hingga membuat isterinya terpaksa menepis-nepis dengan tangan.

"Abang ingatlah sedikit pasal mati. Kita hidup di atas muka bumi ciptaan Allah ini hanya sementara. Tak ada sesiapa yang boleh menongkat langit. Entah esok, entah lusa, kita pejam mata. Cukupkah bekalan yang hendak kita bawa ke alam barzah?"

"Ah, bukankah aku masih muda?" Tiba-tiba Pak Dupa mendapat sekelumit idea untuk mempermainkan isterinya. Harapannya agar isterinya meradang lalu bertindak meninggalkannya.

Dia tersenyum sambil melempar jelingan pada Mak Milah.

"Hah, masih muda? Abang tahu berapa umur abang sekarang?" Sergah Mak Milah. Hatinya berbara dan tidak tergoda sedikit pun dengan gurauan Pak Dupa.

"Empat puluh lima," balas Pak Dupa spontan sambil mengukir senyuman nipis yang sengaja dibuat-buat.

"Abang dah buang tabiat agaknya. Abang ingat saya ni budak-budak boleh abang geromal. Umur abang dah enam puluh lima masuk bulan Safar ni. Matahari dah senja. Kalau ikut umur Rasulullah, abang dah kira cukup beruntung. Tuhan dah pinjamkan lima tahun."

"Tapi aku rasa baru empat puluh lima. Kalau nak kahwin dua tiga lagi pun rasa-rasanya aku berupaya," sambut Pak Dupa sambil meledakkan ketawanya hingga menyebabkan Mak Milah semakin meradang.

"Gatal!" Gerutu Mak Milah dengan nada geram.

"Kau tahu, Milah. Tua atau muda seseorang itu bukan diukur pada umur. Tapi ikut rasa. Kalau kita rasa tua, tualah diri kita. Kalau kita rasa muda, mudalah diri kita," Pak Dupa tersengih-sengih menampakkan dua batang gigi hadapannya yang masih ada.

"Baiklah, katakan umur abang baru empat puluh lima. Tapi abang mesti ingat satu perkara."

"Eh, perkara apa pula?"

"Dalam Islam, masuk umur empat puluh, sudah kena ubah perangai. Dah kena taubat atas segala dosa yang lalu. Dah kena selalu duduk atas tikar sembahyang. Dah kena istighfar dan ingat mati. Ini abang tidak, berangan nak berbini lagi pula."

"Eh , engkau ingat aku tak ingat matikah? Kau tak nampakkah dah berapa banyak batu nisan yang aku buat? Hah, sebanyak itulah aku ingat pada mati."

"Itu saya tak tahulah. Saya tak dapat baca hati abang. Tapi abang masjid pun tak jenguk. Kenduri kahwin dalam kampung ini pun abang pergi makan saja. Lepas makan, abang terus angkat punggung. Cepat-cepat balik masuk ke dalam bangsal, hadap batu nisan."

"Tempahan banyak, Milah. Engkau bukan tak tahu zaman sekarang. Nak mati mudah sangat. Nyawa manusia macam keropok. Orang sakit macam-macam. Tengah gelak ketawa pun boleh tumbang. Yang sihat dan muda belia pun boleh mati mengejut di jalan raya."

"Jadi?"

"Jadi, ramai yang datang bertumpu-tumpu tempah batu nisan. Sampai tak menang tangan aku nak siapkan."

"Kalau dah banyak sangat tempahan, abang tolak sajalah."

"His, apalah bodohnya engkau ni Milah. Kalau aku tolak, rosaklah perniagaan kita. Lagi pun, tak baik hampakan orang. Engkau tahu, amal ibadat bukan bergantung pada sembahyang puasa saja. Buang duri tengah jalan tempat orang lalu-lalang pun dapat pahala juga," Pak Dupa tidak mahu mengalah. Dia merenung tepat ke dalam mata isterinya.

"Abang tu ke mana pun tak bergerak, nak jumpa duri tengah jalan macam mana?"

"Hah, itulah engkau. Aku ingatkan tadi pandai sangat. Lagak macam ustazah. Rupanya bengap. Itu contoh saja. Maksud aku, kerja macam aku ini pun ada ganjaran pahala daripada Tuhan. Yang penting, niat kita baik dan hati kita ikhlas. Tuhan Maha Adil dan Maha Pengasih, tahu?"

"Tak guna bercakap dengan abang ni. Buang masa saya saja. Baiklah, saya tak akan ingatkan abang lagi. Terpulanglah pada abang, nak sembahyangkah, nak pergi masjidkah, nak berulit dengan batu-batu nisan abang itukah, itu abang punya fasal." Dengan nada kecewa, Mak Milah bingkas bangun mengatur langkah meninggalkan bangsal tua itu. Langkahnya kasar dan cepat membayangkan perasaannya yang masih terbakar.

Pak Dupa tersenyum puas. Dadanya lapang. Dia berasa menang dalam perdebatan itu. Dia menyandarkan tubuhnya yang kurus melidi ke dinding bangsal. Kedua-dua tangannya diletakkan di belakang kepala.

Ah, aku bukan tak ingat semua itu. Kata-kata serta nasihat isteriku memang betul. Memang tepat. Tetapi kerja mengukir ini sudah sebati dengan diriku. Aku tak dapat memisahkannya daripada hidupku.

Aku melakukannya demi minatku yang mendalam. Bukan sangat kerana wang sebagaimana waktu anak-anak masih kecil. InsyaAllah, dalam sedikit masa lagi aku akan berubah sama sekali serta menjadi seorang manusia baru - bisik hati Pak Dupa. Fikirannya melamun mengimbau pelbagai peristiwa lalu.

"Encik Fadil hendak tempah berapa banyak?" Soal Pak Dupa pada lelaki separuh umur yang mengunjunginya bulan lepas. Wajah lelaki itu berbalut kedukaan lantaran ia masih merayap dalam seluruh urat sarafnya.

"Tiga buah."

"Tiga?"

"Ya, tiga. Satu untuk Allahyarham isteri saya, satu untuk Allahyarham ibu mentua saya dan satu lagi untuk Allahyarham anak saya."

"Er..." Pak Dupa ingin mengemukakan pertanyaan selanjutnya tetapi tidak jadi.

"Mereka terkorban dalam kemalangan jalan raya, kira-kira sebulan lalu," lelaki itu menjelaskan seolah-olah membaca tanda tanya yang tersembunyi di lubuk hati pengukir batu nisan itu. Wajahnya masih muram kerana kesedihan yang masih merantai diri.

Pak Dupa tidak mengulas kata-kata lelaki itu. Begitulah sifatnya sejak dulu. Amat jarang mengulas sebab kematian ahli keluarga orang yang datang menempah batu nisan dengannya itu. Dia bimbang kalau-kalau ulasannya itu terkasar kata, tidak disenangi pelanggan. Dia tidak mahu melukai hati sesiapa.

"Er, sebenarnya..."

"Sebenarnya apa, Pak Dupa?" Encik Fadil memotong.

"Sebenarnya, saya bercadang hendak menutup perniagaan ini. Anak-anak saya tiada seorang pun yang berminat menyambung warisan. Lagi pun, semuanya dah makan gaji dengan kerajaan. Saya rasa tak mahu terima sebarang tempahan lagi," nadanya perlahan tetapi tenang.

"Tapi saya amat perlukan pertolongan Pak Dupa. Kalau Pak Dupa nak tutup pun, siapkanlah tempahan saya dulu. Kalau Pak Dupa nak kenakan harga lebih pun saya tak kisah," lelaki itu merayu penuh harapan.

"Soal bayaran tu saya tak berkira sangat Encik Fadil. Masalahnya, saya ni dah tua. Kudrat dah kurang. Mata pun dah semakin rabun. Lagi pun, saya nak tumpukan pada amal ibadat pula. Maklumlah, matahari dah senja, kata orang. Manalah tahu, esok lusa dijemput kembali oleh Yang Maha Berkuasa."

"Tolonglah Pak Dupa. Saya bukan tak mahu pergi tempah tempat lain. Tetapi di kawasan kita ini, Pak Dupa seorang saja yang menjalankan perniagaan membuat batu nisan. Jadikanlah tempah saya ini sebagai yang terakhir sebelum Pak Dupa bersara," Encik Fadil terus menghulur rayuan.

Pak Dupa menarik nafasnya dalam-dalam. Ada buih-buih simpati yang mengalir dalam dirinya. Dia membisu beberapa ketika melayani fikirannya yang bekerja keras membuat pertimbangan.

Akhirnya dia berkata: "Baiklah, saya terima tempahan Encik Fadil. Saya anggap tempahan ini sebagai yang terakhir. Lepas itu, saya ingin mengukir sebuah batu nisan bagi kegunaan diri saya sendiri. Saya tak mahu nanti seorang pengukir batu nisan tidak ada batu nisannya sendiri untuk dijadikan tanda di atas pusaranya. Saya tak mahu ia menjadi bahan ketawa orang lain pula."

Tiba-tiba azan maghrib dari surau hujung kampung mengusap kedamaian senja sekali gus memancung lamunan Pak Dupa. Dia segera bangkit. Tiba-tiba dia teringat sesuatu lalu tangannya segera mengangkat batu nisan yang separuh siap yang tersandar pada dinding.

Milah tak tahu batu nisan ini adalah ukiranku yang terakhir. Dalam beberapa hari lagi siaplah. Selepas siap nanti aku akan tutup bangsal ini. Aku ingin segera kembali mengingati Tuhan. Aku ingin membuat sebanyak-banyak amal ibadat bagi bekalan ke akhirat. Maut boleh datang bila-bila masa. Tak mungkin dapat diperlambat atau dipercepatkan walaupun sedetik... hati Pak Dupa berbisik sambil dia menyandarkan semula batu nisan itu ke dinding.

Beberapa detik kemudian, Pak Dupa melangkah ke luar. Tetapi sewaktu dia hendak menutup pintu bangsalnya, tiba-tiba dia kembali teringat sesuatu. Dia segera menjengok ke dalam. Pandangan matanya hinggap pada sebuah batu nisan separuh siap yang tersandar di dinding dan bakal menjadi tanda atas kuburnya nanti.

Hatinya berbisik sekali lagi. "Batu nisan ini yang tercantik yang pernah aku ukir dalam hidupku. Aku akan siapkan secepat mungkin."

Esoknya, fajar subuh menjilat kaki langit dengan kilauan warna yang sungguh mengasyikkan. Angin dingin berhembus perlahan-lahan dan mencuri masuk menerusi rekahan dinding kamar Pak Dupa. Kokok ayam bersahut-sahutan memecah keheningan kampung yang dibungkus kedinginan. Namun tubuh Pak Dupa tetap terbujur di atas tilamnya. Matanya tertutup rapat. Manakala di dalam bangsal buruk di belakang rumahnya, sebuah batu nisan yang separuh siap masih tersandar pada dinding.


Penulis asal tidak diketahui. Harap maklum...

Perangkap Tikus

Sepasang suami dan isteri petani pulang kerumah setelah berbelanja. Ketika mereka membuka barang belanjaan, seekor tikus memperhatikan gelagat sambil menggumam “hmmm…makanan apa lagi yang dibawa mereka dari pasar??”

Ternyata yang dibeli oleh petani hari adalah perangkap tikus.
Sang tikus naik panik bukan kepalang.

Ia bergegas lari ke sarang dan bertempik, ” Ada perangkap tikus di rumah….di rumah sekarang ada perangkap tikus….”

Ia pun mengadu kepada ayam dan berteriak, ” Ada perangkap tikus !”
Sang Ayam berkata, ” Tuan Tikus ! Aku turut bersedih tapi ia tak ada kena-mengena dengan aku.”

Sang Tikus lalu pergi menemui seekor Kambing sambil berteriak seperti tadi.
Sang Kambing pun jawab selamba, “Aku pun turut bersimpati…tapi tidak ada yang boleh aku buat. Lagi pun tak tak ada kena-mengena dengan aku. “

Tikus lalu menemui Lembu. Ia mendapat jawaban sama. ” Maafkan aku. Tapi perangkap tikus tidak berbahaya buat aku sama sekali. Takkanlah sebesar aku ni boleh masuk perangkap tikus. “

Dengan rasa kecewa ia pun berlari ke hutan menemui Ular. Sang ular berkata “ Eleh engkau ni…Perangkap Tikus yang sekecil tak kan la nak membahayakan aku.”

Akhirnya Sang Tikus kembali kerumah dengan pasrah kerana mengetahui ia akan menghadapi bahaya seorang diri.

Suatu malam, pemilik rumah terbangun mendengar suara berdetak perangkap tikusnya berbunyi menandakan umpan dah mengena. Ketika melihat perangkap tikusnya, ternyata seekor ular berbisa yang jadi mangsa. Ekor ular yang terperangkap membuat ular semakin ganas dan menyerang isteri pemilik rumah.

Walaupun si Suami sempat membunuh ular berbisa tersebut, isterinya tidak sempat diselamatkan. Si suami pun membawa isterinya ke hospital. Beberapa hari kemudian
isterinya sudah boleh pulang namun tetap sahaja demam.

Isterinya lalu minta dibuatkan sup cakar ayam oleh suaminya kerana percaya sup cakar ayam boleh mengurangkan demam. Tanpa berfikir panjang si Suami pun dengan segera menyembelih ayamnya untuk dapat cakar buat sup.

Beberapa hari kemudian sakitnya tidak kunjung reda. Seorang teman menyarankan untuk makan hati kambing. Ia lalu menyembelih kambingnya untuk mengambil hatinya.Masih juga isterinya tidak sembuh-sembuh dan akhirnya meninggal dunia. Inna lillahi wa inna ilaihi raji’un.

Banyak sungguh orang datang melawat jenazahnya. Kerana rasa sayang suami pada isterinya, tak sampai hati pula dia melihat orang ramai tak dijamu apa-apa. Tanpa berfikir panjang dia pun menyembelih lembu peliharaannya itu untuk diberi makan orang-orang yang ziarah.

Dari kejauhan…Sang Tikus menatap dengan penuh kesedihan. Beberapa hari kemudian ia melihat Perangkap Tikus tersebut sudah tidak digunakan lagi.



Moral: Apabila sahabat dalam kesusahan, bantulah dia.

Kes Hutan Terbakar

Seorang pembesar negara meninjau kawasan kebakaran hutan yang cukup luas sehingga menimbulkan kerugian yang agak besar. Pembesar negara tersebut bertanya kepada salah seorang pegawainya yang berada berhampiran.

"Apa yang menyebabkan kebakaran hutan ini hingga begitu luas sekali?"

Api, Tuan!. Sahut pegawai dengan pantas dan yakin.

Terdapat pelbagai cara untuk menguji keunikan tubuh badan kita, diantara
keunikan itu sudah tentulah otak manusia.. dibawah ini ada ujian yang
menarik untuk dicuba bersama.....


Ini adalah ujian masa yang ringkas, cuma lakukan dan jangan cuba menipu
diri anda sendiri


Kira jumlah huruf F's dalam perenggan dibawah dalam masa 15 saat:


FINISHED FILES ARE THE
RESULT OF YEARS OF SCIENTIFIC
STUDY COMBINED WITH THE
EXPERIENCE OF YEARS


dah selesai?


Scroll kebawah hanya apabila anda telah selesai mengira!






































OK?


berapa banyak?


tiga? (anda tentunya seorang lelaki!!!)


baca sekali lagi!


FINISHED FILES ARE THE
RESULT OF YEARS OF SCIENTIFIC
STUDY COMBINED WITH THE
EXPERIENCE OF YEARS


Salah, sebenarnya terdapat 6, kira semula..

Sebab berlakunya perkara tersebut diterangkan dibawah
ini...


otak LELAKI tidak memproses perkataan "OF".

Keajaiban kejadian atau silap mata?

Sesiapa yang dapat megira kesemua 6 F's pada permulaan
ujian memiliki otak
PEREMPUAN


huh... betul ke artikel nie?
memang dah ditakdirkan kiraan aku 3 jer...
macam logik je..

Petua

Perkara-perkara yang membuat kita hilang ingatan dan tumpul minda

Kurangkan makan bawang besar
Kurangkan makan berempah
Kurangkan makan ketumbar kering
Kurangkan menonton hiburan
Kurangkan membaca majalah hiburan
Kurangkan ketawa yang panjang atau terbahak-bahak
Kurangkan minuman air batu,air dalam tin(100 plus dan lain2)
Kurangkan makan organ dalaman ayam terutamanya kanak2

Jangan makan kepala ikan
Jangan minum air yang ada semut
Jangan tidur selepas subuh
Jangan tidur selepas asar
Jangan tidur selepas makan

Jangan makan terlalu kenyang
Jangan makan berat selepas jam 9.00 malam
Jangan menyapu rumah pada waktu malam
Jangan makan yang masam-masam berlebihan
Jangan dicampur makan laut dan darat dalam satu hidangan
Jangan minum susu selepas memakan daging/ayam


Perkara-perkara yang perlu diamalkan

Selalu makan buah manisan seperti kurma dan lain2
Selalu makan makanan yang panas2
Selalu memakan kekacang seperti kacang soya @ badam dan lain2
Selalu minum air masak
Selalu makan ulam2
Selalu mengamalkan pandangan hijau
Selalu bersenam
Selau menggunakan imajenasi otak

Banyakkan memakan makanan berasaskan gandum/soya
kerana hanya kawasan seperti ini sahaja yang mempunyai % yang cukup untuk
kegunaan kita seharian berbanding dalam bangunan batu ianya terlalu sedikit.

Jangan ego
Jangan dengki pada orang lain
Jangan makan dari sumber yang tidak halal
Jangan memberi anak makan makanan dari sumber yang tidak halal
Jangan makan makanan yang ada pewarna
Jangan makan makanan yang ada pengawet
Jangan mengunakan minyak masak lebih dari 2 kali
Jangan mandi selepas 9..00malam

Batik

Asal usul batik masih menjadi tanda tanya sehingga ke hari ini. Ada pendapat yang mengatakan batik berasal dari India dan ada pula mengatakan ia dari Parsi. Pakar arkeologi pula pernah menjumpai cebisan kain berupa batik di Mesir menghiasi pakaian mereka dengan teknik menyerupai batik pada tahun 70 masehi lagi.

Namun para pengkaji mempercayai ia berasal dari kepulauan Melayu dan bahawa terdapat pemikiran di antara Asia Tenggara dan India pada zaman dahulu yang membawa batik menjelajah ke benua lain. Terdapat juga kemungkinan bahawa batik tiba di Mesir dari kepulauan Melayu melalui India memandangkan seni mengecap lilin ke atas kain kain adalah seni warisan Melayu berdasarkan rumusan pengkajian sejarahwan Winstedt dan Skeat.

Seni begini tidak pernah terdapat dalam tradisi budaya India.Teori ini diperkuatkan dengan perkataan batik itu sendiri berunsurkan Melayu dan Jawa iaitu titik dan amba (tulis).

Pendapat mengenai asal-usul batik bukan sahaja berdasarkan nama tetapi juga berdasarkan kepelbagaian teknik. Batik Pelagi misalnya, menggunakan teknik ikat celup dikenali di Malaysia dan di Indonesia sebagai pelangi atau titik yang mengambil kira kepelbagaian warna pelangi.

Definisi batik dipercayai berasal daripada Indonesia yang mana diambil daripada perkataan Melayu untuk titik dan Jawa 'mba' ertinya menulis. Oleh itu batik bererti menulis titik-titik yang dimaksudkan di sini sama ada berupa titik-titik dalam ertikata sebenar atau berupa bunga-bunga dan lain-lain motif kecil di atas permukaan kain. Kemudian, teknik untuk mewujudkan motif-motif itu bergantung pada zaman dan ruang.

Perusahaan batik di Malaysia dikategorikan kepada beberapa jenis iaitu Batik Blok, Batik Tulis, Batik Skrin serta Batik Pewarnaan Asli, dan setiap satunya mempunyai keistimewaan dan keunikan yang tersendiri. Melihatkan kepada ciri-ciri versatile pada tekstil ini, batik ditampilkan dalam pelbagai guna seperti fesyen tradisional dan kontemporari mahupun aksesori tambahan serta hiasan dalaman. Batik melihatkan kelainan mengikut pilihan kain yang digunakan seperti kain kapas, kain sutera, campuran kain sutera dan kain kapas, kain rayon, kain voile, kain organza mahupun kain chiffon. Kehalusan jahitan sulaman serta jahitan manik yang disuaipadankan pada batik menyerlahkan lagi keanggunan pemakai.


2. JENIS-JENIS BATIK

Batik adalah seni kraf tekstil tradisi Melayu yang masih unggul hingga ke saat ini, dan ianya berpotensi menembusi pasaran antarabangsa. Corak dan kombinasi warnanya yang tidak lekang dek peredaran fesyen antarabangsa tanpa meninggalkan ciri tradisi tetap menjadi pilihan.
Terdapat beberapa teknik menghasilkan batik. Antara teknik utama ialah Batik Blok, Batik Tulis, Batik Skrin dan Batik Perwarnaan Asli.

2.1 BATIK BLOK

Batik Blok dikenali juga sebagai Batik Terap atau Batik Pukul merupakan salah satu daripada seni kraf buatan tangan tradisional yang terkenal di Malaysia.Ia dihasilkan melalui proses penerapan lilin dan penerapan warna. Sejarah perkembangan batik di Malaysia dipercayai bermula pada abad ke-15 Masihi dan ianya terus berkembang terutama selepas tamat Perang Dunia Kedua.

Pengusaha batik di Kelantan dan Terengganu merupakan perintis kepada perkembangan batik di negara ini. Hasil hasil batik tempatan tinggi mutu ciptaan dan rekacoraknya dan ianya melambangkan kerja tangan masyarakat tempatan.

Di Malaysia, teknik terawal yang diperkenalkan ialah Batik Blok. Proses awal dalam perkembangan membuat Batik Blok adalah menggunakan ukiran sarang acuan kayu dengan menerap sejenis pewarna hitam dan teknik awal ini dikenali sebagai 'terap hitam'.Pada tahun 1930 an, penggunaan lilin dalam proses penerapan mula diperkenalkan oleh pembuat batik di pantai Timur. Sejajar dengan itu, acuan yang diperbuat daripada kepingan keluli mula digantikan dengan acuan kayu sebelumnya.

Corak-corak acuan ini lebih kemas dan halus buatannya.Acuan khas disediakan untuk menerap lilin pada sarung di bahagian kepala kain, kapit kain, badan kain dan kaki kain.

Batik Blok adalah adaptasi daripada unsur alam semulajadi. Kebanyakannya berdasarkan kepada flora dan fauna. Corak flora dipilih daripada bahagian-bahagian tumbuhan yang ditiru berasaskan bentuk bunga. Gubahan motif dan corak direka secara realistik, abstrak dan stilisasi dalam bentuk geometrik atau organik.

Antara motif flora yang digunakan untuk mencorak batik ialah pucuk rebung, pohon ara, bunga tampuk manggis, bunga mangga, bunga cempaka, bunga buluh, bunga maman, bunga kerak nasi, bunga berbaling, bunga raya, daun keladi, bunga kenaga dan beberapa lain lagi. Manakala bagi motif fauna yang popular ialah seperti jaring ikan dan ayam.

2.2 BATIK TULIS

Pengeluaran komersil Batik Tulis di Malaysia hanya bermula sekitar tahun 1960 an dan memuncak pada awal tahun 1990 an. Pengeluarannya tidak lagi tertumpu kepada Kelantan dan Terengganu, malah telah berkembang ke bandar-bandar seperti Kuala Lumpur, Johor Bahru, Pulau Pinang, Melaka, Pekan di Pahang dan Sabah.

Batik Tulis dipercayai warisan dari batik Kraton, Jawa. Sungguhpun dihasilkan menggunakan kaedah yang sama iaitu lakaran canting, wujud perbezaan dari segi ciri-ciri rekaan malah juga estetik dan teknik pengeluran antara kedua-duanya.

Batik Tulis juga dikenali sebagai Batik Canting. Ianya diperbuat daripada pelbagai jenis kain termasuk kapas, rayon, voile dan sutera. Ragam hiasnya terdiri daripada motif tumbuh-tumbuhan serta corak geomatrik. Reka coraknya juga mempunyai pelbagai susunan mengikut permintaan semasa.

Pengeluaran Batik Tulis dibuat dengan menggunakan canting. Canting merupakan bekas tembaga kecil bagi menakung lilin cair yang panas didalamnya serta mempunyai saluran kecil yang dapat mengeluarkan lilin cair. Ia mempunyai pemegang supaya mudah digunakan. Canting disikan dengan lilin panas dan dilukiskan melalui hujung saluran canting ke atas kain yang telah diregangkan di atas pemidang mengikut rekacorak yang dikehendaki. Kain yang telah dicanting diwarnakan, dikeringkan, dimatikan warna dan direbus bagi mengeluarkan lilin sebelum dikeringkan sekali lagi.

Terdapat lima jenis canting iaitu canting burung, canting kasut, canting periuk, canting bola dan canting pelbagai mata.

Pengenalan teknologi dalam pengeluaran Batik Tulis ialah I.C.A.T.S. Ia merupakan nama singkatan dari Sistem Tjanting Bersepadu Berbantukan Komputer - Integrated Computer Aided Tjanting System. Ia satu sistem peralatan yang menjalankan proses tjanting secara automatik. I.C.A.T.S terbahagi kepada dua sistem komputer iaitu Sistem Komputer Rekaan dan Sistem Komputer Kawalan I.C.A.T.S.

Ia membolehkan lukisan bebas digunakan, yakni sesuai untuk mereka corak-corak seperti bunga, daun dan sebagainya. Lukisan dan simbol boleh dilukis dan disimpan di dalam komputer untuk tujuan membangunkan satu khazanah corak-corak.

Antara ciri-ciri yang terdapat pada perisian ini adalah kemudahan potong dan tampal sesuatu corak yang sedang dibuat.


2.3 BATIK SKRIN

Batik Skrin dibuat dengan mengunakan blok skrin. Blok skrin disediakan berasaskan rekacorak yang dikehendaki. Bilangan blok yang disediakan bergantung kepada bilangan warna kain yang dikehendaki di mana setiap blok skrin boleh dicetak satu warna.

Di dalam proses penyediaan blok skrin secara manual, rekaan diambil gambar,filem dicuci, dibuat pengasiangan warna dengan memotong dan menampalkan filem di atas plastik.

Ia seterusnya didedahkan kepada cahaya di atas kain sutera saring yang diregangkan di atas bingkai dan telah disapukan dengan photo emulsion di atasnya.

Kemudian blok skrin itu dibersihkan bagi menghasilkan rekaan di atasnya. Blok skrin yang telah disediakan, digunakan untuk mencetak kain dengan pewarna yang dikehendaki di atas meja skrin. Kain yang telah dicetak dikeringkan dan dimatikan warnanya sebelum dibasuh dan akhirnya dikeringkan semula. Percetakan kain boleh diulang beberapa kali bergantung kepada bilangan warna yang dikehendaki.

Satu pendekatan baru yang berkonsep teknologi maklumat yang dirancang oleh Kraftangan Malaysia, khasnya di Kraftangan Malaysia Cawangan di Kelantan dengan memperkenalkan System Atex Design iaitu proses perisian menghasilkan rekacorak batik secara pengendalian komputer yang dijangka akan mempercepat proses pengeluaran dan menjimatkan kos dalam jangka masa panjang.

Kelebihan proses Atex Design berbanding proses rekaan skrin secara manual. Cara ini dapat menghasilkan rekaan dengan baik dan cepat. Proses grafik juga dapat dilakukan dengan cepat dan mudah.

2.4 BATIK PEWARNAAN ASLI

Pengenalan semula penggunaan warna asli daripada tumbuh-tumbuhan tempatan merupakan satu alternatif dan berkonsep mesra alam.Pengembalian semula kaedah ini wujud atas kesedaran masyarakat tempatan tentang budaya sihat dan mesra alam.

Batik Pewarnaan Asli turut mengaplikasikan pelbagai teknik untuk menghasilkan kreativiti batik yang berlainan ragam iaitu kombinasi teknik ikat iaitu gabungan tie and dye dengan blok dan batik lukis & tie and dye dengan skrin.


3. PENJAGAAN BATIK

Batik memerlukan penjagaan yang mudah. Kaedahnya, bagi cucian pertama batik,adalah digalakkan supaya digunakan cara cucian kering (dryclean) dengan kos kurang RM10 bagi sepasang baju. Tujuannya ialah untuk menjaga kilatan pada batik. Pilihan lain, batik boleh dicuci terus tetapi cucilah berasingan dengan cucian yang lain dan hendaklah dijemur di tempat redup dan tidak terdedah kepada matahari bagi menjaga ketahanan batik.

Manakala untuk memudahkan batik digosok, penggunaan semburan pelembut pada batik adalah baik untuk diamalkan.


4. SERAMAI 320 USAHAWAN BATIK BERDAFTAR DENGAN KRAFTANGAN MALAYSIA

Di Malaysia terdapat seramai 320 usahawan batik yang berdaftar dengan Kraftangan Malaysia yang bergiat aktif dalam pengeluaran batik. Secara keseluruhannya, Negeri Kelantan dan Terengganu adalah antara negeri yang mempunyai jumlah pengusaha tertinggi dalam pengeluaran batik. Namun begitu,perusahaan batik turut juga berkembang di setiap negeri di Semenanjung juga di Sabah.

Sumber : Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia

Satu kilatan petir menghasilkan elektrik lebih besar daripada apa yang dihasilkan oleh Amerika Syarikat. Pada malam hari, ketika hujan lebat, langit tiba-tiba menyala, tidak lama kemudian disusul oleh suara menggegar. Tahukah anda bagaimanakah petir yang menerangi langit itu muncul? Dan tahukah anda berapa banyak cahaya yang dipancarkannya? Atau berapa besar kepanasan yang dilepaskannya?

Satu kilatan petir adalah cahaya terang yang terbentuk sewaktu pelepasan elektrik di atmosfera ketika hujan ribut. Petir boleh berlaku ketika tegangan elektrik pada dua titik terpisah di atmosfera – dalam satu awan, atau antara awan dan permukaan tanah, atau antara dua permukaan tanah – mencapai tingkat tinggi.

Satu sambaran petir rata-rata memiliki tenaga yang boleh menyalakan sebuah lampu 100 watt selama lebih daripada tiga bulan. Satu sambaran kilat rata-rata mengandungi kekuatan elektrik sebesar 20,000 amp. Kilat bergerak dengan kecepatan 150,000 km/saat, atau separuh kecepatan cahaya, dan 100,000 kali ganda lebih cepat daripada suara.

Kilat petir terjadi dalam bentuk setidak-tidaknya dua sambaran. Pada sambaran pertama, muatan negatif (-) mengalir dari awan ke permukaan tanah. Ini bukanlah kilatan yang sangat terang. Sejumlah kilat bercabang biasanya dapat dilihat menyebar keluar dari jalur kilat utama. Ketika sambaran pertama ini mencapai permukaan tanah, sebuah muatan bertentangan terbentuk pada titik yang akan disambarnya dan arus kilat kedua yang bermuatan positif terbentuk dari dalam jalur kilat utama tersebut, terus menuju ke awan.

Dua kilat tersebut biasanya ´bertemu´ sekitar 50 meter di atas permukaan tanah. Arus pendek terbentuk di titik pertemuan antara awan dan permukaan tanah tersebut, dan hasilnya sebuah arus elektrik yang sangat kuat dan terang mengalir dari dalam jalur kilat utama itu menuju awan. Perbezaan tegangan pada aliran elektrik antara awan dan permukaan tanah ini melebihi beberapa juta volt.

Tenaga yang dilepaskan oleh satu sambaran petir lebih besar daripada yang dihasilkan oleh seluruh pusat penjana tenaga elektrik di Amerika Syarikat. Suhu pada jalur di mana petir terbentuk boleh mencapai 10,000 darjah Celcius. Suhu di dalam tanur untuk melebur besi adalah antara 1,050 dan 1,100 darjah Celcius. Panas yang dihasilkan oleh sambaran petir terkecil boleh mencapai 10 kali ganda. Panas yang luar biasa ini bererti bahawa petir boleh dengan mudah membakar dan menghancurkan seluruh unsur yang ada di muka bumi.

Perbandingan lainnya, suhu permukaan matahari tingginya 700,000 darjah Celcius. Dengan kata lain, suhu petir adalah 1/70 dari suhu permukaan matahari. Cahaya yang dikeluarkan oleh petir lebih terang daripada cahaya 10 juta ´bulb´ lampu pijar berdaya 100 watt. Sebagai perbandingan, satu kilatan petir menyinari sekelilinginya secara lebih terang dibandingkan ketika satu lampu pijar dinyalakan di setiap rumah di Istanbul. Allah s.w.t mengarahkan perhatian pada kilauan luar biasa dari petir ini di dalam al-Quran, “... Kilauan kilat awan itu hampir-hampir menghilangkan penglihatan.” (An- Nur :43)

Kilatan yang terbentuk, turun amat cepat ke bumi dengan kecepatan 96,000 km/jam. Sambaran pertama mencapai titik pertemuan atau permukaan bumi dalam waktu 20 milisaat, dan sambaran dengan arah bertentangan menuju ke awan dalam tempoh 70 mikrosaat. Secara keseluruhan petir berlangsung dalam waktu hingga setengah detik (saat). Suara guruh yang mengekorinya disebabkan oleh pemanasan mendadak dari udara di sekitar jalur petir.

Akibatnya, udara tersebut bergerak dengan kecepatan melebihi kecepatan suara, meskipun gelombang kejutannya kembali ke gelombang suara normal dalam rentang beberapa meter. Gelombang suara terbentuk mengikuti udara atmosfera dan bentuk permukaan selepasnya. Itulah alasan terjadinya guruh dan petir yang sambar-menyambar.

Ketika kita merenungi semua perihal petir ini, kita dapat memahami bahawa peristiwa atau kejadian di alam ini adalah sesuatu yang menakjubkan. Bagaimana sebuah kekuatan luar biasa seperti itu muncul dari partikel bermuatan positif dan negatif, yang tidak kelihatan oleh mata, menunjukkan bahawa petir diciptakan dengan sengaja. Lebih jauh lagi, kenyataan bahawa molekul-molekul nitrogen, yang sangat penting untuk tumbuhan, muncul daripada kekuatan ini, sekali lagi membuktikan bahawa petir diciptakan dengan kearifan yang khusus.

Allah s.w.t secara khusus menarik perhatian kita pada petir ini di dalam al-Quran. Maksud daripada surah ar-Raa´d, salah satu surah di dalam al-Quran, sesungguhnya ia adalah ´guruh.´ Di dalam ayat-ayat tentang petir, Allah s.w.t berfirman yang bermaksud bahawa Dia menghadirkan petir kepada manusia sebagai sumber rasa takut dan harapan.

Allah s.w.t juga berfirman bahawa guruh yang muncul ketika petir menyambar bertasbih memuji-Nya. Allah telah menciptakan sejumlah tanda-tanda bagi kita pada petir. Kita wajib berfikir dan bersyukur bahawa guruh, yang mungkin belum pernah difikirkan oleh kebanyakan orang seteliti ini dan yang menimbulkan perasaan takut dan pengharapan dalam diri manusia, adalah sebuah sarana yang dengannya rasa takut kepada Allah s.w.t semakin bertambah dan yang dikirim oleh-Nya untuk tujuan tertentu sebagaimana yang Dia kehendaki.

Artikel asal oleh Yadim

Pendayung Sampan

Suatu hari, seorang Professor yang sedang membuat kajian tentang lautan menumpang sebuah sampan. Pendayung sampan itu seorang tua yang begitu pendiam. Professor memang mencari pendayung sampan yang pendiam agar tidak banyak bertanya ketika dia sedang membuat kajian.

Dengan begitu tekun Professor itu membuat kajian. Diambilnya sedikit air laut dengan tabung uji kemudian digoyang-goyang; selepas itu dia menulis sesuatu di dalam buku. Berjam-jam lamanya Professor itu membuat kajian dengan tekun sekali. Pendayung sampan itu mendongak ke langit.Berdasarkan pengalamannya dia berkata di dalam hati, "Hmm. Hari nak hujan."

"OK, semua sudah siap, mari kita balik ke darat" kata Professor itu. Pendayung sampan itu akur dan mula memusingkan sampannya ke arah pantai. Hanya dalam perjalanan pulang itu barulah Professor itu menegur pendayung sampan.

"Kamu dah lama kerja mendayung sampan?" Tanya Professor itu.

"Hampir semur hidup saya." Jawab pendayung sampan itu dgn ringkas.

"Seumur hidup kamu?" Tanya Professor itu lagi. "Ya".

"Jadi kamu tak tahu perkara-perkara lain selain dari mendayung sampan?" Tanya Professor itu. Pendayung sampan itu hanya menggelengkan kepalanya. Masih tidak berpuas hati, Professor itu bertanya lagi, "Kamu tahu geografi?"

Pendayung sampan itu menggelengkan kepala.
"Kalau macam ni, kamu dah kehilangan 25 peratus dari usia kamu."

Kata Professor itu lagi, "Kamu tahu biologi?"
Pendayung sampan itu menggelengkan kepala.

"Kasihan. Kamu dah kehilangan 50 peratus usia kamu. Kamu tahu fizik?" Professor itu
masih lagi bertanya.

Seperti tadi, pendayung sampan itu hanya menggelengkan kepala.
"Kalau begini, kasihan, kamu sudah kehilangan 75 peratus dari usia kamu.Malang sungguh nasib kamu, semuanya tak tahu.Seluruh usia kamu dihabiskan sebagai pednayung sampan." Kata Professor itu dengan nada mengejek dan angkuh. Pendayung sampan itu hanya berdiam diri.

Selang beberapa minit kemudian, tiba-tiba hujan turun. Tiba-tiba saja datang ombak besar. Sampan itu dilambung ombak besar dan terbalik.Professor dan pendayung sampan terpelanting. Sempat pula pendayung sampan itu bertanya,

"Kamu tahu berenang?"

Professor itu menggelengkan kepala.

"Kalau macam ini, kamu dah kehilangan 100 peratus nyawa kamu." Kata pendayung sampan itu sambil berenang menuju ke pantai.

LEMBU: Hai anjing, apa habaq? Macam ada yg tak kena je?

ANJING: Aku tengah tension nih. Mau je aku gigit manusia tadi.

LEMBU : eh? kenapa?

ANJING: aku lalu tepi dua orang mansuia lelaki dan perempuan yg sedang berkepit. Tetiba si lelaki terperanjat dan terus melompat dan berkata "hoi anjing, pergi jauh-jauh, najis!".

LEMBU: Ya, lah. Ko kan haram. Najis tahap berat bagi manusia. Biasalah tu.

ANJING: Kalau aku najis sekali pon, kalau dia tersentuh aku, boleh disamak. Yang dia
sentuh dan raba-raba awek dia tu apa? Boleh ke nak samak dosa?

LEMBU: Betul tu. Memegang wanita yg bukan mahramnya tanpa ikatan yg sah, lebih
dahsyat kenajisannya daripada memegang ko anjing, malah tak boleh suci sekalipun di samak.

ANJING: Wah.. ayat ko memang power la... manusia kena ubah pepatah "Pandai macam LEMBU"

Keluhan Pak Long membuatkan aku hampir tersedak. Cepat-cepatku letakkan cawan berisi kopi yang berbaki. Sebenarnya aku terasa seperti disindir oleh Pak Long. Maklumla, aku yang beria-ia menyuruhnya jual tanah sawah kampung kami kepada pemaju perumahan. Kalau dijual, jadilah kami jutawan segera.

“Pak Long rasa, kerajaan tentu tak jadi ambil tanah bendang tu. Apa faedahnya buat rumah batu banyak-banyak tapi nak makan nasi pun susah. Manusia ni, kalau tak ada rumah tak apa. Jangan tak ada makan. Mana boleh hidup,” kata Pak Long seakan dapat membaca fikiranku.

“ Ala ,kalau setakat ambil tanah bendang dikampung ni, tak terjejas pun pengeluaran beras Negara, Pak Long.” Hujahku pula.

“Kamu tu Lan,bukan nak fakir kesusahan rakyat. Kamu fakir duit yang kamu nak dapat kalau tanah bendang jadi depa ambik, kan ? Pentingkan diri betul,”balas Pak Long sambil menggeleng.

Terkulat-kulat aku seketika bila ditembak sebiji oleh Pak Long. Aku memandang wajah Pak Long yang bersih walaupun sudah banyak garis-garis kedut tanda dimamah usia.

“Nak makan pun susah, semua barang naik harga. Minyak, susu, tepung, ni beras pulak. Itu tandanya, seluruh dunia sedang terima bala Tuhan,” kata Pak Long lagi.

“Tak apalah. Nanti pakar-pakar ekonomi dunia tahulah nak fikirkan jalan keluarnya, Pak Long,” balasku.

Pak Long menjegilkan matanya. Sembang pagi di hujung minggu yang dingin itu tiba-tiba bertukar moodnya.

“Kamu ingat, semua masalah dalam dunia ni boleh selesai dengan petua-petua dari depa tu? Kenapa selama ini tak ada pun orang boleh tahan, jangan bagi harga minyak tu naik?”

Betul juga ya. Kenapa tak ada orang yang boleh haling kenaikan harga barang ni. Ramai orang dah mengeluh. Orang meniaga kedai makan dan penjual kuih, ramai yang tak mahu berniaga lagi, sebab tak balik modal. Kata-kata Pak Long ada benarnya.

“Lan, ini Tuhan punya kerja. Tak ada sesiapa pun boleh tahan.”

“Kerja Tuhan?” aku terkejut dengan kata-kata Pak Long.

“Kamu tak yakin ya, ini semua kehendak Tuhan? Otak kamu tu memang dah berkarat dengan ilmu-ilmu yang membuatkan kamu tak ingat Tuhan. Masuk universiti, bukan makin kenal Tuhan tapi makin jauh dari Tuhan.”

Aku Cuma tersengih. Hati kecilku mengakui kata-katanya. Itulah sebab aku suka menziarahi Pak Long bila pulang bercuti. Setiap kali bertemu dengannya, aku dapat ilmu, hati rasa terdidik.

“Inilah bala Tuhan. Dulu-dulu, masa Pak Long kecil, mana ada masalah macam ni. Duit dapat sebulan RM40 saja tapi makan mewah. Ikan boleh tangkap di sungai. Beras banyak. sayur, kutiplah pucuk paku, sayur keladi, cendawan. Tak susah hati pasal makan. Hari ini, orang gaji besar pun tak cukup makan,” kata Pak Long lagi.

Aku perhatikan betapa pekanya Pak Long membaca suasana hari ini. Tidak seperti orang kampung biasa, Pak Long memang cerdik walaupun tak masuk universiti. Kata emak, Pak Long ada guru mursyid. Sebab itu hatinya celik, hasil dari pimpinan gurunya serta kuat hubungan hatinya dengan Tuhan. Banyak perkara yang Tuhan fahamkan dia sebab dia sungguh-sungguh beramal dengan ilmu yang diperolehinya.

“Tuhan sedang buat ‘sekatan ekonomi’ ke atas seluruh dunia.”

Aku terbeliak bila Pak Long sebut perkatan ‘sekatan ekonomi’ itu. Ingatkan manusia saja yang buat sekatan ekonomi. Tuhan pun ada sekatan ekonomi?

“Bila rezeki tersekat-sekat, tanda manusia dah lalai sangat. Dah lupakan Tuhan, dan banyak buat dosa. Manusia sekarang ni bertuhankan duit. Mereka fikir, ada duit, semua boleh jadi. Semua masalah boleh selesai. Ni Tuhan nak tunjuklah, Dia Tuhan yang sebenar, bukan duit,” kata Pak Long penuh bersemangat.

“Mana ada orang bertuhankan duit, Pak Long. Semua orang sembah Allah saja,” kataku kurang yakin.

“Kalau dah ramai sanggup gadai maruah, membunuh, merompak, bergaduh, berperang sebab duit. Itu bukan bertuhankan duit namanya?” Tanya Pak Long.

Aku mengangguk.

“Habis, siapa nak selesaikan masalah ekonomi dunia ni, Pak Long?” tanyaku benar-benar ingin tahu.

“Dulu, masa Halimatus Sa’diah ambil Rasulullah sebagai anak susuannya, dia yang miskin tiba-tiba jadi kaya. Untanya jadi gemuk-gemuk. kambing-kambing dia keluarkan susu yang banyak. rezeki melimpah pada keluarganya sebab berkat kemuliaan Rasulullah itu. Tuhan beri padanya sebab Tuhan cinta pada Rasulullah.”

Aku hanya diam, cuba memahami apa yang dimaksudkan Pak Long.

“Masa pemerintahan Sayidina Umar Bin Abdul Aziz, negaranya makmur dengan rezeki yang banyak. semua orang berkasih sayang sampai serigala dan kambing pun boleh berkawan. Itu sebab berkat pemimpin yang dicintai Tuhan itu. Jadi, zaman sekarang pun, kalau nak selesai masalah ekonomi ke, masalah perpaduan ke, apa masalah pun, kena ada pemimpin yang Tuhan sayang jugalah. Pemimpin itu, boleh pimpin manusia untuk tunduk pada Tuhan. Baru turun rahmat. Melimpah-limpahlah rezeki,” kata Pak Long.

Pelik sungguh rasanya bila mendengar teori ekonomi dalam Islam.tak ada debit dan kredit. Cukuplah dengan datangnya orang yang Tuhan cintai, pasti Tuhan berikan rezeki yang banyak. mudah saja sifirnya. Ertinya, umat Islam perlu minta Tuhan segera datangkan orang yang dimaksudkan itu. Selesai masalah dunia.

“Mana nak cari pemimpin macam tu?”

“Rasulullah tak akan biarkan umatnya. Baginda mesti tolong kita. Lagi pun baginda sudah sebut dalam hadis-hadis akhir zaman. Nanti, bila pemimpin itu datang, semua dapat nikmat melimpah ruah.”

Cicir air liur aku dengan kenyataannya itu.

“Bila dia nak datang?”

“Tak lama lagi. Dah dekat dah. Tandanya, ekonomi jatuh! Bila Tuhan jatuhkan ekonomi satu-satu Negara, itu tandanya Dia hendak naikkan pemimpin KEBENARAN!”


----------------------------------------------------------------
cerpen nie aku copy dari satu forum...
bagus untuk bacaan umum...

Ini kisah pasal sepasang suami dan isteri orang asli yang tinggal di
dalam hutan. Rumah dorang ni dibina di atas pokok... 2 tingkat lagi
tu. Si suami kerja nya mencari makanan di hutan, sama ada dengan
pergi berburu ataupun memetik buah-buah hutan. Si isteri pula tinggal
mengemas dirumah.

Suatu hari, Si suami pergi mencari makanan dihutan. Sedang
mencari-cari. . tiba-tiba dia terjumpa cermin. Dia pon bawak balik
cermin tu dan disimpankan cermin tersebut di tingkat atas rumahnya
tanpa pengetahun isterinya.

Setiap hari sebelum pergi keluar mencari makanan, dia akan masuk ke
bilik dan melihat cerminnya. Sehinggalah satu hari, si isteri naik
pelik melihat telatah suaminya tu..

Maka disiasatlah bilik yang selalu dimasuki oleh suaminya..
bimbang-bimbang kalau suaminya menyimpan perempuan lain di bilik
tersebut tanpa pengetahuannya. .

Dan punyalah terkejut beruk.. dia masuk je bilik tu.. di ternampak
cermin suaminya. Oleh kerana si isteri ni taktau cermin tu apa.. so,
dia ingat orang dalam cermin tu memang perempuan simpanan suaminya.

Apa lagi.. habis berlari dan meraung menangisla dia cari mak nya..

Lepas berjumpa dengan maknya.. mak dia cakap nak lihat sendiri
perempuan yang kononnya disembunyikan oleh suaminya tu..

Lalu maknya pon masuk ke bilik tersebut.

Kemudian keluar dari bilik tersebut sambil ketawa terbahak-bahak. .

Isteri: Apsal mak ketawa?..

Mak: Apa teruk benor selere suami ko tu.. kalau ye pon nak kawin
lain.. carik la perempuan yang elok sikit.. Ini tak.. aku tengok
perempuan kat bilik tu.. dah la tua.. hodoh pulak tu..

Wujudkah Manusia?

Ada sekelompok semut sedang sibuk di bawah cahaya matahari, ketika seorang manusia menjongkokkan badan melihat semut itu, bayangan dirinya menutupi cahaya mentari.

“Wah, apa ini?” kata semut.

Dengan panik semut-semut itu bertanya, “Apa gerangan yang telah menutupi cahaya mentari?”

Semut A berkata, “Sepertinya suatu makhluk yang sangat besar, jangan-jangan makhluk hidup taraf tinggi yang besarnya tak terhingga dibanding semut, dalam legenda yang bernama Manusia?”

Semut B berkata, “Memang, ada legenda kuno demikian.”

“Saya tidak percaya. Kalau dapat carikan saya satu “Manusia”, biar saya lihat dulu, saya baru percaya kalau sudah melihatnya.”

Para semut memiliki pendapat yang bermacam-macam. Ada yang percaya, ada juga yang tidak. Namun, legenda wujudnya “Manusia” tetap tersebar luas di dalam lubang semut.

Apa! ada “Manusia”? Ini propaganda tahyul! Turunkan tinta. Seluruh rakyat perkuat pelajari 3 teori saya yakni tekankan pada ilmu pengetahuan, produksi dan raja semut. Berdasarkan ilmiah, anti tahyul.

Kita harus menjadikan raja semut sebagai kekuatan inti, jalankan dengan baik pembangunan ekonomi semut. Di dalam lubang, raja semut melancarkan gerakan propaganda besar-besaran anti tahyul, dan penekanan pada ilmu pengetahuan. Namun, legenda tentang “Manusia” sudah meresapi dalam sanubari semut, tidak dapat diubah dengan propaganda.

Lantas, mana yang baik, manusia atau raja semut?

Begitu raja semut tahu, lantas menjadi kesal: “Saya percaya atheisme (tidak mengakui keberadaan Tuhan) tidak dapat memenangi theisme (percaya pada Tuhan). Semut sudah saya bina sejak kecil. Semua semut dalam lubang percaya bahawa semut yang ada di tengah manusia harus memilih diantara keyakinan dan kehidupan mereka, saat ujian akhir semut kecil harus menjawab melalui kertas ujian tertulis tentang siapa yang baik, apakah manusia atau raja semut?

“Sudah waktunya saya pulang…,” tiba-tiba manusia tadi berkata-kata.

Sampai disini, orang itu lalu pergi, dan tanpa disengajakan, si manusia menginjak mati raja semut. Sebenarnya adakah yang namanya manusia itu? Semut-semut yang terselubungi dan malang ini masih belum jelas apa sebenarnya yang telah terjadi, mereka masih merenung sebenarnya ada atau tidak suatu kehidupan yang namanya “Manusia”.

Sejenak

Seorang teman pernah berpesan..

"Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar..
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi.."

Mabuk Cinta

Dikisahkan dalam sebuah kitab karangan Imam Al-Ghazali bahawa pada suatu hari Nabi Isa a.s berjalan di hadapan seorang pemuda yang sedang menyiram air di kebun. Bila pemuda yang sedang menyiram air itu melihat kepada Nabi Isa a.s berada di hadapannya maka dia pun berkata, "Wahai Nabi Isa a.s, kamu mintalah dari Tuhanmu agar Dia memberi kepadaku seberat semut Jarrah cintaku kepada-Nya." Berkata Nabi Isa a.s, "Wahai saudaraku, kamu tidak akan terdaya untuk seberat Jarrah itu."

Berkata pemuda itu lagi, "Wahai Isa a.s, kalau aku tidak terdaya untuk satu Jarrah, maka kamu mintalah untukku setengah berat Jarrah." Oleh kerana keinginan pemuda itu untuk mendapatkan kecintaannya kepada Allah, maka Nabi Isa a.s pun berdoa, "Ya Tuhanku, berikanlah dia setengah berat Jarrah cintanya kepada-Mu." Setelah Nabi Isa a.s berdoa maka beliau pun berlalu dari situ.

Selang beberapa lama Nabi Isa a.s datang lagi ke tempat pemuda yang memintanya berdoa, tetapi Nabi Isa a.s tidak dapat berjumpa dengan pemuda itu. Maka Nabi Isa a.s pun bertanya kepada orang yang lalu-lalang di tempat tersebut, dan berkata kepada salah seorang yang berada di situ bahawa pemuda itu telah gila dan kini berada di atas gunung.

Setelah Nabi Isa a.s mendengat penjelasan orang-orang itu maka beliau pun berdoa kepada Allah S.W.T, "Wahai Tuhanku, tunjukkanlah kepadaku tentang pemuda itu." Selesai sahaja Nabi Isa a.s berdoa maka beliau pun dapat melihat pemuda itu yang berada di antara gunung-ganang dan sedang duduk di atas sebuah batu besar, matanya memandang ke langit. Nabi Isa a.s pun menghampiri pemuda itu dengan memberi salam, tetapi pemuda itu tidak menjawab salam Nabi Isa a.s, lalu Nabi Isa berkata, "Aku ini Isa a.s."

Kemudian Allah S.W.T menurunkan wahyu yang berbunyi, "Wahai Isa, bagaimana dia dapat mendengar perbicaraan manusia, sebab dalam hatinya itu terdapat kadar setengah berat Jarrah cintanya kepada-Ku. Demi Keagungan dan Keluhuran-Ku, kalau engkau memotongnya dengan gergaji sekalipun tentu dia tidak mengetahuinya."

Barangsiapa yang mengakui tiga perkara tetapi tidak menyucikan diri dari tiga perkara yang lain maka dia adalah orang yang tertipu.
1. Orang yang mengaku kemanisan berzikir kepada Allah, tetapi dia mencintai dunia.
2. Orang yang mengaku cinta ikhlas di dalam beramal, tetapi dia ingin mendapat sanjungan dari manusia.
3. Orang yang mengaku cinta kepada Tuhan yang menciptakannya, tetapi tidak berani merendahkan dirinya.

Rasulullah S.A.W telah bersabda, "Akan datang waktunya umatku akan mencintai lima lupa kepada yang lima :

1. Mereka cinta kepada dunia. Tetapi mereka lupa kepada akhirat.
2. Mereka cinta kepada harta benda. Tetapi mereka lupa kepada hisab.
3. Mereka cinta kepada makhluk. Tetapi mereka lupa kepada al-Khaliq.
4. Mereka cinta kepada dosa. Tetapi mereka lupa untuk bertaubat.
5. Mereka cinta kepada gedung-gedung mewah. Tetapi mereka lupa kepada kubur."

Berzikir

Ketika sedang berehat datanglah malaikat kepada Nabi Ilyas A.S. Malaikat itu datang untuk menjemput ruhnya. Mendengar berita itu, Ilyas menjadi sedih dan menangis.
"Mengapa engkau bersedih?" tanya malaikat maut.
"Tidak tahulah." Jawab Ilyas.
"Apakah engkau bersedih kerana akan meninggalkan dunia dan takut menghadapi maut?" tanya malaikat.
"Tidak. Tiada sesuatu yang aku sesali kecuali kerana aku menyesal tidak boleh lagi berzikir kepada Allah, sementara yang masih hidup boleh terus berzikir memuji Allah," jawab Ilyas.

Saat itu Allah lantas menurunkan wahyu kepada malaikat agar menunda pencabutan nyawa itu dan memberi kesempatan kepada Nabi Ilyas berzikir sesuai dengan permintaannya. Nabi Ilyas ingin terus hdup semata-mata kerana ingin berzikir kepada Allah. Maka berzikirlah Nabi Ilyas sepanjang hidupnya."Biarlah dia hidup di taman untuk berbisik dan mengadu serta berzikir kepada-Ku sampai akhir nanti." Kata Allah.

Mat Kilau

Mat Kilau

Mat Kilau (1866-1970) merupakan seorang pahlawan Melayu yang berjuang menentang penjajah British di Pahang.

Kehidupan awal

Nama penuh beliau adalah Mat Kilau bin Imam Rasu @ Tok Gajah. Ibu beliau adalah Mahda iaitu anak kepada Tok Kaut Burau. Mat Kilau dipercayai lahir dalam tahun 1865/1866 di Kampung Masjid, Pulau Tawar.

Ketika zaman kanak-kanak Mat Kilau diajar mengaji Quran dengan beberapa kanak-kanak lain. Mat Kilau mengaji dengan tekun hinggakan dia pandai membaca Quran dengan berbagai lagu. Apabila tamat mengaji Quran, Mat Kilau belajar berzanji dan diikuti dengan berdikir Maulud. Setelah pandai berzanji dan berdikir Maulud, barulah Mat Kilau belajar berdikir rebana yang lebih terkenal sebagai 'Dikir Pahang'. Oleh kerana suaranya merdu, maka jadilah Mat Kilau sebagai seorang pendikir yang terkenal di Pulau Tawar.

Ketika kecil Mat Kilau suka bermain gasing. Oleh kerana Mat Kilau pandai main gasing, dialah yang dijadikan jurumudi, iaitu orang yang memangkah terakhir. Apabila ada perlawanan main gasing seperti melawan pasukan Pedah di sebelah Hulu atau Burau di sebelah Hilir, Mat Kilau dijadikan Ketua Pasukan Kampung Masjid.

Setelah remaja, Mat Kilau mengambil bahagian dalam permainan orang dewasa iaitu berlaga buah keras. Disebabkan dia seorang pemuda yang kuat kudrat, Mat Kilau dijadikan orang tukang hencang. Mengikut apa yang diketahui Mat Kilau tidak pernah menghencang tidak pecah. Dia jadi lebih terkenal sebagai penghencang buah keras apabila Sultan Ahmad sampai dan bersemayam di Pulau Tawar.

Mat Kilau juga gemar berburu. Apabila 'peran tua' (ketua berburu) tidak berburu. Mat Kilau dijadikan peran. Akhirnya Mat kilau dijadikan Tok Peran. Sebagai pemburu Mat Kilau memperoleh banyak pengetahuan bersangkut paut dengan hutan.

Apabila berusia lebih kurang 20 tahun, Mat Kilau berkahwin dengan seorang gadis yang bernama Yang Chik binti Imam Daud, Kampung Kedondong. Hasil perkahwinan ini Mat Kilau telah dikurniakan tiga orang anak. Setelah berkahwin barulah Mat Kilau belajar bersilat dan menuntut ilmu kebatinan. Mat Kilau bukan sahaja belajar bersilat sebagaimana sahabatnya yang lain, bahkan beliau lebih mendalami silat dengan menggunakan senjata seperti keris dan parang. Mat Kilau banyak menuntut ilmu batin dan kepahlawanan hinggakan boleh menghilangkan diri. Mat Kilau juga banyak menuntut ilmu daripada ayahnya sendiri iaitu Tok Gajah. Ilmu kebatinan secara agama banyak dituntutnya daripada Haji Osman yang dikenali juga sebagai Haji Muntuk sebelum dia berpindah ke Pekan sebagai Mufti Negeri Pahang.

Sejarah perjuangan



Mat Kilau mempunyai sifat-sifat seorang pemimpin dan pemikiran yang matang telah menjadikan beliau seorang pemuda yang sangat disegani dan dihormati. Mat Kilau mempunyai cara pemikiran yang matang. Pada bulan Oktober 1888 semasa Tok Gajah berada di Pekan, Hugh Clifford telah datang ke Pulau Tawar dan berunding dengan Mat Kilau. Ini menunjukkan Clifford mempercayai idea-idea Mat Kilau.

Beliau suka bergaul dengan setiap lapisan masyarakat dan ini membuatkan beliau menjadi seorang yang luas pandangan dan mendapat kepercayaan penuh dari masyarakat. Mat Kilau adalah seorang yang jujur dan tegas, justeru itu dia sangat disegani dan amat dikasihi oleh pengikut-pengikutnya. Pengikutnya terlalu ramai tetapi yang diketahui namanya ialah Awang Nong, Teh Ibrahim, Mat Kelubi, Mat Ali (khatib), Awang (Imam) dan Mat Tahir. Mereka ini sanggup sehidup semati dengan Mat Kilau.

Pahlawan terbilang Melayu, Mat Kilau tidak hanya berjuang menentang penjajah di negeri kelahirannya, Pahang malah turut sama menyemarakkan semangat perjuangan bagi menebus maruah bangsa dan agama di negeri jiran iaitu Terengganu dan Kelantan.

Sekitar 1890-an, berlaku pemberontakan rakyat di Pahang yang marah dengan tindakan British mengambil alih tugas memungut cukai dan hasil daripada pembesar negeri yang dilantik. Antara yang menerima akibat daripada campur tangan pentadbiran British di Pahang adalah pembesar negeri iaitu Tok Gajah dan Datuk Bahaman.

Kesan daripada itu, bermula siri pemberontakan di kalangan pembesar negeri hingga mengakibatkan mereka diburu British kerana menentang penjajah. Rentetan daripada peristiwa itu, British mengisytiharkan perang terhadap beberapa pembesar Pahang dan mengarahkan mereka ditangkap serta dihukum.

Bagaimanapun, Mat Kilau dan beberapa pembesar lain berjaya melarikan diri dan menyebarkan semangat perjuangan menentang penjajahan di negeri jiran iaitu Kelantan dan Terengganu.

Perjuangan Mat Kilau mendapat sokongan padu daripada dua tokoh ternama kedua-dua negeri iaitu ulama terkenal Terengganu, Tokku Paloh dan Abdul Rahman Limbong serta Tok Janggut di Kelantan. Melalui kerjasama dan sokongan padu yang diberikan, Mat Kilau yang agak mahir dengan ilmu hutan menyusup masuk ke Terengganu dan Kelantan melalui beberapa laluan khusus yang hingga ke hari ini laluannya masih tetap digunakan khususnya pencari gaharu.

Dipercayai, terdapat tiga laluan yang digunakan Mat Kilau untuk ke Terengganu dan Kelantan bagi mendapatkan sokongan penduduk di kedua-dua negeri itu. Antaranya, laluan dari Kampung Bantal di Jerantut ke Kampung Pasir Raja di Dungun, laluan dari Jerantut ke Pasir Nering, Hulu Terengganu dan laluan dari Jerantut ke Gua Musang Kelantan. Bagaimanapun, laluan yang kerap digunakan Mat Kilau dan pengikutnya bagi mengelakkan diri daripada British adalah laluan antara Kampung Bantal ke Kampung Pasir Raja.


Penentangan Mat Kilau yang berterusan terhadap British menyebabkan dia menjadi orang buruan yang paling dikehendaki dan dicop sebagai penderhaka oleh Inggeris menyebabkan beliau mengasingkan diri dan hidup berpindah randah dari satu tempat ke satu tempat.

Buruan British



Khabar yang menyatakan Mat Kilau mati tersiar di dalam akhbar-akhbar Inggeris yang diterbitkan di Singapura. The Straits Times dan The Free Press menyatakan "Ketua Penderhaka” iaitu Dato' Bahaman telah jatuh ke tangan pemerintahan Siam pada bulan Oktober,1895. The Free Press pula memberitahu bahawa "Mat Kilau telah melawan apabila hendak ditawan dan akibatnya dia telah cedera di muka dan di kepalanya. Luka-luka itu sangat parah dan dia telah mati di dalam perjalanan ke hilir Kota Bharu disebabkan kehilangan banyak darah".

Dengan tersiarnya berita kematian Mat Kilau oleh akhbar The Free Press keluaran 22 Oktober 1895, maka pada pendapat umum tamatlah sudah riwayat Mat Kilau. Akan tetapi apa yang sebenarnya berlaku tidak diketahui kecuali beberapa orang sahabatnya seperti Mustafa bin Awang Mat (Jusoh Rimau), Pendekar Tok Demali, Raja Ibrahim (Pak Him), Mat Kelantan dan beberapa orang lain. Disebabkan Mat Kilau dicop sebagai 'penderhaka' oleh Inggeris,maka terpaksalah Mat Kilau mengasingkan diri dan berpindah dari satu tempat ke satu tempat dan akhirnya bermastautin di Batu 5, Jalan Kuantan-Gambang. Semenjak 1930 Mat Kilau juga terpaksa menukar namanya buat beberapa kali dan akhirnya dia memakai nama Mat Siam.

Keluar dari persembunyian

Dalam bulan Disember 1969, Tuhan telah menggerakkan hati Mat Kilau yang pada itu memegang kad pengenalan diri K/P 2044778 dan bernama Mohamad bin Ibrahim, memperkenalkan dirinya yang sebenar. Untuk mengelakkan dirinya dari menjadi tumpuan ramai, maka Mat Kilau telah bersetuju mengumumkan dirinya di kampung kelahirannya.

Atas daya usaha Omar bin Mat Kilau maka Mat Kilau dibawa ke Kampung asalnya iaitu Kampung Masjid, Pulau Tawar. Pada hari Jumaat 26 Disember 1969, Mat Kilau telah pergi ke Masjid di Kampung Masjid untuk bersembahyang Jumaat. Selepas sembahyang, Mat Kilau telah mebaca Quran dan kemudiannya mengistiharkan dirinya sebagai Mat Kilau.

Pengisytiharan itu menggemparkan orang ramai sehingga Kerajaan Pahang menubuhkan sebuah jawatankuasa untuk menyiasat. Jawatankuasa itu dibentuk pada 8 Januari 1970. Beberapa orang ditemuramah bagi membuktikan bahawa Mat Siam itu adalah Mat Kilau. Setelah disahkan, pada jam 10.30 pagi Khamis, 6 Ogos 1970, Mat Siam diisytiharkan sebagai Mat Kilau oleh Menteri Besar Pahang, Raja Tan Sri Yahya Mohd Seh.

Setelah empat hari pengumuman pengiktirafan terhadap dirinya dibuat, Mat Kilau meninggal dunia kerana uzur. Usianya ketika itu dipercayai 122 tahun. Dengan kematiannya itu, beliau tidak sempat menceritakan kisah perjuangannya lebih lanjut.


Tok Gajah

Tok Gajah ialah Orang Besar Raja Pahang, serta penasihat utama Sultan Ahmad Al Muadzam Shah, Sultan Pahang, dalam segala hal yang berkaitan dengan Hulu Pahang, iaitu kawasan-kawasan di hilir sungai dari Pulau Tawar. Beliau juga merupakan ketua pasukan Sultan dalam penentangan terhadap penjajah British. Tok Gajah sanggup menghadapi askar-askar British yang lengkap bersenjata ketika bertindak menghalau penjajah British yang hendak merampas pemerintahan negeri Pahang. Tok Gajah adalah ayah kepada Mat Kilau, pahlawan Melayu Pahang.

Bersama-sama dengan Datuk Bahaman, Datuk Lela, dan Mat Kilau, Tok Gajah merupakan salah satu pahlawan yang terlibat dalam mematahkan pemberontakan Pahang antara tahun 1891 hingga tahun 1895. Bersama dengan Wan Lingga, Tok Gajah telah diarahkan oleh Bendahara Wan Ahmad untuk menyerang Maharaja Perba dan Orang Kaya Setia Lela. Ini disebabkan perselisihan antara Maharaja Perba dengan Bendahara. Beliau pernah diutuskan ke Singapura bagi mendapatkan khidmat peguam sebagai penasihat Sultan Ahmad.

Dato’ Bahaman

Nama sebenar Dato' Bahaman adalah Abdul Rahman. Ayahnya bernama Tuanku Imam Nuh berasal dari Bangkinang. Ibunya adalah Rokiah Abdul Rahman, anak Tok Setia Perkasa Semantan yang berketururnan Bugis dari Sulawesi Selatan. Beliau juga lebih dikenali sebagai Seman adalah seorang yang pandai bersilat dan juga mempunyai ilmu kebal . Kelebihan yang dimilikinya ini menyebabkan beliau digelar sebagai 'Seman Tahan' oleh penduduk di sekitar kawasan itu. Nama 'Seman Tahan' semakin hari semakin masyur di kalangan penduduk di sepanjang sungai yang tidak bernama ketika itu sehinggakan sungai itu diberi nama Sungai Seman Tahan dan seterusnya menjadi tempat persinggahan British. Perang Semantan ini dipimpin oleh seseorang pembesar bernama Dato' Bahaman . Punca utama pemberontakan ini ialah rasa tidak puas hati orang-orang Besar Pahang , terutamanya sekali Dato' Bahaman (Orang Kaya Semantan) terhadap campur tangan British ke atas kawasannya .

Sebenarnya ketegangan di antara Dato' Bahaman dengan pihak British telah bermula sejak tahun 1890 lagi tetapi ketegangan itu memuncak pada tahun 1891. Ketegangan itu bermula pada bulan Disember 1890 bilamana Dato' Bahaman dikatakan telah marah dan mengata-ngata E.A Wise (Pegawai Jajahan Temerloh) kerana E.A Wise hendak mendirikan sebuah balai polis di Lubuk Terua iaitu satu tempat yang termasuk dalam kawasan Dato' Bahaman , tanpa terlebih dahulu berunding dengannya . Apabila Hugh Clifford ( Pemangku Residen British Pahang ketika itu ) mengetahui hal tersebut , beliau telah menasihatkan Sultan dan baginda kemudiannya memanggil Dato' Bahaman supaya pergi ke Pekan agar perkara itu dapat disiasat . Oleh kerana Dato' Bahaman enggan ke Pekan , Sultan telah mengeluarkan surat perintah yang melucutkan pangkat dan tarafnya sebagai Orang Kaya Semantan .

Tindakan melucutkan pangkat dan taraf itu menyakitkan hati Dato' Bahaman . Keadaan ini menyebabkan Dato' Bahaman dan pengikut-pengikutnya menyerang hendap C.E.M Deaborough dan pengikut-pengikutnya pada 15 Disember 1891 ketika mereka sedang mudik Sungai Semantan. Serangan itu dilakukan oleh Dato' Bahaman kerana ia menyangka Desborough datang untuk menangkapnya Dalam serangan yang mengejut itu , pihak Desborough telah kalah dan beliau melarikan diri ke Bandar Temerloh . Setelah mengetahui peristiwa di Semantan itu , pegawai-pegawai British di seluruuh Pahang mula sibuk mengatur tentera mereka untuk melawan orang-orang Melayu yang menentang British .Ekoran dari itu , pada 21 Disember 1891 , satu pasukan yang diketuai oleh Clifford dan Tengku Mahmud telah pergi ke Kampung Kelubi yang merupakan kubu kedua pertahanan Dato' Bahaman . Di sini berlaku sekali lagi pertempuran antara pihak British dengan Dato' Bahaman tetapi pihak British sekali lagi mengalami kekalahan.

Buah Pinggang

KEMAJUAN dalam rawatan penyakit buah pinggang peringkat akhir menyediakan pelbagai pilihan kepada pesakit untuk membantu mereka menguruskan penyakit mereka secara berkesan. Kemerosotan buah pinggang lazimnya mengambil masa yang panjang dan dalam kebanyakan kes, masalah ini hanya dikesan selepas penyakit berkenaan bertambah teruk. Penyakit buah pinggang di peringkat yang paling lanjut dirujuk sebagai penyakit buah pinggang peringkat akhir (ESRF); di mana fungsi buah pinggang seseorang jatuh di bawah paras tertentu atau berhenti berfungsi sepenuhnya.

Pesakit ESRF berhadapan dengan pelbagai jenis masalah kerana tubuh badan mereka mula menyimpan air yang berlebihan dan bahan buangan yang biasanya disingkirkan oleh buah pinggang. Tangan dan kaki yang membengkak merupakan simptom yang sering dilaporkan selain kesukaran bernafas dan kekurangan selera makan yang mungkin diiringi rasa mual dan muntah. Jika dibiarkan tanpa rawatan, ESRF boleh menyebabkan sawan dan koma.

Oleh itu, pesakit buah pinggang peringkat akhir perlu mendapatkan rawatan segera menerusi terapi penggantian fungsi renal. Tiga jenis rawatan alternatif telah dicipta untuk mengambil alih sebahagian fungsi penting buah pinggang bagi membolehkan pesakit terus hidup. Terapi berkenaan tidak menyembuhkan penyakit buah pinggang tetapi membantu melegakan ketidakselesaan pesakit dan membolehkan mereka hidup lebih lama.

HD atau PD

Hemodialisis (HD) ialah proses penapisan darah yang dilakukan dengan bantuan mesin. Darah yang mengandungi bahan buangan dibersihkan melalui dialyser dan dikembalikan semula ke dalam badan. Pesakit yang menjalani HD perlu mengunjungi pusat dialisis tiga kali seminggu untuk sesi rawatan yang mengambil masa antara empat hingga lima jam untuk setiap sesi. Oleh kerana jarum diperlukan untuk mengeluarkan darah dan mengembalikannya ke dalam badan, pesakit yang menjalani HD terdedah kepada jangkitan kuman dan pendarahan jika tidak mematuhi prosedur yang betul. Ada juga di kalangan pesakit yang mengalami pening kepala, mual, kekejangan kaki dan keletihan akibat rawatan tersebut.

Berbeza dengan HD, dialisis peritoneum (PD) menggunakan membran peritoneum atau selaput abdomen sebagai penapis. Satu tiub kecil dan lembut yang dikenali sebagai kateter dimasukkan menerusi pembedahan melalui dinding abdomen, ke dalam ruang peritoneum di mana dialisis berlaku. Larutan dialisis kemudian diisi ke dalam abdomen melalui kateter untuk memerangkap bahan buangan dari darah.

Selepas beberapa jam, larutan yang telah diguna dialirkan keluar dari badan. Buat masa ini, terdapat dua jenis PD iaitu dialisis peritoneum bergerak berterusan (continuous ambulatory peritoneal dialysis) atau CAPD dan dialisis peritoneum automatik (automated peritoneal dialysis) atau APD.

Pesakit CAPD perlu menjalani empat pertukaran dialisis setiap hari, dengan setiap pertukaran mengambil masa antara 20 hingga 30 minit.

APD pula dilakukan semasa pesakit tidur, dan mengambil masa antara lapan hingga 12 jam setiap malam. Walaupun CAPD dan APD masing-masing mempunyai kelebihan tersendiri, PD pada umumnya memberikan fleksibiliti dan kemudahan pergerakan yang lebih. Oleh kerana rawatan dilakukan di rumah, pesakit juga boleh mengatur jadual dialisis supaya bersesuaian dengan waktu kerja dan perjalanan kehidupan seharian.

Tambahan lagi, pertukaran dialisis yang kerap dan berterusan untuk mengeluarkan bahan buangan dan air yang berlebihan dari badan hampir menyerupai fungsi semula jadi buah pinggang. Namun begitu, PD merupakan rawatan invasif kerana kateter perlu dimasukkan secara kekal di dalam abdomen. Jangkitan kuman boleh berlaku jika PD dilakukan dalam persekitaran yang kurang bersih.

Pemindahan buah pinggang

Di antara pilihan rawatan yang ada, pemindahan buah pinggang adalah pilihan terbaik bagi pesakit memiliki buah pinggang sendiri. Kebebasan daripada rawatan dialisis memang satu prospek yang menarik, tetapi usaha mencari penderma yang sesuai mengambil masa yang panjang dan pesakit perlu diletakkan dalam senarai panjang pesakit yang menunggu pemindahan buah pinggang. Walaupun penderma yang sesuai ditemui, pesakit terpaksa bergantung kepada ubat sepanjang hayat untuk mengelakkan badan menolak buah pinggang yang didermakan itu.

Seperti dengan ubat-ubatan lain, penggunaan ubat secara berterusan dan berpanjangan juga boleh mengundang kesan sampingan yang tidak diingini. Perlu ditekankan bahawa tiada satu terapi yang sesuai untuk semua pesakit, sementara individu tertentu mungkin lebih sesuai untuk jenis rawatan khusus berbanding kaedah rawatan lain.

Pertimbangan yang teliti perlu dibuat untuk memenuhi keperluan dan gaya hidup pesakit, tanpa menjejaskan kesihatan mereka untuk membantu mereka menguruskan penyakit dengan berkesan. Sama ada pesakit memilih hemodialisis, dialisis peritoneum atau pemindahan buah pinggang, pilihan perlu dibuat dengan maklumat yang tepat dengan mendapatkan nasihat doktor terlebih dahulu bagi menentukan kaedah rawatan yang paling sesuai dan terbaik untuk mereka.

;;